Followers

Saturday, April 30, 2011

Sakitlah Klinik Kita

Salam hari Sabtu..........Semalam aku pergi ke klinik kerajaan di Kepong Taman Ehsan sesudahnya selesai solat Jumaat. Sampai disana pukul 2.15 petang dan waktu itu klinik masih tutup kerana semua pekerja pergi solat termasuk pekerja wanita agaknya..................

Aku bukanlah orang pertama datang tapi terdapat juga bangsa bangsa lain yang majoritinya bangsa China yang sedang menunggu. Pukul 2.30 petang pun masih menunggu dan waktu itu tiket bagi angka giliran pun berehat juga. 2.45 petang nampaklah pekerja klinik masuk seorang demi seorang setelah berpenat sembahyang agaknya. Akupun dapatlah nombor giliran itu

Perkataan yang sangat baik adalah..........anda akan dilayan sebentar lagi............

Maka menunggulah nak bayar RM 1/- untuk pendaftaran


Dari termpat pendaftaran , kita duduk pula menunggu doktor, katanya bilik no 2...........

Dapatlah berjumpa doktor seorang wanita cantik dan asistant tukang jerit panggil nama pun cantik. Doktor tanya sakit apa, aku cakap batuk batuk waktu malam, ada selsema dan gastrik, demam tak ada. Dia check tekak aku, dia kata aku ada sakit tekak dan dia akan bagi ubat demam sekali. Kesuduhannya aku keluar dari biliknya untuk beratur sekali lagi ambik ubat

Pukul 3.30 tunggu dan beratur di tempat ubat dengan penuh harapan. Yes........aku pun dapatlah ubat tapi dia bagi aku panadol, ubat batuk setengah botol dan ubat selsema warna kuning....... Ubat sakit tekak dan ubat gastrik tak ada pun.....Mungkin kecantikan doktor itu adalah ubatnya.....................waktu itu sudahpun 4.00 petang................Kalau saja saja nak jamu mata pergilah ke klinik tu....................


Friday, April 29, 2011

Sumpah Laknat

Salam............ Tidak lama lagi waktu solat Jumaat akan tiba. Selepas itu ada pembesar terkenal akan membuat sumpah laknat. Sumpah apa tu ? Sebenarnya aku sendiripun tidak tahu. Yang biasa disebut orang adalah sesumpah iaitu sejenis binatang yang selalu berupa rupa. Ada satu lagu sumpah yang aku dengar ialah kisah emak Si Tenggang sumpah anaknya jadi batu. Memang jadi batu pun... kalau sumpah jadi emas, tentu emak si Tenggang dah jadi lebih kaya dari si Tenggang tu.............

Sebagai seorang yang buta sejarah dan tak reti baca buku, aku nak sebut juga disini dan nak juga tanya, adakah di zaman zaman nabi dan rasul adalah para para nabi rasul membuat kerja Sumpah Laknat ini atau sebenarnya sumpah laknat ini lebih sesuai dilakukan di negeri Jepun. Adakah sumpah laknat ini jalan yang terbaik mengistihar kan diri kita bersih tambahan lagi dilakukan dimasjid.... Cuba buat kat masjid kampung hulu kat Melaka kut lebih hebat lagi ? Dalam sibuk sibuk ulamak ulamak menceritakan fatwa pengharaman poco poco, apasalahnya bincang pasal sumpah laknat samaada halal atau haram ?

Bagi aku ini adalah isu hura hara, haru biru yang menghangatkan sesebuah cerita dan bakal menjadi sejarah yang bakal dibaca oleh anak anak dan jenerasi akan datang  dimana semenjak tahun tahun kebelakangan ini Malaysia mencipta sejarah sumpah laknat bersama pengasasnya. Di dalam hal ini Jabatan Ugama Islam berlepas diri , tidak membantah atau memberi galakan, bertindak sebagai tunggu dan lihat sehingga ada " tolakan" yang kuat.

Aku tidak menyokong sesiapa, tetapi jikalau kerja kerja yang tidak betul patutlah ditegur, jikalau tersilap silalah perbaiki. Jangan jadi itik tukang anggok dan geleng geleng. Pak imam pun jangan ikut sama sama bersama Imam Muda atau Tua duduk sebaris dalam kerja kerja mengarut. Semuga Allah memberi rahmat kepada kita semua. Wallahhualam.

Thursday, April 28, 2011

Siapa pernah jatuh cinta

Salam............siapa pernah jatuh cinta ? siapa pernah putus cinta ? Cinta tu apa ? 

Cinta itu seperti handphone, hanya orang mampu sahaja memiliknya. Cinta itu mmpunyai banyak jenama macam handphone juga begitu berharga dan mudah hilang kalau tertinggal diatas meja atau dimana mana bus station.
Putus cinta sama dengan kereta yang kena tarik setelah 3 bulan tidak bayar. Tuan punya kereta termenung sana termenung sini. Dalam otak berlegar tertanya apa nak buat, bengong, bodoh dan segalanya.Cinta itu adalah penyakit yang sedia ada sejak mula lagi dan menjadi ikutan zaman berzaman menyebabkan orang tidak merasa serik tertangkap oleh pencengah maksiat, tidak merasa sejuk berenbun malam dan ianya selalu berakhir dengan trajidi penyesalan..................... Bagaimana pula keadaannya orang yang mencintai tuhanya ? Jangan nak menipu,jangan nak wayang, pembohongan anda memang nyata.......................


Wednesday, April 27, 2011

Naik Bas

Salam.......... hari dah petang........hujan pulak...........mungkin kita patut tulis lagi cerita cerita lama......cerita yang kekadang membosankan..............

Aku bersekolah di Sekolah Menengah Kuala Kubu Baharu yang berada dekat dengan Pusat Latihan Bomba. Sekolah itu aku pilih sebab dia berada jauh 6 batu dari kampung dan untuk pergi ke sekolah perlu menaiki bas. Biasanya aku sekolah petang dan naik bas jam 12.30 dari kampung. Bas ini pula kekadang tidak mahu berhenti di bus stand bila tenguk budak budak sekolah menunggu. Oleh kerana bapa saudara aku adalah pekerja bus Len, aku pun boleh memuntahkan komplen aku kepadanya. Walaubagaimanapun pihak Len com, ada menyediakan sebuah bas untuk budak sekolah waktu tenghari tetapi pemandunya adalah seorang pakcik tua. Setiap hari kami naiklah bas tua itu dengan penuh gegarannya.........................

