Sunday, January 30, 2011

Bolywood

Semalam melayan TV Astro  B4U cerita hindustan. Cerita lama yang mengandungi lagu lagu yang merdu. Cerita kisah cinta separuh mati separuh nyawa dan membawa anda terbang ke awan sambil berjalan dicelahan pokok bunga. Subhanallah asyiknya tapi hindustan tetaplah hindustan. Filemnya sekadar penghibur sedangkan kenyataan tidaklah begitu.

Tidak baik menghina bangsa orang kerana budayanya berbeza, sisem kehidupannya berbeza. Kalau rajin layanlah dan kalau tak suka boleh blah................

Aku dah mual sebenarnya kerana Malaysia tidak mengamalkan sistem hamba dimana orang orang kaya boleh memperkudakan orang miskin. Bayangkan apabila orang miskin datang ke rumah , tempat duduknya dihujung pintu dan tangga dan apabila mereka beredar , bekas tempat duduk orang miskin itu dicuci serta merta. Aku masih ingat waktu kerja di Bukit Bintang, kekawan aku yang kerja sebagai Room service merungut apabila mereka disuruh mengemas bekas makanan diatas katil dan meja. Bangsa itu pulak cuma memandang dan tidak mahu bergerak seperti batu di kerusi. Aku sendiri pernah mengendalikan kes kecurian di dalam bilik, bangsa ini tidak mahu bekerja sama untuk membantu aku memeriksa beg mereka sendiri sebaliknya menyuruh aku buka satu persatu beg mereka . Bayangkan di dalam sebuah bilik ada berapa beg. Kalau mereka sewa 3 bilik, alamat aku tak balik rumahlah...

Paling mual aku melihat seorang pelakun bolywood yang terkenal ketika penggambaran di Chow Kit. Aku melihat seekor macai berlari lari membawa makanan menyuapkan kepada pelakun itu. Dia empunya mulutpun orang lain kena suap. Sikit punya haru.... dah lagu suara lain .... macamlah dia bagus segalanya.

Biar apa pun mereka tetap menghibur dan baik di dalam filem, tidak melambangkan sikap banyak cekadak seperti yang ternyata terjadi. Pengalaman menyebabkan aku menjauhkan diri dari mereka. Aku bukan benci tapi aku tak suka. Aku tak suka dipergunakan kerana aku tahu mereka bangsa yang banyak mintak dan yang paling aku tak suka kalau mereka cakap " I got money  ( sambil menunjukan dompetnya yang penuh dengan USD ), I can pay.....Pada masa itu mereka merasa Malaysia ini boleh dibayar

gambar hiasan

5 comments:

Unknown said...

perrgghhh..geram jugak

Unknown said...

kalau layan b,wood...
kena pusing2...guling2..
baru ada jiwa

bubuh tisu 1 kotak...kikikikiki. suami lalu..buat tak nampak..

perjalanan pulang said...

cam mana pun sekali sekala boleh duduk tenguk tv satu keluarga

Solihin Zubir said...

dah boring nk tgok bollywood..
tambah2 kalau filem tamil..
asik nk nyanyi n menari je..
angkut satu kampung plak tu.. heheh..

Unknown said...

banyak pengalaman pakdin nie...

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...