Followers

Sunday, March 25, 2012

Semakin Hilang Kemanusiaan

Salam.......................

Dulu masa memilih suami mereka kata mahukan suami yang beriman, penyayang dan hensem ala ala kambing sebab ada janggut alim atau mafia....Dulu badan suami tu kurus je macam tak cukup makan, rambut pulak tegak ala ala ultraman......Sekarang dah nikah, dah bahagialah gamaknya.........

Dikiri kanan rumah pm banyaklah orang muda muda. Asal kawin je mereka menyewalah demi untuk hidup berlakibini. Ada yang masih belum mendapat anak walaupun dah 3 tahun bernikah, ada yang sedang menyusun anak satu persatu. Ya lah semakin banyak gaji laki semakin bertambah isi keluarga, di rumah pm bertambah juga isi keluarga iaitu kucing....

Namun dunia hari ini tidak macam dulu, semakin moden semakin berlagaklah manusia, semakin menentang poligami yang boleh menggugat kasih sayang dan tidak memberi keadilan kepada wanita. Ada ulama' cakap jangan mempertikaikan hukum Allah. Ada mak menteri bercakap mistilah adil seadil adilnya, macamlah dia tu adil sesangat.

Alkisah jiran yang beranak pinak ni tidaklah seperti orang dulu dulu. Mengandung, muntah belillah bagaikan dunia tiada lagi. Anak anak bagakan tidak terjaga, masak tak boleh, asal berdiri saja pening mak oiiii, susahnya tapi melayan suami waktu malam tak muntah pula....Maka bermula dari situ jiran sebelah menyebelah menjadi mangsa. Sehari dua tu bolehlah jiran tolong kak oiii tapi kalau dah berbulan, jiran kita tu  pun ada juga kerja lain nak buat. Kalaulah dia ada madu tentu masalah menyusah orang ni tidak ada berlaku, bolehlah gilir bergilir mengandung...

Orang dulu dulupun mengandung jugak, pening macam manapun bangun juga masak. Orang dulu dulu berlaki jugak, pandai jugak laki mereka masak dan tolong tolong bini apa yang patut. Orang dulu dulu ada anak kecik juga...umur 5-6 tahun dah pandai masak nasi. Kalau setakat lauk tu, beli aja kuah kari di kedai, goreng telur ayam di rumah. insyallah boleh makan anak anak. Anak anak perempuan yang umur 5-6 tahun dah pandai pakaikan lampin adik yang kecik kecik, sekarang lagi senang, pakai pampers aje... Tepuk dada tanya selera, mana nak pilih tapi jangan menyusahkan orang. 

Jiran pm tu, waktu bini mengandung ini pulak, dia rajin benar kerja ambil overtime. Dulu semasa bini tak mengandung, hari sabtu dan ahad ada aje muka dia kat rumah.  Ada jiran tu pulak, menyuruh bini dia bekerja sangat sebab nak bayar duit motor katanya. Jadi tujuan asal suami yang beriman, penyanyang tu dah tak adalah. Siapa sakit tanggunglah sendiri....Semakin tua dunia ini semakin hilanglah kemanusiaan.


4 comments:

Iffah Afeefah said...

hurmmmm manusia makin kejam

Hanis MY said...

betul tu pm mcm2 skrg ni seolah2 tak ingt akhirat dan perikemanusiaan pun makin pudar huhu...

Telor Power said...

bukti manusia di akhir zaman tidak bermoral

maszull said...

assalamualaikum PM....kesian nyer kalau dpt suami yg mementingkan diri sendiri masa isteri mengandung itulah byk kerenahnya...:)