Waktu petang apabila tamat sesi sekolah, kami semua terpaksa berjalan ke station bus yang berada di pekan Kuala Kubu Baru yang berdekatan pejabat pos. Ramailah anak anak murid dari berbagai sekolah menunggu disana, ada yang ke arah Kuala Lumpur dan ada yang ke arah Tanjung Malim. Apabila bas sampai kamipun berebut rebut menaiki bas dan memang tidak pernah beraturpun kerana masing masing mahukan tempat duduk. Setelah hari hari berhempas pulas  timbullah idea kami untuk menaiki bas dari pintu belakang. Kami pun membuat cara stunt man , iaitu membuka pintu belakang bas ketika bas masih bergerak di selekoh dan kemudian masuk menerusi pintu  dan terus duduk . Memang terror........kalau jatuh memang mati punya............ Cuma yang paling kelakar bila dah duduk baru tersedar yang kami tersalah bas, jadi terpaksalah turun semula dengan muka merah padam ke pintu hadapan. Kekadang pula pemandu bas tidak memasang signboard yang mana kami sendiri tidak tahu ke mana arah bas akan pergi. Akhirnya perbuatan nakal kami terhenti kerana pemandu bas sudah pandai kunci mati pintu belakang. Jadi lompat lompat .pintu tak boleh bukak....kena jugalah naik pintu hadapan.......................................




Kisah 1000 satu malam

Salam............Ada beberapa kisah tahun 70an..............PERCAYALAHHHHHHHHHHH
  1. Zulaika bukan nama sebenar, pendidikan sekolah arab, berkulit cerah, cantik orangnya telah jatuh cinta dengan seorang guru sandaran waktu itu. Cikgu itu adalah anak ustaz hensem cuma kulitnya agak gelap. Percintaan ini mendapat tentangan dari keluarga hanya semata mata kerana cikgu lelaki ini hitam kulitnya. Seperti kata penghinaan " kulit muka anak engkau tidak sama dengan tapak kaki anak aku" Begitulah orang melayu pandai menghina sampai ke tulang hitam. Maka si emak melarikan Zulaika ke Pulau Pinang setelah menolak pinangan keluarga lelaki tersebut. Oleh kerana terasa terhina keluarga lelaki telah berjumpa dengan Pak Ali seorang bomoh kampung untuk mendapatkan juga Zulaika sebgai isteri cikgu berkenaan. Akhirnya kerana oleh kerana tidak tahan panas di Pulau Pinang, emak Zulaika balik ke kampung dan tersu menerima lamaran cikgu tersebut.  Hari ini rumah tangga kekal sampailah ke anak cucu..........dah jadi nenek dah..................
  2. Seorang budak perempuan kampung juga bersekolah ugama bertunang dengan seorang lelaki di sekolah yang sama. Waktu itu mereka di peringkat sekolah menengah. Dengan takdir tuhan pada suatu hari ketika sedang masak dengan tiba tiba minyak panas tumpah ke badannya menyebabkan kecederaan tubuh bahagian dalam. Selepas perisiwa itu pihak lelaki telah memutuskan pertunangan mereka berdua. Lelaki itu berkahwin dengan perempuan lain..................
  3. Kisah ini berlaku pada tahun yang sama ketikanya penduduk Malaysia masih belum mempunyai hanphone  dan kalau ada pun talipon public yang mempunyai gangggang hitam. Jadi dalam soal percintaan terpaksalah menulis surat menyurat.........." kehadapan adindaku yang kucintai'...................Tiap tiap surat yang dihantar mistilah memerlukan posmen. Maka terjadilah kepada dua orang couple melayu ni......... Tiap tiap hari berutus surat cinta melayu posmen tak bergaji seorang lelaki salah seorang dari kawan mereka. Lokasi penyampaian surat adalah dibawah rumah si perempuan di waktu malam. Oleh kerana kekerapan menyampaikan surat, maka baunya terhidulah oleh orang orang kampung. Akhirnya pada satu malam si posmen pun tertangkaplah bersama gadis itu di bawah rumah dan menyebabkan mereka kahwin tangkap basah. Untunglah posmen itu kerana dapat kawin girlfriend kawannya itu...........
  4. Pada satu malam ketika aku sedang mengaji Quran di rumah tok empat, aku terdengar bunyi bising bising di luar rumah. Kelihatan beberapa orang pemuda tidak berbaju diluar rumah. Rupa rupanya mereka baru sahaja menangkap sepasang kekasih yang berdating di bus stand. Pada zaman dahulu duduk duduk kat bus stand pun salah. Dengar kabarnya pada malam itu juga mereka bernikah. Setelah penikahan , lelaki itu dibawa pulang ke kem kerana beliau adalah seorang askar dan di tahan di guard room selama seminggu........ Nasib dialah.....................
 gambar hiasan

Monday, April 25, 2011

Jahat Orang Lama

Salam petang senin................. Pening juga kepala memikirkan hal anak anak kita waktu ini. Kita dahulu pun nakal juga........ Anak anak kita nakalnya tak nampak di mata.............

Dahulu waktu budak budak aku bercampur juga dengan budak budak kampung. Pada waktu malam selepas solat maghrib selain dari berkumpul ramai ramai membising di surau, kami beralih arah pergi belajar silat. Pandai sangat tidaklah, sekurang kurangnya boehlah berani lepuk samseng samseng kat sekolah, bermakna tidak ada siapa yang berani buli kita. Kalau tidak ada aktiviti, kamipun ada geng lepak lepak tengah malam dan pulang lewat sehingga jam 4.00 pagi. Bukannya buat apa, bukan memanjat rumah orang, kami cuma nyanyi melalak di tepi jalan. Balik ke rumah macam biasalah panjat tinkap untuk masuk. Tingkaptu biasanya sengaja direnggangkan, kalau tidak kenalah ketuk pintu panggil emak. Emakpun tak kisah sebab dia tahu anaknya tak buat kerja bukan bukan.

