Followers

Sunday, October 28, 2012

Itek Di swimming pool Mati Kehausan

Salam........

Selepas tinggal di rumah sewa di Selayang Baru, pm berpindah pula ke Desa Jaya Kepong. Kalau di Selayang , jiran sebelah menyebelah atas dan bawah adalah di kalangan bangsa sendiri tetapi di Kepong sangatlah jauh berbeza. Jiran kiri kanan depan dan belakang adalah terdiri dari bangsa Cina dan India serta Benggali. Setiap hari mendengar sorakan anjing dan loceng sembahyang, manakala penempatan orang melayu agak jauh sedikit dari rumah.



Di sini pm dan sekeluarga belajar mengenali hati budi orang, biar siapapun mereka, mereka adalah tetap jiran kita. Sakit pening dan apa jua masalah kita, jiran kita adalah saudara kita. Hanya adat bangsa dan agama yang berbeza tetapi darah tetap sama merah, tubuh tetap kejadiannya dari Allah....

Kami melihat semua perayaan dan adat, anak anak pm bebas ke rumah mereka dan mereka juga tidak ada pantang larangnya ke rumah pm. Pernah rumah jiran terbakar, maka sama samalah kami datang membantu begitu juga apabila pm keluar meninggalkan rumah maka adalah jiran yang baik hati tolong menjaga anak anak. Terkadang kadang pm tertanya tanya juga kenapalah kita sesama sebangsa susah sangat nak berbaik baik sesama sendiri. Kerja orang kita suka mencari selisih faham, umpat mengumpat, berbangga bangga , hina menghina...........Cuma yang bagus orang kita pasal bab mengubur orang, orang kafir tidaklah boleh menguburkan kita................

Kalau kita mempunyai kawan bangsa asing yang datang dari luar negara, kalau kita menemui pelancong dari luar negara, apakah yang hendak kita tunjukkan tentang budaya bangsa kita. Tentu kita akan kata bahawa bangsa kita adalah bangsa yang berbudi bahasa, tentu kita akan tunjukkan apa yang kita pakai dan kita makan. Kita sangat berbangga dengan bangsa kita ........Akan tetapi apabila mereka melihat orang kita bercakap penuh maki hamun, sombong tidak tentu hala, mementingkan diri sendiri, sudah tentu kita akan merasa malu dan tidak tahu nak jawab apa......


Masih belum lambat untuk bangsa kita bersatu mebentuk satu komunti yang terbaik....Salah sebuah surau di Keramat baru baru ini telah menyediakan juadah minum pagi selepas sahaja solat aidil adha. Pm lihat sendiri bagaimana mereka tidak mengira sesiapa, samaada orang tempatan ataupun orang luar. Semuanya dijemput makan. Makanan itu pula bukan sahaja hasil dari duit surau tetapi juga dibawa oleh penduduk tempatan untuk di makan beramai ramai. Seperti kata imamnya " kalau sikit kita makan sama sikit dan kalau banyak kita makan sama banyak.  Di luar sana masjid masjid besar tidak berbuat demikian, masing masing hanya menunggu daging daging korban. Masing masing memikirkan apa sahaja yang masuk tetapi tidak memikirkan apa yang mahu diberi. Apa salahnya diberi makan orang orang yang solat dan kemudian sama sama mengerjakan ibadah korban ...


Inilah keadaan kita pada hari ini yang masih belum bersatu sebaiknya orang orang luar yang datang bersatu di  tempat kita. Mereka bersatu menjadi satu kelompok dan menopoli tempat kita. Melihat pada keadaan mereka itu kita akan berasa marah sedangkan bangsa kita saling tolak menolak....itu bukan kerja aku itu kerja kau.....itu bukan salah aku tapi salah engkau.....

Saturday, October 27, 2012

Berniaga Dengan Hantu

Salam......

Syok melihat youtube Ustaz Azhar....Beliau menjawab soalan soalan yang pelik pelik terutamanya soalan dari orang muda muda dan bab nikah kahwin. Jawapan yang ringkas dan mudah difahami walauoun beliau masih menggunakan bahasa ibundanya. Kata ustaz jika ada basic agama maka menjalankan hal agama juga amat mudah.

