Followers

Sunday, November 28, 2010

Salam seorang kawan

Seorang kawan masuk hospital , dah beberapa hari dah... nak tunggu dia balik, nak cerita pasal pasal computer kami kena block..... oh sedihnya...................

Friday, November 26, 2010

Sepanjang Jalan Kenangan

Salam, sudah beberapa hari tidak ada entry semenjaknya computer satu opis dipenjarakan. Paling pentingnya FB dan youtube tak boleh bukak dan terus menjadikan banyak hubungan terputus....... Sebenarnya bukanlah susah sangat nak bukak fb yang kena block itu kerana Man Kuchai telah menjadi cikgu terbaik, cuma aku tak suka ada benda lain mengesan kerja kerja kami. Maka dengan itu masing masing buatlah kerja dengan tekun dan kalau nak bukak pun tenguklah email kat yahoo tu....sedih sekali................

Malam kelmarin aku dikejutkan sekali lagi oleh anak dara aku kira kira jam 3.30 pagi , menangis nagis terisak isak kerana bermimpikan kucing kesayangannya "poci" yang tidak pulang pulang semenjak Raya Haji lalu. Katanya dia bermimpi melihat poci dalam keadaan bengkak kaki terkurung di dalam store. Aku hanya menjawab bahawa poci itu tidak akan pulang buat selamanya. Jawapan yang sungguh menngharukan disambut dengan deruan airmata.

Benarnya pesanan arwah guruku sebelum meninggal dunia " Janganlah kamu menangis dan jangan menyesal kehilangan sesuatu yang dikasihi" Kata kata yang buat aku sentiasa tabah menghadapi segala ujian. Bapak juga ada berpesan bahawa di dalam hidup ini jangan terlalu asyik. Sesungguhnya pesanan demi pesanan orang tua menjadi panduan sepanjang hayat.......................

Malam itu membangun juga aku untuk bersolat tahajjud dan menasabah diri............... Benarlah kata orang bahawa solat malam amatlah tenang dan dan dapat kita rasakan betapa dekat dengan tuhan..........

Sunday, November 21, 2010

Kemana Kubawa Hati Yang Rindu

Hari ini hari Ahad.... sunyi.... sepi..... di tempat kerja tak ada geng..... dan yang paling sedih bila computer kena block... susah nak tenguk Fb... boleh baca text saje....Nasib baiklah blog ni masih boleh di pakai... Lepas ni korang jaranglah nampak aku kat fb tapi masih setia di blog ini..... Jangan lupa aku ya... aku ni " Panglima Muda dan aku ni Pakdinrasa......

Tenguklah cumputer aku gelap aja.... tadi aku baru talipon orang rumah tanya pasal kucing aku tu dah balik ke ? Dia cakap tak ada.... Ni lah yang aku tambah susah hati.... walaupun ada pengganti tapi tak sama..

Saturday, November 20, 2010

Makan Sup Kaki Lembu

Selamat Hari Raya Haji.... Itulah ucapan saya untuk tahun ini 2010.... Tapi saya kehilangan kucing saya, dia tak balik balik, mungkin dia cari rumah yang sejuk ada air-cond, mungkin dilarikan budak budak jauh ke kawasan lain.... Seperti yang pernah saya sebut dulu, saya beraya di Kermata AU1... Saya suka kesana sebab ada makan ... Tempat lain juga ada makanan tapi berbeza disini. Mereka menyediakan makanan sebelum solat Hari Raya Haji


Dengan tanpa pilih bulu selesai sahaja Khutbah  Hari Raya , maka kita mulalah makan walaupun orang yang makan itu belum tentu sama sama membantu mengerjakan korban


Ini pak cik peluk kuat kuat



Berebut rebut makan

Masih ada disiplin untuk beratur

 Lepas makan basuh sendiri

Sedap lagi duduk bersila

Termenung sebelum dikorbankan



Idzham bergaya ditepi surau

Inilah masanya kita berkumpul dengan saudara mara dan adik beradik. Masak sama sama masak dan pening sama pening kerana banyaknya makan bihun sup..... sup kaki lembu.....

KUCING AKU

Kucing aku hilang hari Khamis lalu.............. waaaa............ biasa keluar rumah cuti panjang pun tak pa, tapi kali ini dia hilang , dah 2 hari tak balik..... orang curilah tu..........................tolonglah pulang... aku dah banyak belanja bela dia... korang senang senang ambil bila dia dah beso

 Dimana kau POCI ...................................................................

