Followers

Sunday, September 25, 2011

Cerita Kedai Makan

Alhamdulillah.... sihat sudah badan yang sakit. Semalam sempat juga berurut dengan Chef Ree dan jangan ingat tukang masak tak pandai mengurut, cuma aku belum tanya dengan chef Wan sebab dah lama tak jumpa dia. Dulu sama dengan naik bas balik ke Selayang.....

Bercerita tentang tukang masak ni aku memang suka. Anak anak aku sekor pun tak mahu jadi tukang masak dan minat benda benda lain. Kalau masakpun sebab suka suka sahaja macam aku dulu. Campur itu campur ini apapun menjadi , padahal tak belajar apa apa pun. Kalau kau tak percaya kau tenguklah mamak tu masak, main hentak hentak aje...tau tau dah siap. 

Semalam aku pergi ke sebuah restoran di Chow Kit, restoran tu  menghidangkan maskan padang dan juga bermacam macam masakan melayu. Sampai disana aku lihat ramai orang dan di setiap meja ada orang makan tetapi disetiap meja itu cuma sorang sahaja makan. Jadi kami yang datang berkumpulan ini terpinga pinga dan tidak tahu nak duduk dimana. Tuan kedai pula buat bodoh sahaja , akhirnya kami balah dan pergi ke kedai mamak. Di kedai mamak , kami dilayan dengan mudah........... Kalau kami nak blah , mamak akan cepat cepat carikan tempat duduk .... sebabnya mamak tu tahu, bila kami blah dia akan rugi sekurangnya RM 30/- sekali duduk.

Mungkin orang kita sudah terlalu banyak dapat untung sehingga tidak memperdulikan rezeki lain yang datang. Oleh itu aku nak nasihat kepada tuan kedai supaya jangan memandang remah kepada orang lain sebaiknya bersedia untuk menerima rezeki yang banyak denga rasa syukur. Mereka yang sangup duduk di kedai kita pasti juga akan sanggup membayar harga makanan yang kita letakkan walau setinggi manapun asalkan sedap. Mereka yang tertarik hasil dari makanan kita akan datang kembali dan juga akan memberitahu rakan rakan mereka betapa bagusnya layanan kita.. Betul tak.......

4 comments:

a.samad jaafar said...

saya pernah ke padang.. yg bestnya, di mana2 kedai yg saya singgah makan..rasanya sama je.. cukup kena ngan selera saya..

t kasih yeop krn sudi singgah ke blog saya.. saya menghargainya..

Panglima Muda said...

salam dari saya

Sunah Sakura said...

sedapnya boleh merasa makanan padang..

terima kasih berkunjung ke blog saya... :)

ckLah said...

Benar tu. Layanan yang baik antara faktor mengapa saya boleh datang balik ke sesuatu premis perniagaan tu, termasuklah kedai makan.