Jika anak anak kita mengetahui halal dan haram, wajib dan harus serta sunat tentu sekali kehidupan  itu nampak mudah. Pada hari ini banyak perkara syubahat dan keliru....... ya tak ye jadi haram...Anak pm sendiri bertanya apakah MLM itu haram ? Pm kata berniaga adalah amat bagus tetapi jangan buat zalim dengan orang, sebab perbuatan zalim adalah salah disisi agama. Zalim itu bagaimana, zalim bila kita suruh orang pinjam bank, duit tu nak labur kat kita. Kita suruh orang tu carilah lagi 5 orang dan suruh jugak pinjam bank, labur jugak kat kita. Hari hari kita sebut dan cakap pasal untung, kita cuci dan kaburi mereka dengan master plan kita. Berniaga tak nampak apapun tapi meeting tak habis habis, cari orang down line tak habis habis, semuanya pinjam dan melabur. ...... Akhirnya mana mana yang tak cukup keupayaan tu akan lebur. Berniaga entah sampai ke mana, hutang dengan bank mengejar pula.



Dalam hidup tersangat mudah kita menyalah dan mencari kesilapan orang. Kita puji dan angkat semangat orang yang bodoh " anda hebat'.....Sememngnya mereka hebat kerana dapat melabur dalam perusahaan kita. Jikalau kita bimbing mereka dengan sebenarnya, pasti mereka akan berjaya, tapi kita ini suka tenguk orang tambah down line, lagi ramai masuk maka lagi banyaklah masuk poket kita.



Buat meeting perjumpaan waktu maghrib, cakap pasal pasal agama tapi solat pakat tinggal. Yang dikejar berniaga itulah...........

Apa apapun kalau tak pinjam bank bagaimana nak berniaga takkan pinjam along ? Jangan perbodohkan orang lemah meminjam duit dan selepas tu kalau tak berjaya...kita kata nasib kaulah...... Tuhan tahu  samaada kerja korang tu betul atau tidak dan jangan nak makan komisyen aja.

Friday, October 26, 2012

Agama Baru

Salam.....Selamat Menyambut Hari Raya Haji. Orang orang bukan islam ada yang menyatakan bahawa hari raya ini adalah untuk orang haji sahaja dan kalau belum haji tak perlulah raya....Kalau pm cakap bahawa kita dah naik haji kat Malaysia ni, tentu orang cakap kita gila. Mana ada tempat menunaikan haji di Malaysia kecuali ugama Sun Man.....

Di zaman moden ini banyak orang berpeluang mengerjakan haji, bahkan berulang kali, asal ada duit. Kalau tidak ada duit tak sampailah hajat, kita berhaji di sini sahajalah.....Tak usah pelik.......


Hari ini pm solat aidil adha dan solat jumaat juga di Keramat..... Sekali sekali solat dalam KL ini best juga. Di dalam KL ada bermacam macam rupa perangai manusia disebabkan sudah terlampau bijak pandai. Disini guru agama senang ditemui bersepah di tepi tepi jalan dan juga di kedai kedai kopi dan  kalau susah susah sangat ada internet boleh mengajar....

Di sebelah pm ada seorang jemaah iaitu seorang pemuda penuh bergaya, orang Kuala Lumpur memang canggih. Dia mengerjakan solat sambil menggaru garu dan menenyeh hidungnya berulang kali. Bukan sekali tapi dah lebih 3 kali......ada juga solat berjemaah tetapi membiarkan barisan saf yang putus putus.
Kehebatan seperti inilah yang pm suka tenguk. Semakin banyak orang bijak pandai semakin hodoh pula nampaknya.

Bagi pm orang seperti ini tidak benar benar belajar solat, kerjanya main ikut ikut ...Bab solat tidak habis lagi, kini beratur pula pergi berhaji. Waktu pergi begitulah perangainya, sudah pulang tidak berubah juga. Jadi soal hajinya itu diserahkan kepada tuhan sahajalah ? Maka berdoalah mudah mudahan Allah menerimanya ?

Kerana itu pm lebih suka mengajak berhaji di Malaysia, intai intai dan selak selak tentang kerja solat kita. Jangan main balun sahaja. Buat ikut sedap, buat ikut buku dan lansung tak ada cikgu..malas hendak bertanya, malu nak tahu....Di hari esok kalau ada orang bercakap bahawa orang yang mengerjakan solat itu telah memenuhi 5 rukun islam dalam solatnya termasuk haji maka jangan pula ada bengong bengong memahaminya.......Ye ke ?

Suatu hari lagi anak anak cucu kita akan menganggap bahawa cerita cerita tentang tuhan dan akhirat adalah cerita dongeng, hayalan yang tidak diketahui penghujungnya,,,,kau orang tak usahlah marah....kerana ilmu telah kehilangan berkat, belajar ugama dikenakan bayaran, orang pandai pandai sangat sibuk dengan dirinya, masjid menjadi gedung shopping terbesar. Belajar agama kena ada sesi makan dan minum, kena sewa dewan besar besar. Agama itu menjadi duit, mendapatkannya perlu duit. Orang miskin akan bodoh tentang agama, orang kaya akan memiliki quran terbesar dan tersangat digitalnya. Di sana sini orang membawa quran, bahkan di kelab kelab malam dan juga jamban. 


Wednesday, October 24, 2012

Pembunuh Upahan

Salam..........

Cikgu Misai gelarannya, seorang guru disiplin yang suka bercermin mata hitam walaupun di waktu pagi buta ditambahi pula dengan misainya yang hitam menebal membentuk wajah garang.....aduh...ramai student tak suka.....tapi pm suka. Dia juga seorang guru jasmani yang kerjanya sibuk tentang sukan, dari pagi sehingga ke petang dan sampai bila bila  dia suka memakai seluar track

gambar hiasan

Di setiap pagi ada waktu jasmani di kelas kami. Memang rasa malas juga tetapi tidaklah boleh mengelak. Dia suruh kami berlari dari sekolah ke arah hutan itu yang ada waterfall...tempat banyak orang datang, dan kemudian melalui kawasan rumah murah dan terus melalui pusat latihan bomba dan akhirnya kembali ke jalan asrama menuju ke sekolah......Dia naik motor kapcai, kami berlari macam nak mampus tidak termasuk kena kejar anjing ........so sweet ........... Semuanya berlaku disini


Mengingati cikgu misai dan cikgu kesukaannya iaitu cikgu Bi Bi..adalah sesuatu yang tidak mungkin kembali lagi kepada pm dan seluruh student di sekolah tersebut.


Di dewan ini , kami berkumpul pagi pagi sambil menyanyikan lagu " Negaraku" dan celoteh guru besar yang tidak penat bila sahaja dapat microphone. Ramai sudah pelajar pelajar pergi dan kini menjadi orang besar besar dan kecik kecik. Sehingganya juga disuatu hari ada 2 orang bekas student datang memakai uniform tentera yang berpangkat menemui Cikgu Misai....." Cikgu, sekarang saya dah jadi orang " kata mereka. Semuanya kerana sakit hati mendengar maki hamun cikgu misai sewaktu dahulu memperlekehkan kemampuan mereka.


Asrama ini tempat kawan kawan pm sewaktu dahulu dan kini dipenuhi dengan anak anak bangsa kita yang mewarisinya.

Sudah lama pm tidak berjumpa dengan Cikgu Misai dan juga merasa rotannya. Dia masih dalam ingatan dan bukan kerana dendam tetapi rindu pada kenangan lama. Waktu itu pm sempat berjumpa J.Sham penyanyi tahun 60an dimana beliau juga menjadi Nazir sekolah......

Pada tahun 1995, pm telah terjumpa Cikgu Misai yang kebetulan tersangkut di pondok parking di Federal Hotel Kuala Lumpur. Dia tersangkut kerana terpaksa membayar RM 30........ Apalah yang ada pada RM 30/- itu kalau difikirkan tentang kebaikan tegurannya.... Apalah yang ada dengan RM 30/- itu kalau kita mampu menggunakan tandatangan kita yang penuh kuasa untuk membebaskannya dari bebanan itu. Dia sudah jadi nazir sekolah ketika itu dan sekarang entah di mana, rasanya dah lama pencen....Kami semuapun dah tua dah....

Garang bukanlah bererti makan orang dan kalau kita tidak buat garang, budak budak akan pijak kepala kita. Cikgu sekarang tidak boleh garang dan terpaksa lembut lembut dan senyum senyum. Maka dengan itu ramailah budak budak tidak mahu mendengar kata sebaliknya akan pasang " peguam" untuk kebodohannya.