Ada juga kekawan yang pekena ganja dan minum air anjing bodoh tu tapi kami tak terikut pun. Kekawan tu pun tak bagi kami teguk air haram tu walaupun mereka kaki minum. Kami bercampur aja, lantaklah mereka kalau nak menonggeng sekali pun. Pernah juga aku tenguk dia orang panjat tiang bendera sampai ke puncak, tak mati jatuh pun sebab masa itu tiang bendera besinya besar besar. 

Ada juga kawan aku kena tahan kat tengah jalan oleh geng kampung lain sebab dia kacau girl friend orang. Kenalah lepuk se das dua. Budak betina tu pun gatal, dah ada pakwa tapi layan pulak kawan aku. Kawan aku ni memang suka pakai smart smart, sanggup tukar baju kalau orang komplen tak cantik. Lepas sekolah dia jadi askar dan sekarang dah jadi Tok Empat  . Tok Sah subut nama.. tak elok... Dato Ismail Kamus kenal dia..........Kesudahannya bapak kepada kawan aku tu Dato Empat juga jawatannnya pada masa itu panggil kami berdua. Dia pun perturunkan ilmunya yang dulu dulu kepada kami yang bengong ni. Masa budak budak itu kami tak pandai ambil kesempatan belajar ilmu macam macam, bodohnya kami ni.........

 gambar hiasan

bersambung...............

Sunday, April 24, 2011

Cucu Nenek

Salam..............semalam genaplah 49 tahun hidup dimuka bumi ini. Tahun hadapan jadi setengah abad masa dilalui. Hidup ini beginilah dengan pejam celik pejam celik masa berlalu, menghimpun pengalaman dan dosa dosa noda, titik titik hitam. Pada mereka yang masih bersih bersih itu, jagalah jangan hitamkan sejarah kehidupan.

Baru sebentar tadi fikiran melayang semula ke kampung halaman, ketikanya zaman kanak kanak yang sentiasa hingar bingar serta jeritan emak dari pagi sampai ke malam kerana kenakalan anaknya. Masih ingat lagi arwah wan yang menghabiskan masanya dikebun pisang diwaktu pagi. Pada suatu hari wan datang kepadaku sekembalinya dia dari kebun pisang itu. " Tangan aku berdarah din" katanya. Aku melihat lelehan darahnya dari tangan kanannya. Dia luka terkena parang panjang menyebabkan belakang tapak tangan terluka. . Entah dari manalah datang kepandainya aku ketika itu. Hanya menggunakan air liur dari langit langit tekak berserta selawat dengan tiba tiba darah itu pun berhenti. Itulah kuasa Allah


Hanyalah tinggal kenangan dimana akulah  cucu lelakinya yang sentiasa bersamanya. Dia hanyalah seorang tua yang tidak tahu membaca tapi mempunyai keinginan untuk mengetahui dan beramal. Apa sahaja doa doa dan zikir yang dipelajari, disuruhnya aku membacanya. Dari sana dia terus menghapal, menjadikan batu batu kecil sebagai bilangan tasbihnya walaupun sebutannya terlalu ganjal didengar. Sebutan agak pelat pelat menguatkan dirinya untuk terus solat malam, solat duha diwaktu pagi dan dia tidaklah seperti orang orang sekarang yang lebih "boraknya"

Hari ini ketika aku telah mula makan ubat ubat, mengingatkan aku kisah arwah Wan. Kemana sahaja dia pergi, dia akan membawa ubat ubatnya, berminat untuk membeli minyak minyak urut, minyak panas dan akar akar kayu. Semua digunakan untuk mendapatkan kesihatan walaupun tubuhnya semakin hari semakin lemah. Dia sering pitam tidak boleh bangun, bahkan kekadang sampai sehari terlantar. Emak dengan tabah menjaga wan sehinggalah pada suatu hari dia dipelawa oleh mak usu ke kota besar Kuala Lumpur untuk terus menetap di sana.

Hidup dikota besar ini bukanlah kebahagiaan dan ketenangan bagi orang tua. Walaupun anak cucu disini mampu memberi Wan apa sahaja. Sebut sahaja apa yang mahu dimakan, sebut sahaja apa ubat yang diperlukan , pastilah tersedia dengan cepatnya. Di kota ini Wan boleh menghadap tv dari pagi sampai ke petang, Wan tidak perlu masak, Wan tidak perlu basuh kain baju. Semuanya ada , semuanya dilakukan oleh anak cucu. Kedatangan Wan ke Kuala Lumpur adalah kesilapan besar kerana Wan tidak boleh pulang lagi ke kampung yang penuh habuk dan  sampah sarap yang tidak baik untuk kesihatan. Di kampung banyak ayam itek, banyak hama , nanti Wan batuk, sejuk dan tidak dapat tidur lena. Tapi di kampung ini Wan ada kami, cucu cucu yang busuk, bising serta membosankan. Cucu cucu inilah bersama Wan menjadi radio siang dan  malam memahami penuh apa itu kasih sayang.

gambar hiasan

akan bersambung..............................................................

Salam Pagi Ahad

Salam...................memang tak syok kalau kekawan baca blog kita tapi tak komen walaupun sepatah kata " OK".............blog akan terasa sunyi walaupun ada pembaca senyap diluar sana. Kekadang macam barang tak laku sahaja. Penulis hebat juga mempunyai nasib sebegini.............ah lupakan dulu kita pekena nasi lemak dah teh.....................

Friday, April 22, 2011

Maxis Mengong

Pagi tadi kami pergilah ke Pasar Borong Baru di Selayang, bukan apa nak cari maxis centre. Hp maxis ada masalah MMS, tak boleh dapat gamboooo. Masuk sahaja kena ambil nombor.......lepas tu kena naik tangga jumpa customer service. Pukul 9.20 ada sekor je........... lain lain meja kosong. Lepas tu barulah nampak muka 2-3 datang. 
Setelahnya dia belek belek hp dia pun kata ada masalah sim card, kena tukar sim card. Kena bayar tak pa RM 10 je............. Kami turun balik ke bawah  dan kena ambik no lagi sebab nak tukar sim card baru... Tunggu punya tunggu adalah sorang budak perempuan melayu di kuater tu.... dia bagi pakcik dia potong Q, sempat salam salam cium tangan lagi. Kita ni jadi barua je lah................. Sampai masa di panggil kami pun pergilah ke kuanter seorang perempuan India. Dia kata " En. no. hp en ini bukan menggunakan nama encik.. ada nama lain, warga asing pakai passport. Bila pulak aku pakai nama warga asing ? ............ Kalau encik mahu menggunakan no ini , encik perlu buat lapuran polis.....................' katanya...... 

