Followers

Saturday, May 26, 2012

Semalam Dan Hari Ini

Salam.............

Semalam.... aku penat sungguh, bagai nak tercabut kaki...korang kat sana nampak ok je...?
Semalam selepas hantar anak ke kolej, aku terus jadi driver sepanjang hari. Mula mula ke Kepong hantar kain batik, selepas tu pergi Avon , dari avon masuk ke Pasar Selayang. Pagi pagi tak ada apa cuma kat MRR 2 banyak benar kereta........ Dari Selayang jam 11.45 aku pun terus ke Kelang. Sampai sana pukul 1.00 tengahari dan sempatlah solat jumaat.

Habis solat, tanpa makan tengahari, aku ke sekolah teknik kelang untuk mengambil anak. Pukul 3.00 petang ada pulak sesi taklimat ibubapa tanpa seteguk air pun.... Paip sekolah tak ada air agaknya, kenyanglah dengar Pengetua sekolah bercakap. Biasalah bila pengetua memegang microphone...korang tungguuuuuuuuuuuuuu......

Kali ini beliau menyebut tentang pertandingan asrama tercantik dan hendak merebut 5 bintang. Malangnya pintu jamban sekolah tu pulak rosak kerana perbuatan nakal budak budak. Ada yang tumbuk jamban, ada yang tendang jamban. Jumlah kerosakan pintu jamban adalah 36 buah dan tiap tiap pintu jamban itu berharga RM 190/-  Mak oiii , pintu jamban plastik tu harganya sampai 190/- ? Entah sapelah salah kira tu ya...  Pintu jamban yang tarik tarik tu pun harga kut dalam RM 50/- Pintu jamban dalam kedai harga dalam RM 75/- tapi sekolah ini pintu jambannya agak istimewa RM 190/-


Aku tahu kenapa dia mahal, sebab beli pintu hutang 3 bulan, upah siap pasang dan siap cekik menjadi RM 190/-, sampai bilapun Malaysia ni cam tu lah....

Tanya tanya emak bapak sebelah menyebelah, dia cakap ambik anak sekolah disini, bila ditanya berapa orang sekolah disini, mereka jawab 2 orang dan ada yang 3 orang. Tanya lagi tinggal kat mana, mereka jawab tak jauh dekat je...serata rata kelanglah.... Senangnya anak mereka masuk sekolah teknik tu, rumah tak jauh pun tapi dapat tinggal di asrama. Kita ingatkan asrama tu untuk murid murid yang datang dari jauh, rupa rupanya tak telus jugak. Kalaulah murid murid tu datangnya dari kampung kampung tu, jangan marah pasal jamban rosak, jangan marah tak ada disiplin sebab mereka tidak akan segan silu....emak bapak mereka kenal cikgu... Anak orang PIBG lagilah senang duduk di asrama ....... Jadi orang luar macam mana ? Korang jadi mangsalah..........

Ceramah puan pengetua tidak menjadi makna bila setengah emak bapak dah bawa lari anaknya balik. Hari terbuka asrama tidak menjadi apabila hanya 2-3 orang emak bapak pergi jenguk asrama anak mereka. Mereka perduli apa tentang masalah asrama itu. Ceramah tanpa makan minum walau setitik air tidak menyelerakan emak bapak. Kesian pulak ya tenguk nasib cikgu.......

Dari jam 4.45 setelah bincang habis, kami beredar pulang melalui lebuh raya persekutuan. Ingat nak ikut jalan sg buloh tapi fikir fikir kut sama jugak jemnya.... Rupanya aku tersangkut lama di lebuhraya itu? sampai KL jam 7.00 petang. Terus ke Bt. caves ambik anak dan meneruskan perjalanan ke rumah. Sampai di Rawang di hadapan tesco, jem lagi......Penat sungguh malam itu...................

Hari ini aku sampai ke hotel tempat kerja...begini pulak suasanannya





Berasap jugak bang oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


5 comments:

Anonymous said...

Salam. Mohon Sebarkan. Tq

http://www.youtube.com/watch?v=WbOL6BNzxY4

Lady Windsor said...

Salam PM,
Wahhh hecticnya jadual...saya yang baca entry ni pun rasa penat...phew!

Si Matatajam said...

Salam PM, 1st time M mai singgah sini. Amboi panjangnya perjalanan hidup... Macam2 yg dilalui na.. PM ni dealer Avon jugak ka?

Panglima Muda said...

terima kasihlah sebab sudi jenguk saya ni....malang saya bertimpa bila pulang ke rumah, kucing pulak hilang...aduh sedihnya

Karisma Merah said...

salam selamat pagi ..baca entri penat mungkin dah okey kot hari ni ..pe pun salam perkenalan dari saya