Tuesday, October 23, 2012

Derita Seorang Lelaki

Salam...........

Terasa uzur sangat badan pm ini. Makan ubatpun tidak berpuluh. Mata rasa mengantuk , mata perit berair, dan entah apa apa lagi


Waktu sakit ini kalau kita cerita cerita pada orang , memang tak guna pun....tanggunglah sendiri


Mudah mudahan Tuahn memberi rahmat........


Sunday, October 21, 2012

Tarian Tiang di Pokok Pisang

Salam........

Dari cerita misteri kita berubah sebentar ke hal ehwal dunia. Anda pernah melihat tarian tiang ? Pm tidak pernah tenguk lansung. Tenguk tiang seri adalah. Kalau di rumah rumah kampung yang lama pasti ada tiang seri dimana anak cucu seringlah terlanggar tiang sehingga bengkak bengkak kepala. Di sebalik tiang seri pula ada berbagai bagai cerita misteri tetapi orang bandar lebih misteri pabila mereka suka melihat perempuan menari nari di batang tiang sambil berpakaian menggoda. Pm sukalah nak sebut bahawa orang lelaki ini sangatlah seni dan suka melihat benda benda seni, orang perempuan tidak boleh marah kerainatang na perasaan kesenian seperti itu tidak ada dalam buku orang perempuan.



Tahun 80 an dulu pm tak nampak tiang seri seperti itu tetapi pm melalui hidup moden mengenali penthouse. Binatang apa penthouse itu ? Kawan pm bernama Rosli yang bekerja sebagai penjaga pintu kelab penthouse tu. Sekali sekali ajak lama lama pm jadi seronok masuk ke sana apatah lagi free lansung tak bayar.... Di dalam penhouse itu ada pertunjukan silap mata dari artis artis Hong Kong. Sepertinya tempat wrestling juga, ada pentas di tengah tengah dan kerusi di sekelilingnya. Pm selalu duduk kat belakang belakang sekali manakala kerusi di hadapan dipenuhi dengan orang orang tua. Maklumlah orang tua mata tak terang macam orang muda.


Selepas persembahan silap mata maka keluarlah persembahan berikutnya dimana ada gadis atau emak gadis atau nenek gadis keluar ke pentas dengan berpakai coli dan seluar dalam sahaja. Mereka bukan sahaja menari tetapi juga membuka seluar dalam mereka satu persatu. Tidak ketahuan berapa banyak seluar dalam mereka pakai tetapi setiap helaian yang dibuka merupakan debaran kepada orang orang tua yang nak mampus di kerusi bahagian hadapan.

Dapat dilihat aksi aksi ghairah yang menjadi tepukan gemuruh termasuk juga menggunakan pisang kecil dan bapak pisang sebagai bahan uji. Adakalanya adengan " mengawan " dilakukan menjadi tontonan ramai......Menonton sebegini memang seronok apatah lagi di tengah tengah malam buta di saat orang orang soleh menegakkan solat tahajjud manakala kita pula asyik berselera tak sudah sudah...........




Saturday, October 20, 2012

Misteri Di Kaki Bukit

Salam......................

Cerita misteri memang jadi kesukaaan ramai...kalau main tambah tambah juga semakin sedap. Kebenarannya hanya Allah yang tahu.......

Apakah yang benar sebenarnya ? Semenjak dari kecil lagi pm dijaga dengan penuh berhati hati....Orang orang tua dahulu sangatlah suka berpantang larang, anak cucu bukanlah semudah itulah keluar rumah, apatah lagi merayau rayau dengan tidak tentu hala. Kalau dibandar banyak kereta tetapi di kampung banyak pula cerita hantu dan orang halus. Pendik kata kalau tersalah langkah kita terlanggar dan terpijak mereka....


Kecik kecik lagi emak membenarkan anak anak belajar silat. Entah kenapa tidaklah ketahuan tapi sememang itulah aktiviti orang kampung di malam hari asalkan tidak mencuri atau mengendap anak dara orang


Di belakang rumah pm di katakan ada penempatan bunian. Pm tidaklah pernah berjumpa mereka tapi arwah emak memang melarang kami semua merayau ke sana di waktu tengahari buta atau di waktu senja. Pernah di waktu kecil dahulu pm terdengar bunyi riuh rendah di kaki bukit, nampak juga unggun api menyala nyala. Kalau dilihat nyata manalah ada manusia dalam hutan itu. Orang kata " orang bunian itu sedang membuat kenduri kendara, Sekarang dah tak ada dah....entah kemana mereka pergi... bukit sudahpun kena cangkul, agaknya mereka pindah ke rumah flat.