Macamlah balai polis belakang rumah aku atau kat tempat sayur tu........................Akhirnya kami keluar sekejap..lapooo sangat ... Setelah minum pagi kami pergi sekali lagi kesana dan ingat nak beli SIM CARD baru . Sampai kat sana kena ambik nombor dan beratur balik............Gila gila... mereka dah gila dan aku terus blah... Kalau tak nak berniaga elok tutup saja.... kat kedai bangla , kat kedai mamak pun ada jual Sim Card. Benda yang senang senang kenapa nak susahkan. Aku bukan ada masalah bil, bukan pasal line internet rosak tapi nak beli sim baru...........memang bodoh, macam tak sekolah

Akhirnya nombor yang sedia ada tu pakai ajalah.. dulu pun bukan pakai mana mana nama negro tapi nama sendiri, nama rakyat Malaysia, bukan baru semalam tapi dah bertahun dahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Salah Guna Sedekah

Salam.........Hari ini baru sahaja selesai solat Jumaat. Macam biasa di Masjid Desa Jaya Kepong, masih juga melihat tabung tabung derma dari Thailand. Agaknya pihak masjid sudah beri kebenaran kepada mereka. Tabung itu dibawa pulang dengan sebuah kereta Proton Waja, plat negeri Johor................

Ada satu lagi yang aku nampak tadi, aku dah ambil gambar dia........................ Beliau adalah lelaki mamak yang datang solat bersama anak anaknya. Anak besar ada dan anak kecik pun ada. Tiap tiap minggu kerjanya mengangkut makanan sedekah . Biasalah hari Jumaat ada orang bagi nasi bungkus,  pisang, roti kueh mueh yang tak habis berniaga dan macam macam. Dia ni pulak bungkus benda tu awal awal sebelum orang ramai datang dan letak bawah meja. Kalau bungkus tu bukanlah sikit sikit, tak payah beli makanan tengaharilah. Waktu khutbah tadi dia bungkus roti krem 60 sen tu dalam plastik mereh, dan dia pulak duduk sebelah meja  makanan Waktu balik tadi aku nampak anak dia bawa palsti itu, sedangkan dia pula bawa ;lagi 2-3 bungkus roti dalam tangan. Yang bagus pula dia ni naik kereta dan bukan jalan kaki..............Dulu ada pihak masjid tegur kut, senyap sekejap, sekarang buat balik............ Aku sempat cakap dekat AJK masjid, dia gelak aja.......

Tapi kalau hari ini ada bungkusan nasi beriani, korang nak gelak juga ke ? Aku pernah nampak dia TAPAU banyak oii masuk dalam kereta, pisang besar besar lebih sesikat masuk dalam kereta sebelum waktu solat...Kalaulah bangla kerja kilang tu TAPAU aku tak kisah sangat, kalau budak sekolah darjah satu ke budak tadika ke, kira tak apa lah........... Ni Mamak yang kayoooooooooooo. Nanti aku bubuh gambo....



Thursday, April 21, 2011

Dimana Bumi Di pijak


Bukan kerana kematian menjemput tapi sebagai manusia kita perlu rehat. Biar dimana tempat rehatnya, nikmatnya sangatlah indah, mimpi juga indah.........................

Sekali sekala Tak Ada Karen

Salam...........Hari ini ada "black out" Anak dara aku cakap " black karen " Nasib baik lift jalan, cuma sebahagian tempat agak gelap kerana tidak berlampu, air cont tak usah mimpilah. Kalau panas pergilah berjalan ke luar sana... Air cont Allah Taala meluas............




Walaupun gelap, suasana tempat makan tetap meriah. Gelap kat luar sahaja tapi dalam perut memang tak gelap.............perut tu lapar ajalah..................

Wednesday, April 20, 2011

Ular Sawa Jadi Pengantin

Salam .........adalah satu cerita pembohong pernah aku dengar iaitu kisah seorang perempuan miskin telah bertemu seekor ular sawa dihutan. Nasibnya agak baik kerana ular sawa tu adalah jelmaan putera raja, siang jadi ular , malam jadi putera raja. Akhirnya kawinlah perempuan miskin itu dengan putera raja berkenaan.

Ditempat yang sama adalah juga seorang perempuan jahat. Dia sangat dengki dan khianat. Mendengar kisah kebahagiaan orang miskin itu, ibunya telah mencari ular sawa dihutan untuk dijadikan suaminya. Pada malam itu tidurlah perempuan jahat itu dengan ular sawa tersebut. Pada malam itu, si ular sawa pun menelan kaki perempuan jahat itu sampai ke pinggang. Perempuan jahat itu bertanya kepada ibunya kenapa ular sawa itu menelan kakinya. Si ibu menjawab" orang baru kawin memang macam itu " Akhirnya sedikit demi sedikit tubuh perempuan jahat itu ditelan sehingga matilah dia didalam perut ular sawa............



Kesimpulannya kalau nak cari "laki" carilah ular sawa........................


Tuesday, April 19, 2011

Makan Ubat

Salam ..........bulan lalu jumpa doktor kerana sakit tekak dan batuk batuk.......Dah sebulan dah macam tu jugak. Salah kita sebab tak pantang. Dulu masa bebudak mana ada pantang. Kita boleh makan apa saja, rumput pun boleh dimakan. Sekarang makan coklet pun salah, makan udang pun salah, makan ice cream pun salah. Benda benda berjenama lagilah salah..... Salahnya bukan masa untuk kita makan... ialah dah 19hb... tunggulah gaji, nak makan gajah pun tak pa.........Cam mana pun doktor tu rekomen ubat ni.............RM 66/- sekotak. Orang tua eloklah makan dan orang yang nak dekat tua pun boleh........

