Followers

Sunday, December 25, 2011

Mengait Sarang Tebuan

Salam.........hari ini orang bercuti tapi aku bekerja. Kehidupan bekerja yang tidak kaya kaya. Orang lain duduk dirumah dan bercuti bersama anak bini tapi duit masuk ke bank tanpa henti, peluh pun tak keluar...Kita disni berpeluh peluhpun belum tentu ada masuuuuk.

Apa yang orang rasa tak sama dengan kita rasa. Orang kerajaan bercuti dari sabtu sampai senin, kita pulak dalam 3 hari tu kerjaaaaaaaaaaaa jugak. Sungguh beruntung orang kerajaan, gaji dah keluar awal awal , kita kat sini nak tunggu bulan penuh....Pastilah nanti bila mengundi , orang orang yang kerja kerajaan dan pernah bersekolah dengan kerajaan kena pangkah BN. Tak bolehlah melawan sebab dah lama dapat kerja sedap sedap. sedap dengan gaji , sedap dengan elaun, sedap dengan meminjam , sedap lagi memasukkan adik beradik sedara mara satu kampung menjadi kakitangan kerajaan. Orang lain tak boleh marah, merah mata sebab dah rezeki Allah....Siapa suruh dulu tak belajar pandai pandai, siapa suruh tak mengampu pegawai pegawai beso.......

Aku pernah terdengar cerita tentang anak seorang doktor, pandainya taklah semana tapi telah melanjutkan pelajaran ke Indonesia untuk menjadi doktor....Macam katun je cerita ni...Lulus SPM boleh terus keluar negeri untuk belajar jadi doktor ? Boleh misti boleh...janji lu ada duit....sijil boleh beli...macamlah cerita awang hitam datang ke negara ini untuk belajar kononnya, mengejapun tak pandai.....tapi dapat diploma...Yang kasi  diplomapun adalah kolej negara kita....Bangla yang bersepah kat sana sini tu pun , budak student jugak...Ada cop student bang oii, bila hari emigration datang , principal  pun panggil dia orang. Kalau kena cekup, principal datang balai kasi keluar. Sampai bila pun tak habis bang oiii....

Berbalik cerita lama...untunglah anak sesiapa dapat AAAAAAAAA dalam peperiksaan PMR... tahun ni tahun kejayaan, tahun mendapat bantuan, tahun kesenangan...tahun tampal jalan...tahun pasang tiang lampu....... Well done , nak ucap merry x'mas pulak orang cakap haram, ucap selamat hari deepavali pulak , haram juga ke....." Aku tak faham sebab aku tak sekolah dan tak pernah dapat AAAAAAA" Orang dulu dulu kalau tak lulus SRP...jangan mimpilah.........


3 comments:

Marina Monroe said...

Ishhh...takutnya gambar tuh..

PCL said...

orang gomen kena dok diam2...biaq org luaq melatah dulu, kerajaan bagi kita amik..kan kami ni menurut perintah....haha haaa.

ibundo said...

salam panglima,
beruntunglah orang yang goyang2 kaki duit masyuk hehe...
(tapi sekarang ni mesen jahit pun dah tak ada yang main goyang kaki lagi dah)