Dulu arwah wan tidak membenarkan pm menjenguk ke tingkap waktu hujan ribut. Arwah wan kata bahwa kepala ribut itu ada berupa kepala gajah dan juga kepala kuda. Biasanya arwah wan akan hidupkan api, bakar tempurung dan sabut kelapa, buat asap banyak banyak. Budak budak macam pm manalah nak dengar cakap, pm intai jugak....Tak nampak kepala apa pun tapi nampak angin berpusing pusing, seram juga dibuatnya. Pm nampak air hujan berwarna kuning di waktu senja itu, titisannnya agak keras. Siapa yang kena air hujan itu memang sah demam...bukan sehari dua tapi berhari hari... siap meracau racau sekali....entah hantu apa pulak duduk di sebalik hujan itu ?

Bila bunyi petir kuat, anak cucu duduk diam diam dalam rumah macam anak ayam duduk bawah kepak ibunya. Orang kata batu petir tu macam kapak. Kalau kena , alamat putuslah terbelah jua akhirnya. Arwah atok ada simpan satu batu petir, dia buat asah pisau. Orang kata kalau batu petir tu keadaan baik, member yang tukang hantar tu ambik balik.....Sampai hari ini pm tak pernah jumpa member tu

gambar hiasan

Satu lagi orang kampung panggil  petus. Ianya berbentuk batu bulat, ianya keluar meletup dari perut bumi. Biasanya ia tembak pokok besar besar dari bumi ke bahagaian pangkal pokok. . Biasanya juga pokok yang kena tembak itu akan mati tidak beberapa hari selepas itu dan buahnya tidaklah dapat dimakan. Orang yang menembak pokok dari bawah bumi itu pm tidak pernah jumpa. Jumpa peluru sahajalah.................

Selain dari itu, hantu yang lompat lompat atau guling guling tidaklah pernah pm jumpa, hanyalah mendengar cerita dari mulut ke mulut. Kalau setakat nampak ekor harimau itu adalah tetapi hanyalah sekejap sahaja melintasnya. Soal bau bau memang ada.....di kampung banyak bau bauan....bau busuk, bau minyak urat, bau bunga sehingga ada yang menghantar bunga kepada kita. Orang cakap kalau  badan kita ada parut dia orang tak hendak, kalau tidak sudah tentu dah hilang ghaib dan tak jadi penulis blog sebegini...........


Thursday, October 18, 2012

Misteri Templer Park Jalan Rawang

Salam

Mash ingat Templer Park di Jalan Rawang, dulu orang sebut Bukit Kancing.......best mandi kat sana , apatah lagi dating dalam keadaan hujan dan sejuk sejuk................


Malam itu kira kira jam 8.00 malam saya melalui jalan itu untuk pergi ke Kuala Lumpur. Jalan itu adalah jalan biasa untuk saya berulang alik dari Bukit Beruntung. Malam itu hujan renyai renyai mewarnai malam Jumaat yang selalu menjadi tanda tanya orang melayu. Tidak banyak kereta melalui jalan itu pada ketika itu dan hanya beberapa buah kereta berselang seli. Ketika melalui suatu bukit, dari jauh saya terpandang dua lembaga manusia berdiri betul betul di tengah jalan. Pelik betul di tengah tengah hutan yang kosong ketika itu ada manusia mahu menyeberang jalan. Agaknya orang indon kontrak pada fikiran saya. Saya memperlahankan kereta kerana bimbang terlanggar mereka. 

gambar hiasan

Semakin lama kereta saya semakin dekat menghampiri mereka dan kemudian saya sempat menjeling. Mereka adalah sepasang suami isteri yang  berbaju putih dan apa yang lebih jelas adalah  isterinya itu sedang memangku anak yang masih kecil. Wanita itu menundukkan muka memandang anaknya dan tidak menampakkan wajah manakala wajah suaminya juga tidak jelas di malam yang serba hitam itu. Selepas melalui kawasan itu dengan tiba tiba di dalam kereta saya dipenuhi dengan bau asap kemenyan yang entah datang dari mana. Apa yang pasti, saya selamat seisi keluarga.

