Followers

Monday, June 27, 2011

Sembelih Tak Ikut Syarak


KUALA LUMPUR 26 Jun - Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) hari ini mendedahkan masih terdapat beberapa pusat penyembelihan yang melakukan proses itu tanpa mengikut hukum syarak.
Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Pengurusan Kariah Jawi, Hashim Salleh berkata, pihaknya memandang serius perkara itu kerana ia melibatkan soal halal dan haram sesuatu makanan.
"Kalau kita makan binatang yang disembelih tidak mengikut hukum yang sepatutnya, ia ibarat makan bangkai.
"Saya menasihatkan umat Islam agar lebih berhati-hati ketika membeli ayam dan daging kerana adalah penting ia melalui proses sembelihan yang sempurna," katanya pada Kursus Asas Penyembelihan Perdana, Program Imam Muda Qaryah (IMQ) di sini, hari ini.( Sumber Utusan )

P/S Sembelih sempurna dan lepas itu campak dalam tong air panas.... Matilah dia kerana kepanasan sebelum dicabut bulu. Tukang sembelih pulak Bangla yang datang Malaysia dengan mengggunakan passport nama 'islam" tapi mereka tu budha......Menurut kata Mat Bangla kalau pakai nama islam permohonan cepat diproses dan mudah serta bayaran tak banyak................

4 comments:

PinKy MoMMa said...

aih mcm2 kes skrg ni..
nak makan pun susah oooo

Panglima Muda said...

entahlah cik kak oii...makan ayam dalam tin aje lah

Panglima Bangla said...

Salam panglima aku tengok tak muda pun panglima ni botak pulak tu macham mana ni panglima pakai sepek hitam pulak ni mesti baru kena jangkitan sakit mata. Adoooooi!!!!!! sakit hati aku kau kata mat bangla tu, memang mereka semua bukan bangsa Islam harapkan negara Islam tapi penduduk nya banyak yang kapir dah pulak tu datang negara kita pakai nama Islam dan kita semua buta buta ingatkan mereka itu Islam sebabnya aku dah soal mereka pasal Islam dan akhirnya terjawab juga memang hampas punya Mat Bangla penipu tak sudah kalau tak percaya boleh cuba soal mana mana Bangla pasti dapat jawapan nya Sekian.

Panglima Muda said...

ada jugak panglima banggela weh..