Monday, April 18, 2011

Test

Tiap tiap sesuatu misti dicuba

Malasnya Nak Sembahyang



Malasnya nak sembahyang......... Hati kata begitu. Banyak sangat masalahnya. Berat sangat rasanya, seperti memikul batu bata. Waktu makan malas nak keluar sembahyang, waktu meeting takut nak minta kebenaran bos untuk pergi solat. Waktu berniaga, tak boleh tinggal tempat nanti orang curi barang. Waktu dirumah pun susah nak sembahyang, anak bini selalu kacau.... macam itu ke ?

Macam mana nak buat ya ? Kita tubuhkan persatuan. PERSATUAN ORANG ORANG SEMBAHYANG. Persatuan ini berfungsi menarik tangan orang ketika masuknya waktu sembahyang. Waktu sembahyang Jumaat contohnya, mereka kena pergi ke komplek komplek tarik tangan orang yang sibuk shopping tu, pergi ke taman bunga tarik tangan budak budak yang tengah dating dan bawa ke masjid. Cam tu ke ? Pergi ke pasar pasar malam cam tu jugak..........tarik tarik .......... tarik mereka ke masjid.

Benang Emas

Salam........Pagi ini hati sepertinya hujan rintik yang turun, menyirami taman taman bunga yang indah. Kekadang sayu dan kekadang riang , kekadang insaf dan kekadang resah dan juga kekadang rindu.


Benang Emas - Achik dan Nana Lirik

Benang emas benang suasa
Sayang selasih hamba lurutkan
Kerna cinta badan binasa
Kerna sayang diri terbuang
Sampai di sini hubungan kita
Tidak mungkin bertemu kembali

Inilah cerita duka
Aku yang hanya emas sesaga
Tak terbeli cintamu dara
Aku musafir tiada berharta
Aku musafir tiada berharta
Aku musafir tiada berharta

Aku bukan memandang harta
Apa daya ku seorang wanita
Ayah bonda tak restui kita
Semua berakhir di sini saja
Hanyalah di sini saja

Biar ku simpan kenangan lalu
Jadi pelangi penghias senjaku
Apa dayaku kasih terhalang
Terlukalah hati muda yang malang

Kita bersanding di tirai mimpi
Disaksikan pungguk sendu bernyanyi
Andai sejarah ditulis semula
Kita genggam pelamin yang nyata

Aku tak akan lupa
Cerita duka mengguris jiwa
Apa lagi nak ku kata
Andai cinta kita di sini saja
Andai kasih kita di sini saja

Aku bukan memandang harta
Apa daya ku seorang wanita
Ayah bonda tak restui kita
Semua berakhir di sini saja
Hanyalah di sini saja

Aku tak akan lupa
Cerita duka mengguris jiwa
Apa lagi nak ku kata
Andai cinta kita di sini saja
Andai kasih kita di sini saja

Benang emas benang suasa
Sayang selasih hamba lurutkan
Kerna cinta badan binasa
Kerna sayang diri terbuang
Sampai di sini hubungan kita
Tidak mungkin bertemu kembali

Benang emas benang suasa
Sayang selasih hamba lurutkan
Kerna cinta badan binasa
Kerna sayang diri terbuang
Sampai di sini hubungan kita
Tidak mungkin bertemu kembali

Ini lagu yang aku dengar tadi...........lagu orang muda yang patah hati........................

Sunday, April 17, 2011

Doa hari ke 15

Ya Allah. hari ke 14 telah berlalu dan aku menjadi penanti yang penuh harapan. Kabulkanlah doaku Ya Allah dan jadikan aku juga sebagai insan reda diatas ketetapanmu Ya Allah. Jangan kau biarkan aku dalam kebingungan disini, jangan kau biarkan aku terus sesat disini, jangan kau biarkan aku berputus asa keatas rahmatmu, jangan kau biarkan aku binasa kerana kebodohonku

Ya Allah, bimbinglah aku agar aku boleh menemukan mutiara di balik semua kesusahan ini. Penuhi hati ini dengan kesabaran, keikhlasan menjalani hidup, dan niatan yang kuat untuk memenuhi hidup ini dengan ibadah kepada-Mu. 

Ya Allah, kepada siapa lagi akan aku mengadu jika bukan pada-Mu. Kepada siapa lagi akan aku bersandar jika bukan pada-Mu. Kepada siapa lagi aku berlindung dari segala ketakutan dan kegelisahan , jika bukan kepada-Mu. Tunjukkan segala jalan buatku untuk mendapatkan ridha-Mu dan Pertolongan- Mu




Saturday, April 16, 2011

Tidurlah Miau

Salam .... aku mengantuk.......hari ini nak masukkan gambar kucing aku yang mengantuk juga



Macam ni kalau tuan kucing dan kucingnya sama sama mengantuk. Ada orang tak tahan batuk sebab ada bulu kucing...................

Friday, April 15, 2011

Seperti Ketam

Salam petang jumaat. Waktu ini hari dah hujan.........guruh bertasbih berdentum dan masih di internet ini membaca facebook dan blog kekawan. Kat opis selalu tak ada masa...Kat sini ok lah............

Tadi aku solat di Masjid Desa Jaya Kepong. seperti biasa aku nampak tong tong kutipan derma dari Thailand diatas peti kutipan derma masjid. Asyik potong trip ajalah dia orang tu.... Tak apalah orang malaysia kaya dan dah berlebih lebih makan dan pihak masjid pun macam tak heran je. Kata ada AJK, tapi membiarkan sahaja 'derma derma' itu dirampas dalam sebutan kata ISLAM
Hari ini khutbah berlegar legar dengan sebutan JAHILIYAH MODEN. Menurutnya jahilayah itu bukannya menunjukan tidak bersekolah atau tidak bertamadun tapi " Buruk Perangai" Maka hasil dari itu timbullah fanomena buang anak, pijak bunuh mati dan macam macam lagi dimana masyarakat masa kini hanya hidup sebagai penonton. Penonton tanpa mampu mencegah. Anak anak kini tidak ada pendidikan ugama dan kalau ada pun cuma soal soal syariat. Ibu bapa juga begitu sekadar memenuhi rukun Islam dan tambah sunat sunat umrah. Aku suka dengar dan tidak mahu komen apa apa. Solat Jumaat habis dekat pukul dua dan aku cuma tertarik dengan kata katanya iaitu "bersegeralah melakukan kebaikan" Akhir solat Jumaat, pak imam berdoa, ramai jemaah berpusu pusu keluar tak sempat berdoa. Yang mengangkat tangan berdoa pun entah faham entah tidak. Ada yang bangun solat sunat jumaat akhir semasa imam sedang berdoa. Keadaan macam itu biasa terjadi dan khutbah tadi telah tembus ke telinga kiri dimana perubahan amat sukar berlaku.........

