Thursday, May 12, 2011

Antara Nikmat dan Hikmat

Salam......... Hanya singgah sebentar disini melihat blog kekawan dan paling menarik kisah Saleh Yakob yang bakal mencukupi kota ahli keluarganya. Macam biasa setiap pagi mendengar suaranya di Sinar FM, diselangseli suara Kak Engku. Kekadang dengar juga Salleh diperli tapi dia ni jenis tak kisah dan tak ambil hati.

Bagi orang perempuan bila sahaja mendengar kisah Saleh tentu tak suka tapi banyak juga pendengar radio yang suka dengannya . Namun Saleh tentu mempunyai alasan tersendiri dan pengalaman tersendiri di dalam hidupnya. Zaman sekarang ini terlalu banyak cerita yang tidak sedap di dengar. Kisah isteri mempunyai banyak bpyfriend, kisah suami panjat sana sini, kisah bunuh membunuh kerana cemburu. Walaupun cara Saleh itu membuat banyak perempuan tidak suka, namun ianya mempunyai kebaikan yang perlu dihargai.

Marahnya orang permpuan bila kaum lelaki menyokong Saleh, marahnya orang perempuan melihat lelaki ketawa terbahak bahak. Apa sahaja alasan ianya adalah satu lumrah dan gaya yang tidak boleh ditiru oleh kaum wanita. Hidup ini tidak akan bahagia jika terlalu banyak pertikaian dan kerumitan biarpun pendidikan tentang agama islam telah lama terperap dalam diri. 

Anak anak pada waktu kecil memang dididik dengan pendidikan agama, namun apabila dewasa merekalah akan melaksanakan agama itu. Merekalah yang akan menjadikan dirinya islam atau sebaliknya, merekalah yang akan membena keluarga islam atau sebaliknya. Mereka juga nanti akan mencabar agamanya , menidakkan hukum tuhan atau terus tidak bersabar menerima hakikatnya.

Akhirkata bukan soal Saleh sebenarnya tapi soal mencari keredaan dalam kepedihan dan soal akhirat yang tidak banyak orang percaya. Mereka telah tidak percaya hari kebangkitan lantaran itu sentiasa merebut dunia disebalik jubah dan tudung kewarakan.... Subhanallah


No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...