Sunday, November 14, 2010

Sekali Berjalan Jalan

Semalam jalan jalan ke Carrefour Wangsa Maju. Banyak sangat pengunjungnya yang entah datang dari ceruk mana. Tengah tengah bulan ni masih juga banyak orang shopping shopping walaupun kita selalu mengatakan " tak ada  duit " Mungkin juga mereka pakai kad plastik yang membahagiakan. 

Terpandang aku akan roti poteto yang sedap baunya. Rasa nak beli dan nak makan disana kerana ada kedai kecil di dalam supermarket itu menyediakan air. Aku nak minum teh halia... budak tu kata teh halia tak ada bang. Aku nak makan roti poteto tu dan bertanya dimana nak bayar, budak budak Carrefour jawab pergi bayar kat kuanter depan. Gila betul dia orang ni.. Roti tu satu dan aku kena beratur dengan makcik makcik yang bawak troli penuh sarat tu. Jadi lupakanlah, biarlah dia orang makan sendiri roti tu sebab aku tak ada masa nak beratur bodoh macam tu

Akhirnya keluar supermarket cari makan di luar sana.. Ok lah tak perlu beratur teruk untuk makan sepinggan mee dan segelas teh halia... Aku nampak pak jaga datang beli makanan. Uniform tak pakai tapi menyemat bukan main, ada bawak senapang panjang jalan kehulu kehilir. Dia ni nak buat apa dengan senapang tu. Nak bagi orang takut atau nak sedekah kepada perompak. Manalah boleh menembak tengah tengah orang ramai, pakai le pistol ke.... kan senang petik petik. Biar apa pun aku juga telah melihat satu pasangan , bawak nasi, bawak lauk sendiri dari rumah.... jimatnya dia.... tempat duduk free, air-cond free, letrik free, sudu dan pinggan pinjam kat mamak...


Mandor mandor ISO

Semalam ISO untuk orang tua lagi... Balik balik buat dokumen , menyampah tapi kerja orang tua tua nak mengatur budak budak memang gitu. Dulu untuk buat kerja main cakap aja. Maklum pangkat mandor, apa sahaja arahan adalah kerja. Betul tak betul lain cerita. Maka berlakulah bodek membodek, kabel mengkabel dan juga pakai nama orang atas. Budak pejabat cukup besar diri jika bos pejabat itu ayah sedare dia. sekarang lu fikirlah sendiri. Apa sahaja cakap misti ada bukti, terima arahan lu orang kena sign, hantar barang barang misti ada 'surat maaaa". Cerita saja tak cukup, lebih baik duduk rumah jaga cucu....


 Pak Cik Rahim nak ISO pun tak senang, budak budak asik panggil. Budak budak tu eloklah diajar buat kerja sendiri...menyusah aja
 Ini hari makan lambat sikit... chef ada meeting


 Macam mana mau pasang maaa, wayer sudah cabut.............

Uncle Murugan banyak happy selepas Depavali... Muruku tak bawak opis pun

Thursday, November 11, 2010

Hati kita

Nak  tulis sikit.... hari sibuk tapi tak tentu hala.. Petang tadi pergi jabatan bomba, ambil sijil FC. Hati dah senang sikit tapi yang tak senang hati tenguk bangunan yang kita jaga...Kita penat penat nak bagi lulus, dia orang senang senang nak buat tak tentu hala.. Akhirnya nanti wal hasil balik asal..Bangunan macam pasar malam, semua barang boleh letak dan sumbat... Wayer melintang sana sini, pintu terkangkang sesuka hati............undang undang letak kat kaki

Sunday, November 7, 2010

Mencari Isteri

Semalam, sambil merasakan keenakan rasa satay ayam, aku dikerumuni oleh anak anak lagi. Anak anak lelaki yang sudah besar panjang, yang baru mula belajar melawan arus atau mengikut haluan angin berlalu. Lalu aku ditanyai tentang rasa cinta yang datang dari wanita dan rasa cinta yang bergejolak dalam dirinya. Bagi yang pernah patah hatinya dan telah mampu berkayuh sendirian akan tersenyum. Bagi mereka yang baru melihat pancaroba itu pula merasa takut.........................

Kumulai kataku perlahan lahan " anakku yang indah itu ialah cuma kulit yang membaluti tengkorak, manakan ada cantiknya bagi orang yang berakal"..........." Kita ini cuma terlena kerana merasai indah dan nyamannya disapa angin yang lalu" kataku lagi..... "Siapakah wanita itu ayah" kata  mereka...........