Saya mempunyai prinsip tersendiri melalui jalan itu iaitu saya akan melewatkan 5 minit atau sebelum 5 - 10 minit melalui kawasan itu diwaktu tengah malam. Maklumlah kerja saya tidak menjajnjikan bilakah waktu pulang atau adanya panggilan dari tempat kerja di waktu malam. Ada berbagai tanda yang saya lihat membuat saya begitu berhati hati terutama apabila dengan tiba tibanya hujan renyai waktu malam atau hujan panas waktu siang, atau juga saya terlihat ada daun berterbangan beralun melintasi jalan. Pernah saya melihat seorang lelaki tergolek akibat kemalangan selepas pertanda itu. Saya pernah memotong lori di satu pagi dan dengan tiba tiba hujan lebat menyebabkan saya tidak nampak jalan hadapan dan kenderaan yang saya potong itu. Akhirnya saya memilih langkah memperlahankan kereta.........sehingga saya nampak lori itu berlalu. Apa yang saya bimbangkan ialah kenderaan dari belakang ketika saya mahu memotong, saya sangkakan motor rupanya lori treler panjang yang hanya ada sebelah mata......................

Adalah berbohong jika saya katakan di sana ada hantu...tapi anda perlu berhati hati kalau ke sana....




Wednesday, October 17, 2012

Penyakit Lupa ( Bengong)

Salam..............

Pernah kena penyakit pelupa ?...................................

Dahulu pm bekerja dengan seorang tua, bos pm bekas seorang DSP Bukit Aman. Banyaklah orang tidak suka padanya kerana percakapannya main lepas sahaja. Maklumlah anak didik penjajah yang bersekolah di tengah padang......... Dia selalu marah kalau pm tulis kecil kecil dalam buku log. Dia kata susah nak baca tapi sekurang kurangnya bahasa inggerisnya bolehlah dijadikan panduan. Tiap tiap pagi dia baca notanya  tentang apa yang patut buat hari itu. Dia kata kalau tak tulis kita akan lupa. Pada masa itu otak pm punyalah bagus. Kalau skrip boleh hapal dengan baik dan segala bentuk cerita boleh diingati .......

Mendiang bos pm tidak pernah ajar pm dalam kelas. Orang lama selalu mengajar dengan cara cakap cakap sahaja. Tidak ada pen yang bergerak dan tidak juga ada kesempatan pun untuk menulis. Salah satu pelajaran yang dia sebut adalah " kamu kena ingat apa yang orang lain ingat"... Maksudnya berfikir seperti orang lain berfikir, otak mau tajam , mata mahu terang.



Kerjanya bukanlah mudah memikir hal orang. Dahulu mana ada sekolah body language, kalau ada pun mungkin begitu terhad. Mulai hari itu pm bersekolah sendirilah, tenguk gaya orang, tenguk muka orang, tenguk gambar orang. Mungkin tidaklah berapa tepat tapi kira boleh pakailah. Jadinya muka penipu memang mudah dikenal dan yang paling pm menyampah ialah senyum kepura puraan dan muka juru jual....................Pm pernah pergi ke persidangan MLM,  disana muka muka pembohong banyak kelihatan  di sebalik gambar mereka dengan kereta kereta mewah.....



Sejak beberapa hari ini pm melihat diri pm sebagai seorang pelupa. Pernah suatu ketika pm termenung di dalam kereta ketika sampai di persimpangan rumah. Pm terlupa arah rumah pm. Ianya bermula dengan tiba tiba pm pening kepala. Sehari sebelum semalam pm terlupa di mana letak kunci kereta. Cari punya cari akhirnya pm jumpa dalam bonet kereta. Semalam pm terlupa di mana letak alat bluetooth yang pm charge pagi itu. Akhirnya jumpa di tepi rak file......Pagi ini pm terlupa bawak ubat........... Tolong tolong tolong.... cam mana boleh jadi ........





