Followers

Monday, October 17, 2011

Dendam

Salam...........Entry selalu menceritakan kenangan, hati manusia yang tidak pernah puas...

Iblis berkata: Aku lebih baik daripadanya, Karena Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah kau dari surga! Sesunguhnya kau adalah orang yang terkutuk, sesunguhnya kutukan-Ku tetap atasmu sampai hari pembalasan. [QS. Shod (38) : 71-78]




Hanya kerana kisah cinta itu hati Salmah makin  membara, marahnya kepada Ludin anak Pak Saleh yang berjaya memikat hati anak daranya. "Orang muda sekarang tidak tahu beradat, semuanya berkenan dihati "bisik hati Salmah. " Nanti akan kuajar dia beradat, barulah tahu tinggi dan rendahnya langit" katanya lagi.

Esoknya pagi pagi lagi Salmah sudah bersiap siap, dia akan ke Pahang mencari dukun asli yang hebat. Bukan sahaja hebat dengan nama tapi juga hebat dengan ilmunya dan pasti akan mencapaikan maksud yang tersirat. Dipertengahan jalan bertembung dia dengan Nordin saudara sekampung. " Kemana kak" tanya Nordin. " Aku nak balik ke Pahang ni, ada urusan pasal anak aku si Siti tu" jawabnya. " Kenapa dengan Siti tu " tanya Nordin. " Dia gila kat laki orang, budak jantan tu pulak liat nak melepaskan" kata Salmah lagi. " Habis tu nak buat macam mana " tanya Nordin lagi. " Aku nak jumpa dukun asli kat sana, aku nak ajar budak tu malam ini" jawab Salmah.  Diapun berlalu mengikut rentak lenggangnya membawa cita cita dan harapan.

Nordin meneruskan langkahnya ke tempat kerja dihujung tanjung. Dengan takdir Allah terlihat olehnya Ludin berbasikal membawa pisang untuk jualan di pasar pagi itu. " Hoi Ludin tunggu sekejap " jerit Nordin dengan kuatnya. Si Ludin memberhentikan basikal usang itu dan menungkatnya. " Apahalnya, macam orang disampok jin" kata Ludin. " Tak adalah, ada hal nak cakap sikit " kata Nordin.  " Aku dengar khabar kau ni ada skandal dengan Siti anak Salmah tu, kau ni betul betul cari pasal" ujur Nordin. " Ye lah, abis tu kenapa " tanya Ludin yang memang tak faham faham. " Si Salmah tu nak mengajar kau, kau siap siap le malamni" kata Nordin membuka rahsia.

" Si Salmah pergi ke Pahang mencari bomoh orang Asli, kau bersiap siaplah dirumah petang nanti" kata Nordin. " Siap dengan apa " tanya Ludin. " Kau bersiap dengan upih pinang, tembakau dan garam serta lilin, gantung dihadapan pintu rumah, kalau benda orang asli tu datang, tentu dia tidak mengganggu" kata Nordin. Ludin mengangguk kepala seperti setuju tapi hatinya seperti percaya dan tidak percaya. Dizaman moden ini mana ada lagi orang nak gunakan ilmu seperti itu bisik hatinya............." Ah.... " rungutnya lagi..............

Menjelang senja Ludin sampai ke rumah. Kata kata Nordin tidak diperdulikan. Baginya Tuhan lagi berkuasa dan bukannnya tok bomoh asli itu. Dia amat yakin tidak akan terkena apa apa, walaupun terbias angin sekalipun. Namun keyakinan tanpa ilmu itu tidak bertahan lama. Dengan tiba tiba isterinya menjerit sambil memegang leher. " Saya macam kena cekik bag, susah bernafas" kata isterinya. Ludin terkejut dengan kejadian itu, sedangkan isterinya semakin lemah tidak bernafas. Dalam suasana penik itu Ludin hanya mampu melaungkan azan........ Hanya itu sahaja ilmu yang ada bersama kepercayaan tentang Tuhan seru sekelian Alam...............................................................



No comments: