Followers

Tuesday, March 20, 2012

Kuasa Kuasa Datin

Salam........bukanlah senang memerah otak mencari idea untuk n3 , daripada merapu lebih baik jangan menulis...betul tak.............

Saya di dewasakan di dalam industri hotel selama 27 tahun. Di zaman remaja saya itu, saya telah melihat "kehinaan dan fitnah dunia " yang mencabar. Masih saya ingat tentang  seorang perempuan yang saya temui berkeliaran di lobby hotel. Beliau disebut dengan gelaran " Datin Ann". Tidak ada yang hebatnya beliau itu dan mungkin cantik kepada pandangan orang orang tertentu. Beliau selalu ditemui di meja talipon awam. Sebaik saya kita memandangnya, dia akan bercakap melalui talipon dan entah dengan siapa dia bercakap. Bercakap pula dengan suara lantang dan kuat bagi memegahkan diri di kawsan awam.Apa yang saya tahu dia hanya berpura pura dan bercakap berjam jam dengan hantu. Bila sahaja datang ke hotel, dia akan bertanya tanya kepada pekerja pekerja hotel tentang datok itu, datuk ini dan juga tengku tengku. Hendak dikatakan dia pelacur terhormat, bukan pula. Hanya yang saya tahu dia ada mengikut seorang datok tokeh balak dari Sabah. .

Sudah lama saya tidak temui dia sehinggalah disuatu hari, budak budak jockey kelam kabut menyatakan ada orang datin membuat aduan tentang perkhidmatan jockey hotel. Saya mengambil kesempatan kesana. Kali saya lihat dia rupanya dengan seorang lelaki yang lain.....Sayapun menegur dia " Kau apa hal ni". Dia tergamam melihat saya dan saya hanya menggunakan perkataan " aku' dalam perbualan kami. Perkara itu selesai begitu sahaja..... Sungguhlah perempuan seperti ini tidak tahu malu mengaku datin dan memperbodohkan orang orang bawahan, dia membuli orang sesuka hatinya..............

Satu kisah lagi ialah kisah nasi bungkus datin....Seingat saya pada tahun itu Parti semangat 46 membuat mesyuarat di Ball room hotel kami. Banyaklah orang orang politik datang dari negeri Johor dan Kelantan. Parti politik ini hanya menyewa dewan untuk mesuarat tetapi tidak melibatkan makanan. Seperti biasa kawasan ruang legar dengan tiba tiba menjadi pasar malam. Kedai kain naik dengan tiba tiba tidak termasuk tukang jual ubat yang riuh dengan pembesar suara. Susah hendak mencegah kebiasaan orang melayu ini walaupun kami telah meminta bantuan ketua majlis mereka meredakan keadaan.

Tiba tiba kami melihat banyak nasi bungkus diedarkan. Mereka mula menjadikan tempat kami seperti padang bola. Maksudnya selepas makan, kertas nasi bungkus akan dicampak merata rata. Kami cuba menghalang nasi bungkus dibawa masuk ke hotel . Mereka jawab " ini datin punya"....Dengan alasan datin punya menyebabkan nasi bungkus masuk ke dalam hotel dengan banyaknya. Penganjur hanya sewa dewan, mereka pakai ruang legar, mereka jual nasi bungkus, mereka berlegar legar di kolam renang, lobby hotel.... Penat bang...penat melayan orang kita. Selepas semuanya selesai, orang hotel kena buang sampah sepertinya orang dbkl buat hari hari........Zaman sekarang dah ok dah, dah ada PWTC tapi orang sebelah pulak kena tempiasnya....Kita tidak boleh marah, kita kena senyum sebab yang buat pengotor itu orang kita....


8 comments:

atuk said...

Assalamualaikum PM

banyak pengalaman PM
kerana hotel tempat tumpuan orang besar2..

Panglima Muda said...

macam macam benda besar pun ada

Azman said...

datin oh datin....lagak jer lebih..

Kakzakie said...

Kakak mampu ketawa je PM. Itulah kerenah datin...

c'axoera ヅ said...

Owh well nanti org xtahu plak datin kan hahahhah

Telor Power said...

:)

hahahaha datin tu besar sgt ke...inilah org kita bila ada status darjat

maszull said...

assalamualaikum PM...wah begitu ke kehidupan datin2 tu....:)

Queenie said...

datin over tur...
kadang lebih over dari laki dia..
saya puas ngan manusia jenis nih!