Jadi imam jumaat semua orang boleh buat , baca text ajalah tapi mampukah kata katanya dapat menyerap ke fikiran jemaah yang hadir ? Mengukur baju di badan sendirilah.......Jadi pak imam kena bersih, hati dan kata katanya bersih barulah berkat.... kalau tidak ,,,,cukup bulan tekan kat bank.....lu punya gaji ambik sahaja....Jemaah seperti biasa makan pisang tiap kali Jumaat





Thursday, April 14, 2011

Hati Yang Terhiris

Salam.........aku sudah mengikis perasaan kasihanku kerana rasa kasihan itu begitu murah harganya dari harga seekor ikan termenung... Seorang anak buah aku terpaksa belayar kerana dia tidak kasihan kepada dirinya dan keluarganya............... Biasanya pekerja baru dalam perhatian 6 bulan... Orang HR pun tahu

Aku dah ajar dah nasihat tapi bagitu juga perangainya. Datang kerja selalu lambat. Datang pagi lambat... biasalah hujan......... datang petang lambat.... trafik light rosak... datang kerja malam pun lambat.. motor pulak rosak. Mengapa banyak sangat masalahnya. Dia lahir di dalam bulan gelap ke? Nak kata teruk sangat, waktu solat dia pergi juga. Nak kata tuhan tak sayang dia..... tang ini aku tak berani cakap.

Minggu sudah aku hantar wakil menasihat baik baik , waktu tengah malam.... macam tu jugak... Dia tak dapat kejar trfik light dan trafik light selalu merah bila dia nak sampai tempat kerja......... Agaknya macam tu masalahnya sebab dia terlambat 2-3 minit. Masalahnya punch card tu bukan aku punya, bapak aku pun tak ada share. Aku kata kat dia, kalau kau nak tipu kau tipulah punch card tu, kau putarlah jam dunia kalau boleh.

Namun kebaikan ini adalah kelemahan sebenarnya..... anak melayu diberi betis mahukan peha.Makin diajar menjadi kurang ajar........... Akhirnya kita bungkuskan sahajalah jangan menyimpan duri di dalam daging, jangan mendukung biawak hidup, jangan sampai sabar memakan diri.

Macam manalah budak budak ini hendak hidup, macam manalah nak jaga anak bini kalau diri sendiri, nyawa sendiri tidak TERBELA.............., jangan menyalahkan tuhan, jangan menyalahkan doa, jangan berpura pura diatas sejadah tetapi kembalilah kedunia nyata. Hidup hari ini misti diteruskan, kita misti makan untuk hidup dan bukan berpuasa sepanjang hayat semata mata mengejar taraf " wali"



Wednesday, April 13, 2011

Jangan Bunuh Diri

Adalah satu kawan kita tu... malu sangat mukanya masuk FB. Jadi kenalah ambik gambar curi secara halal diwaktu dia sedang bekerja............pasti hebat masuk blog ni


Pagi tadi kamera CCTV aku kabur aja macam orang nak mati, maka kita panggillah super hero untuk baiki kamera skodeng tu.

Akhirnya terserlah wajahnya yang hensem ni, lihatlah misainya yang mengkagunkan



 Yang pasti ini bukan kes bunuh diri kerana rahsia BOCOR

Tuesday, April 12, 2011

Perjalanan Tujuh Hari

Salam..........buat sehari dua ini entry aku berubah kepada doa yang panjang. Aku bukanlah ditimpa bala bencana tetapi sedang menunggu impianku tercapai dimana Allah mengabulkan doaku. Bercerita tentang doa tentu banyak pendapat orang dan cara cara diajar orang bagaimana doa itu cepat makbul. Tiap tiap orang juga mempunyai cara tersendiri............... Siapa nak belajar dengan aku ?

Sebelum itu lebih aku sebut aku ini orang bodoh dan aku lalui ini semua dengan pengalaman yang bertahun tahun. Di zaman moden ini pula banyak ustaz ustaz baru keluar "U" yang lebih pandai dari aku dan cikgu cikgu aku yang dah lama meninggal dunia. Biasanya aku lebih suka menyuruh anak lelaki aku mempraktikkannya dan akhirnya melihat kejayaan dengan kepuasan tersendiri.

  1. Melakukan "proses " itu selama 7 hari berturut turut. Paling paling pendek nampak kesan adalah 3 hari
  2. Sebaiknya dilakukan waktu malam selepas bangun dari tidur
  3. Kita mulai dengan memenuhi waktu solat, maksudnya cukupkanlah 5 waktu dan kalau ada yang tertinggal kenalah Qada'. Kalau tak mahu buat korang punya pasal... siapa suruh tinggal solat ?
  4. Taubat.................. taubat nasuha....Untuk pengetahuan semua orang nasuha tu nama orang di zaman nabi Daud. Dialah orang bertaubat sebenar benar taubat. Sebab itu orang cakap bertaubatlah seperti taubat nasuha. Jadi taubat sebenarnya adalah biasa...Taubat ajalah tak perlu pakai nama orang. Jadi disamping membaca astaghafirullah tu solatlah sunat taubat 2 rakaat.
  5. Solat Hajat 2 rakaat.........lebih pun tak apa... sunat............... Jangan lupa berdoa apa yang mahu. Ada orang buat semasa sujud akhir ada orang buat selepas salam dan berdoa dalam keadaan sujud.
  6. Untuk menguatkan lagi, bacalah surah yassin sambil berhajat........Baca 1 x dan ada orang buat 3 x. Bukan lama sangat... satu surah 20 minit.
  7. Bacalah doa ' Saidina Akasah ' ada kat belakang suruh yasin
  8. Solat sunat tolak bala
Puasa seminggu bang oiii. Maksudnya kena cuci hati zahir batin........ sebenarnya cakap memanglah senang... Bukan boleh habis kerja ni setengah jam. Setakat setengah jam tu kerja orang malaslah. Nak mintak dengan tuhan kena rajin. Anggap ini macam kerja... 2 jam kira oklah, sebab tu kalau mula jam 1 pagi habisnya jam 3 setiap malam. Buat seminggu jangan merungut, esok nak kerja, esok letih kerana malam esok kena bangun lagi. Buatlah sendiri.........

Kalau kau orang pergi kat pengamal perubatan mereka charge beratus ratus tau...... buatlah sendiri, jangan nak upah upah orang mendoakan awak tu macam wakil rakyat buat...Kalau rasa tak boleh buat ...eloklah tidur dan jangan komplen tuhan tak makbulkan doa. Jangan sebut pasal tawakkal. Orang bertawakkal adalah orang yang telah habis daya usahanya dan bukan orang " melengung" menunggu tuhannya memberi.

Jangan sebut tentang ikhlas jika kau orang tidak menyucikan hati. Jadi orang yang layak menyebut dan memberi nasihat adalah orang yang sentiasa menyucikan dirinya. Kalau tidak jadilah seperti air yang lalu... macam tak dengooo aja. Jangan makan rasuh, jangan makan harta orang, harta anak yatim, buat fitnah kerana Tuhanmu tidak menerima rasuah dan pujian dari orang yang berpura pura. Wallahualam.........

Aku dibelakang cahaya dan pintu keluar

        Doa Hari Ke 11


        Ya Rabbi  
        Inilah saatnya orang mencari perlindungan dengan-Mu dari api neraka  
        Inilah saatnya orang memohon penjagaan dengan-Mu dari api neraka  
        Inilah saatnya orang memohon pertolongan dengan-Mu dari api neraka  

        Inilah saatnya orang berlari kepada-Mu dari api neraka  
        Inilah saatnya orang karena kesalahannya kembali kepada-Mu, mengakui dosanya dan bertaubat kepada Tuhannya.  

        Inilah saatnya orang yang sengsara dan mengharap kepada-Mu  
        Inilah saatnya orang yang ketakutan dan mencari perlindungan-Mu  
        Inilah saatnya orang yang duka dan menderita  
        Inilah saatnya orang yang kebingungan dan kesulitan  

        Inilah saatnya orang yang terasing dan tenggelam dalam kesunyian  
        Inilah saatnya orang yang kesepian dan sendirian  
        Inilah saatnya orang yang tidak mendapatkan pengampun dosanya kecuali dari-Mu yang  tak ada yang memberi kekuatan pada kelemahannya kecuali Engkau yang tak ada yang memberi kebahagiaan atas penderitaannya selain-Mu  

        (dari doa munajat) 


        Monday, April 11, 2011

        Din Rasa has uploaded photos

        Hi tajudinputeripark.puteri!

        Din Rasa has uploaded photos.

        View the photos now and leave a quick comment to show you care.
        Din Rasa's time spent in this site helps fight Bone Marrow Disease. Watch the video.

        This message was intended for tajudinputeripark.puteri@blogger.com and was sent as a notification, invitation or reminder (digital goods subject to change in reminders) of an event initiated by Din Rasa using a third-party or platform application and may contain promotional materials and/or services for sale including digital goods received.

        To control messages sent to or from you, your contacts and/or FanBox, click here.
        Our offices are located at: FanBox - 113 West G Street, STE 510, San Diego, CA 92101, USA

        Doa Hari Ke 10


        Ya Allah, wahai Yang Maha Mulia, jangan campakkan wajahku ke dalam api neraka setelah tenggelam dalam sujud pada-Mu, merebah di hadapan-Mu karena tak mensyukuri kebaikan-Mu padaku. Padahal, segala puji bagi-Mu, anugrah dan karunia yang aku peroleh adalah milik-Mu.  


        Anugerahkan padaku keselamatan sehingga menenteramkan kehidupan dan  
        penghidupanku. 

        Akhiri hidupku dengan kebaikan sehingga dosa-dosa tidak membahayakanku.  
        Ya Allah, karuniakan padaku rasa ridha dalam hatiku terhadap apa yang telah Kau bagikan padaku sehingga aku tidak meminta sesuatu kepada selain-Mu.  
                                                                                                                           (sumber- doa munajat)



        Sunday, April 10, 2011

        Sekalung Doa dan Harapan

        Ya Allah,  mudahkan bagiku apa yang kutakutkan kesulitannya,
        karena untuk memudahkan semua yang aku takutkan kesulitannya 
        adalah mudah bagi-Mu.  
        Mudahkan bagiku apa yang kutakutkan kesedihannya  
        Jauhkan dariku apa yang kutakutkan kesempitannya  
        Selamatkan daku dari apa yang kutakutkan penderitaannya  
        Singkirkan dariku apa yang kutakutkan bala'nya  
        Wahai Yang Maha Pengasih dari segala yang mengasihi.  

        Ya Allah, Duhai Pelindungku dalam dukaku  
        Duhai yang mendengar dalam deritaku  
        Duhai Kekasihku dalam nikmatku  
        Duhai Tujuanku dalam harapanku  
        Engkaulah Yang Menutupi rahsiaku,
        Yang Menenteramkan ketakutanku,  
        Yang Memaafkan ketergelinciranku, 
        ampuni kesalahanku.



