Followers

Friday, August 3, 2012

Mari Kutip Duit Raya

Salam.......

Sudah berapa hari kita berpuasa ? Kita melihat usaha kita jatuh dan bangun....Ada yang tumbang terus selepas berbuka puasa...Keletihan menyebabkan insan meninggalkan ibdah wajib dan sunat. Biar apapun, ini adalah perjuangan. Menang dan kalah masih belum diketahui lagi

Sekarang ini pula musim persiapan hari raya. Ada yang tersenyum mendapat bonos, ada meruntun hati kerana hari raya jatuh pada 3 suku bulan. Ada company bagi gaji awal, ada yang memberi duit pinjam dan ada yang tidak bagi apa apa lansung..........Ada yang dapat bantuan zakat, baitulmal dan sumber sumber dari orang kaya raya....ada yang merompak kerana hidup terlalu sempit....Raya tetaplah raya tapi bagi orang tua tua apalah erti rayanya...nak pakai cantik, rupa dah tak cantik, dapat banyak duit tidak pula ketahuan mahu labur kemana. Usia yang tua ni, apalah sangatnya enjoynya kecuali yang tak sedar sedar diri.

Enjoy ke masjid sajalah, pakai jubah baru, kopiah baru, sejadah baru...tapi orang tua perempuan masih boleh menyelit nyelitkan gelang emas di sebalik purdah..Orang yang mampulah dikatakan, anak cucu dah besar besar, semua pakat hulur.......tak mainlah seringgit, tentu sekali berpuluh puluh ringgit seorang yang bagi. Kalau anak cucu tak bagi, orang orang tualah kena bagi....bagilah pada cucu cucu kecik kecik tu...simboliknya nak bagi emak bapaknya.......budak budak manalah tahu pegang duit....

Zaman anak kecik dulu saya sudah merasa keperitannya. Tambng bas balik kampung macam harga tiket kapal terbang. Ya lah, satu tempat duduk harga RM 25....kiralah anak bini ada berapa...tidaklah termasuk makan dan minum di tengah jalan dan ....budak budak tu main mintak je.......ada yang makan betul, ada yang tumpah sana sini.....ada yang muntah di dalam bas, ada yang cicir entah di mana. Bermacam macam hal dalam perjalanan. Sampai ke bus stand di kampung, kena naik private sapu pulak untuk sampai ke rumah.... Hari nak balik cam tu juga jadinya....Kekadangnya kutipan di kampung itu sangat bermenafaat kepada emak bapak.................................................

Tahun ni pasti banyak kutipan...orang gomen dapat bonos, ada duit baru cantik cantik....semua orang bergembira, menantu baru gembira, orang nak jadi menantu pun gembira. Tapi janganlah lupa.....raya tu sebulan , duit kita tak sampaipun sebulan


No comments: