Followers

Monday, December 26, 2011

Gah ...Orang Kita

Salam..... sekolah nak bermula...baju seluar dah beli ke...?

Aku ada dengar khabar ada orang baru nak merasa anak sekolah berhabis RM 900/- untuk bayar duit tadika. Anak dia tu sorang je yang sekolahpun... Ada juga jiran jiran dekat rumah dah berhabis RM 2000./- untuk dua orang anak yang bersekolah didarjah 2 dan 3. Betul ke.?..Belumlah termasuk nak beli buku sekolah lagi.. Baju apa dia orang pakai, jenama apa sampai begitu sekali mahalnya...........Orang ada duitlah dikatakan, orang yang sangat mampu. Ada orang hantar anak ke sekolah  tadika  cina , nak bagi anak pandai cakap cina, tadika islam tak minat....asyik ajar baca doa makan je, tadika kemas pulak tak standard... asyik makan bihon jee. Anak anak  kena belajar bahasa inggeris, cakap melayu tak mainlah....

Begitulah ceritanya...orang yang baru kawin akan ceritakan kehebatan lakinya, orang yang baru beranak, akan ceritakan kebaikan anaknya...Masing masing nak tunjuk gah.......

Ada juga orang pergi tesco beli baju dan kasut murah murah, beg sekolah harga RM 10/-. Kasut tu tahanlah 2 bulan dan lepastu pecah tumit dan muncungnya. Belilah asal anak anak dapat tukar pakaian baru. Ibubapa tak mampu nak buat macam mana....


Baru sekolah tadika tu, kalau dapat masuk IPT cam mane pulak gamaknya... Satu kampung gah tak berenti..pinjam ptpn dan lepas tu belajo belajolah bayoo ye...

7 comments:

gedek! said...

tapi kasot rm10 ni saiznya agak terlalu kecik atau terlalu besar....

umpama memancing seekor ikan daam laut dalam!

Panglima Muda said...

begitulah...tapi banyak juga orang beli

azieazah said...

Kadang2 kita kena la juga faham keadaan parents yang kurang mampu tu. Depa terpaksa, demi nak bagi semangat anak-anak masuk sekolah.

Dah tanggungjawab kan, nak wat cemana.

Tapi uniform sekarang mana ada murah lagi abang-abang oiii...!

Untung sapa yang pandai jahit baju anak-anak.

eiyzniey said...

Mmg pun..
Baju skolah pun dh brape..
Kasut2 nye lagi..
Tu tak masuk alat tlis lagi..
Haishh

PCL said...

untung jd ank org berada...jgn berlebihan, pilihan atas kita sbg ibubapa...yg meriahnya kita, anak sebenarnya ok ok je....aduhaiii!

Panglima Muda said...

berayalah depa

Insan Biasa said...

salam ....
saya mohon linkan blog anda
dalam blog saya.