Thursday, June 23, 2011

Kehilangan Tuhan

Salam............. Pernah mungkin dirasai oleh orang lain, perasaan gundah gulana menyentuh hati. Resah dan ketakutan menjalar dijiwa. Takut kepada yang tiada kelihatan, hidup bagai hamba yang tidak bertuan. Berselindung menyelinap di tempat gelap, berselimut hapus seluruh badan. Takut semakin meruncing seolah olah ada kematian datang menjemput


Wahai saudaraku,

Allah SWT berfirman :

يَـٰٓأَيَّتُہَا ٱلنَّفۡسُ ٱلۡمُطۡمَٮِٕنَّةُ (٢٧) ٱرۡجِعِىٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً۬ مَّرۡضِيَّةً۬ (٢٨) فَٱدۡخُلِى فِى عِبَـٰدِى (٢٩) وَٱدۡخُلِى جَنَّتِى (٣٠)

“Wahai jiwa yang tenang (mutmainnah), kembali lah pada Tuhanmu dalam keadaan engkau redha dan Allah meredhaimu, masuklah kamu dalam golongan hambaKu, masuklah kamu ke dalam syurgaKu.” (al-Fajr: 27-30)

Dapatkah kita bertenang ketika mendengar ayat itu, ayat yang sering didengari dan dibaca sewaktu kita masih kecil lagi dan kini seolah olah tidak ada makna menyelamatkan hati kita. Hati yang telah hitam dan pahit serta hilang kepercayaan kepada tuhan.

No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...