" Mereka adalah angin anakku, yang tidak digapai oleh tanganmu tapi dapat kau sentuh dengan jiwamu dimana perasaanmu akan merasa lebih dari apa yang kau dapat. Meraka akan datang dan pergi begitu sahaja dari hidupmu disaat kau telah bersedia atau masih tergapai gapai" kataku lagi... "Mengapa ayah kata begitu " tanyanya lagi.

"Anakku, kehidupan ini punya sejarah, dikala datuk Adam melihat Hawa kali pertama di dalam tidurnya. Yang dilihatnya adalah sebuah mimpi yang indah dapat dirasakan tetapi tidak dapat disentuh. Lantas kehidupan seorang lelaki itu juga penuh dengan impian dan harapan dirasainya dengan kerinduan, cinta dan kasih sayang, sepertinya kata orang tua tua, dimanakah datangnya cinta, dari mata turun kehati. Wanita itu bermulanya dari bayang bayang, kerinduan dan rasa lantas disebut sebagai hawa..........................

" Bagaimana mendapatkan mereka ayah" tanya mereka lagi....... " Bersolatlah, bersolatlah sepertinya solat Adam selepas terjaga dari tidurnya dan jangan kau cari mereka dengan nafsumu" jawabku lagi......................


Pagi Ahad

Salam.......Pagi Ahad ini, hujan renyai menitik lagi. Dirumah mereka sedap sedap memeluk bantal golek dibuai mimpi indah, meredakan keletihan semalam kerana kekenyangan makan satey. Aku disini, di hotel ini melihat kenderaan berpusu pusu dengan penginap yang pulang ke China dan juga Medan.... Disini juga bukannya sukar untuk mencari masakan "Padang" menyebabkan makcik makcik dari Medan mundar mandir berjalan mengikut kehendak hati. Pagi ini aku mengambil beberapa keping gambar buat tatapan.........






Biasalah kemalangan buat tatapan orang medan.. motorsikal melanggar kereta... tidak yang mati kecuali injin motor dan injen kereta

Thursday, November 4, 2010

Bangunan PAS Terbakar....

Kuala Lumpur.. 8.30 pagi 4/10/2010... bunyi laungan kereta Bomba didengari di Jalan Raja Laut Kuala Lumpur. Ketika itu juga SMS sampai dari anak buah yang bekerja di bangunan bawah. Rengkas bunyinya " Bangunan Pas Terbakar


Tidak ramai orang berkumpul, mungkin tak perasan, mungkin tak ambil tahu. Aku percaya kebakaran berpunca dari litar pintas kerana ada bau wayer terbakar disana. Hanya sebuah lori bomba datang dan nampak macam biasa
 Adalah kelihatan sekumpulan manusia... ditepi sana
 Disni nampak asap keluar dan tidak ketahuan apa yang berlaku di dalam


Bosan menanti kesudahan , aku menghabiskan roti canai dan segelas susu lembu.

Tuesday, November 2, 2010

Makcik Warung Kueh

Salam........................

Pagi nan indah sungguh menyelerakan. Kebiasaannya kita mencari teh tarik serta kueh mueh dan nasi lemak 
di warung warung di tepi jalan. Keharuman nescafe dan rokok gudang garam adalah acara biasa warung kecil dimana mana. Tapi aku bukanlah perokok cuma suka suka bersembang sembang pagi.

Berniaga kecil ini tidak menguntungkan dan bukannya berniaga barang kemas. Dapat sikit untung buat belanja anak sekolah dan lebih lebihnya beli ikan di pasar. Siapa kata tak penat, nak pikul tong gas, nak bancuh tepung, siat kulit pisang dan macam macam lagi. Namun disebalik kesussahan itu ada orang mengambiul kesempatan, ada duit gaji pun tak pernah syukur sebalik sembelih "perniaga kecil ini". Alasannya tak ada lesen.
Didalam bandar ini, nak berniagaa kueh pun kena lesen, belum cakap lesen halal lagi. Makcik tu nak "cekau" lesen kat mana. Biasalah kena buat permohonan dulu, kena ikut peraturan. Tapi bangsa asingyang berniaga itu mana pula lesennya. Selamba sahaja,tak kena apa apa pun. Makcik berniaga hari hari kena sembelih, RM 50 sebelah  pagi, RM 20 sebelah petang, yang tak pakai uniform datang, yang pakai uniform pun datang, yang kerja petang datang sebelah pagi pulak nak sembelih.

Di dalam dunia ini memang sedap kita kenakan orang, tunggulah...tunggulah dekat mana nak minta halal. Dosa dengan tuhan boleh minta ampun, dosa sesama manusia... kena cari dia walaupun dalam neraka........ Kata nak angkut dengan lori , nak saman , ugut.. boleh ke senang hidup.