Followers

Tuesday, January 10, 2012

SANTAU ANGIN

Salam......kali ini PM nak sebut pasal pantang..... Pantang bagi PM bila dengar orang buat alasan , buat cerita yang dia tu kena buatan orang kecuali gadis gadis baik sahaja.

Ada seorang makcik tu cakap dia terkena buatan orang. Tenguk kepada makcik tu kita pun payah nak cakap. Kalaulah dia tu kaya , cantik dan ada ape ape, boleh kita anggap betul tapi dia tak ade ape ape pun.Sajelah nak buat dalih menunjukkan dia sorang je baik dan orang lain dengki khianat kat dia..............Namun begitu berbeza sekali dengan seorang kakak tu pulak, dia berniaga di dalam komplek besar. Tahu tahu dah masuk hospital, sekarang wayer penuh bersarang, sambung sana sambung sini. Doktor pun tak tahu dia sakit apa. Ada lah sorang doktor melayu tu nasihat senyap senyap suruh berubat kampung, kena santau katanya.... Isssh... orang melayu ni tak adalah kerja lain selain dari santau menyantau

Kat manalah pulak nak berubat ni... " Orang orang pun suruhlah jumpa Dato' Harun Din" Yang pakat suruh ni macam tak tahu yang orang tua tu busy, macamlah senang senang nak jumpa dan lambai lambai saje...Yang dah tenat kat hosptal tu macam mana pula khabarnya...... Orang orang mengaji pakat pakat suruh bersabo, pakat pakat cakap ini ujian Allah, pakat pakat cakap insyallah baik....Yang tengah mencungap nazak tu macam mana pulak....?

PM pernah bertanya kepada seorang datok " macam mana itu ilmu pengasih ? " Datok tu kata " buatlah baik, nanti orang akan kasih" Jadinya sebelum  kena . eloklah siap siap dulu. Kalau dah kena , tak boleh nak kata apa dah....

Berbalik tajuk tadi pasal buatan orang, PM memang tak faham pasal itu dan tidak pernah faham faham sebab tak ada orang nak buat cerita untuk PM faham.. Lagi pun PM bukan orang hebat, bukan ada apa pun, kalau orang nak dengki kat PM pun bukannya ada untung apa apa. Lainlah orang tu kan....baru bebas semalam...


3 comments:

FatihaNur said...

salam singgah...ustaz azhar ade kata...org melayu ni hebat...org cina ngan org india takut hantu...tp org melayu siap bela hantu...hebat sungguh...

hasad dengki pun tetap org melayu yg memonopoli...huh!!!

ummiross said...

singgah ziarah pm, betul tu, buat baik nanti orang kasih..

Panglima Muda said...

salam... terima kasih kerana sudi singgah...