           

        Menuju Ke Alam Batin

        Salam Hari Ahad............semalam ketika sedang duduk duduk dirumah tiba tiba kedengaran panggilan talipon dari jiran berdekatan rumah. Mereka suruh datang tenguk tenguk kerana anak lelaki sulungnya sakit, meracau racau dan demam. Sampai dirumahnya kelihatan budak lelaki itu baring diatas tikar nipis tanpa baju.Tanya kepada ayahnya, sudah diberi ubat atau belum, katanya sudah. Memang susah nak cakap, budak ini pergi ke kawasan kubur tempuh hari kerana neneknya meninggal dunia tetapi itu bukanlah alasan untuk demam walaupun dalam kefahaman orang melayu budak ini mungkin kena sampuk. Apa yang aku nampak di dalam rumah itu ada buah durian. Aku suruh mereka tampalkan koyok jepun kepada anaknya, si ayah beritahu aku bahawa anaknya astma dan tidak boleh cium bau-bauan. Aku tenguk budak itu resah sahaja dan hanya boleh aku bantu bacakan ayah ayat suci dan berharap semoga dia sembuh. Selepas itu aku memegang kepalanya sehingga kelihatan peluh mula merecik recik dilehernya. Pada pendapat aku yang bodoh ini, budak budak yang makan ubat akan resah apabila peluhnya mula mula mahu keluar. Aku nasihat ayah budak itu beli sahaja air botol 100 plus dan bagi minum.

        Pagi tadi aku dengar khabar bahawa selepas aku pulang malam tadi, budak tu merapu balik dan pagi ini budak itu dimandikan limau kerana emak bapaknya berjumpa seseorang untuk berubat.

        Kesimpulannya disini. 
        • Kita orang bodoh jangan nak memandai- mandai kalau orang tak percaya kepada kepakaran kita.
        • Kita perlu tunjukkan sesuatu yang hebat dan pelik supaya orang percaya kita ini pandai
        • Kita jangan pergi ke rumah pesakit kalau warisnya tidak datang menjemput
        • Kita kenakan bayaran supaya nampak perubatan kita
        • Kita jangan ada rasa kasihan kepada pesakit dan keluarga pesakit kerana manusia sekarang tidak percaya kepada orang yang bermurah hati.

        Jikalah budak itu aku mandikan limau pada malam tadi, dia akan kesejukan , lemah dan boleh menambahkan astmanya. Jika aku meminta wang pengeras dan memberi syarat berubat sehingga baik dan tidak boleh berpindah kepada pengamal perubatan yang lain, bagaimana agaknya.....................Kehidupan ini agak aneh  kerana manusia lebih percaya kepada kebodohan..................





        Saturday, April 9, 2011

        Bukan Salah Ibu Mengandung

        Sudah lebih tiga minggu sakit tekak dan batuk batuk manja tak berhenti. Makan ubat juga tapi nak berpantang tu payahlah sikit. Orang batuk tak boleh makan karipap ,tak boleh makan mee sebab berminyak. Sehari dua bolehlah pantang tapi kalau dah masuk 30 hari, cekik ajalah apa yang patut.

        Adalah sorang budak aku sakit sakit gitu. Dia jumpa ustaz minta ubat. Ustaz tu suruh dia baca alfatihah senafas dan kemudian minum air itu. Aku pulak dalam gelak gelak bagi dia ubat dan tanya dia mana "power" Bukannya aku tak percaya cara ustaz tu tapi kurang setuju............ Janganlah nak mengada ngada kepada benda yang kamu sendiri tak reti, walaupun alfatihah itu mempunyai banyak khasiat dan kelebihan. Terlebih dahulu aku akan bertanya kepada ustaz tu nanti " Lu siapa"............ Kalau nak mengajar pun biarlah betul betul dan habis habis terang, jangan bagi macam cerita bodoh...........

        menutup aurat disini bermaksud meletakkan tangan dihadapan kemaluan

        Thursday, April 7, 2011

        OH Kuala Lumpur

        Hari Isnin itu Vitry sampai ke Kuala Lumpur, tidak diketahui apa tujuan sebenar, katanya untuk berjumpa ibu dan ayah angkat disana. Dengar kabarnya Vitry akan tinggal di rumah kawan di Kuala Lumpur tetapi lain pula jadinya bila Vitry dan kawan kawannya menginap di hotel. Tentu sekali bukan sahaja tambang bas pergi balik dari Penang tetapi juga kena menyediakan duit penginapan di hotel selama 4 hari. 

        Dihari pertama sampai ke KL, ayahnya bercuti manakala ibunya bekerja jadi peluang untuk Vitry berjalan jalan sangatlah terhad. Macam biasa dapat jalan jalan di Rawang dan dapatlah tenguk KLCC dari jauh dan juga melawat sekejap di Bukit Bintang

        Hari ke dua , Vitry dapat ikut ayahnya ke LHDN, tenguk tenguk pejabat kerajaan, manakala ibunya pula tidak sihat, terkena penyakit astma. Sepanjang perjalanan ibunya diam sahaja.
         
        Hari ke tiga, ayahnya namapak sibuk tapi Vitry dapatlah jalan jalan dengan ibu ke komplek komplek berdekatan. Vitry ada bagi tahu bahawa kekawannya semua sudah balik dan tinggal dia seorang di dalam hotel. Heran dan pelik dan paling tak guna punya kekawan, datang KL sama sama lepas tu berpecah kesana sini. Ada yang pergi rumah saudara, ada yang pergi bercumbu dengan teman lelaki dan akhirnya pulang sendiri sendiri ke Penang. Satu peringatan untuk Vitry kalau mencari kawan biarlah "SENONOH" sedikit kerana apabila kita merantau ditempat orang , tidak semistinya kawan yang datang bersama sama dari kampung adalah kawan baik.
        Hari ini Vitry dah balik Penang membawa banyak kenangan.....sayang sekali tak dapat masuk KLCC... lain kali ajalah ..............

        gambar gelap




        Sunday, April 3, 2011

        Harta Wanita

        Apa lagi dicari oleh wanita itu
        tentang kisah kisah dunia
        tentang rindu
        tentang manisnya bercinta
        atau kisah kisahnya tetangga
        yang berkunjung dipintu

        Kemana pun kau wanita
        hidupnya adalah nyata
        kerana kerumitan kelahiranmu
        penantian yang lewat
        berdandan
        dihadapan cermin itu

        Mari kusarungkan cincin
        dan gelang berlengkaran dilengan
        tanda kerumitan ini
        adalah harta bagimu................