Thursday, October 11, 2012

Perempuan Bertenggek Di Anjung Rumah

Salam......,

Marah agaknya kakak ipar pm malam tu. Nasihatnya menyuruh kami adik beradik melawat maklong yang sedang sakit di Sabak Bernam. Adik pm menyatakan tidak sanggup pergi, yang lain lain juga semacam itu juga ceritanya. Pm lagilah berfikir fikir sangat. Kononnya adik beradik berpakat hendak bagi maklong RM 2,000, bagi merasa duit peninggalan adiknya. Kami pula bercadang cadang hendak menyerahkan sahaja kepada anak maklong tapi agak ragu ragu... Maklum sahajalah soal duit......

Pm malas nak cakap apa apa, namun terlepas juga cakap " kalau ada sesiapa yang mengaji sifat 20 yang tinggi tinggi tu , pergilah jumpa maklong " kata pm.....Orang macam saya ini tidak setinggi itu ilmunya " ulasan pm lagi. Pm cakap, rambut maklong tu mengerbang, dengan tiba tiba kakak ipar melenting " kau dah tenguk " katanya......... Sememangnya susah nak berunding dengan orang seperti ini.....................

gambar hiasan

Kalau kita hendak marah sememangnya tidak berguna, masa muda muda dulu maklong jadi bidan, maklong jadi mak andam. Maklong bukannya bidan dan mak andam moden, semua pakai serapah jampi. Bukanlah sorang dua mendapat perkhidmatannya. Sekarang maklong sudah uzur, serapah jampinya tidak dapat menyelamatnya, tapi benda yang bertenggek di belakangnya menjadi masalah.....

Kita ini anak cucu bukanlah takut pada benda tu, bendan tu makhluk allah juga. Bukanlah dia berkuasa membinasakan kita kalau Allah tidak izinkan. Untuk sekadar cakap cakap sebegini siapapun boleh , kalau berdepan dengannya belumlah tentu lagi keadaan kita. Apatah lagi tubuh badan yang lemah, iman yang tidak kuat. Nanti ada yang menjerit sama atau sekurang kurangnya menyakat pulak balik ke rumah.

Orang cakap kita jangan suka mendengar cakap orang, kalau tiada ilmu di dada jangan nak berkokok sepertinya ayam jantan. Sampai hari ini pm tidak tahu siapakah yang pergi menziarah maklong, mungkin kakak ipar pm sudah pergi agaknya..... Mungkin kakak sudah ketawa besar melihat kebodohan kami adik beradik. Yalah....ilmu kami tidak seringgi dia, yang selalu duduk mengaji di surau........maka keji lagi kami ini .........................


Tuesday, October 9, 2012

MENCARI CINTA

Datanglah kesini
mari kuhidangkan rindu untukmu
dengan nafas nafas cinta
penuh kelekaan
kepanasan tubuh dingin sepanjang malam

Datanglah kesini
untuk hidangan seenak ini
penuh bau bauan manis dan harum
menyentuh perasaan sang lelaki
menjadi raja di dalam jiwa.

Datanglah kesini
dengan mata hati nan terbuka
mencari kebenaran dalam cinta
mencari nyata dalam nyata
atau sebenarnya kita yang tertipu untuk selama lamanya........


Sunday, October 7, 2012

Sesat Di Puncak Gunung

Salam..........

Hari hari kita melihat perubahan, hari ini lain esok pula lain. Rumah, stor, kilang, pejabat juga beralih alih termasuk juga jamban.....


Pm berharap anda semua jangan tersesat sehingga beralih arah.................................

Monday, October 1, 2012

Kehausan Sang Isteri

Salam......................,

Kawan pm tu lebih muda dari isterinya. Orang cakap kalaulah dapat isteri lebih tua dari kita, kita akan disayang sayang macam budak budak. Sungguh benar sekali, sejarah perkahwinan mereka begitu menarik, lelaki itu kelihatan taat pada isterinya. Pernah jugak si lelaki mendapat makwe baru di luar sana tetapi perbuatannya dapat dihidu oleh isterinya yang mempunyai hidung yang tajam itu


Maka berlakulah kejadian campak mencampak handphone dan patah mematah sim card. Akhirnya berlakulah juga tukar menukar handphone. Talipon bini adalah talipon laki dan begitulah sebaliknya sehinggakan janganlah tersilap silap " call" Adapun mereka berdua tidaklah mempunyai seorang anakpun diatas sebab sebab teknikal serta fizikal. Kalau orang bertanya maka jawapannya " belum ada rezeki" Daripada kayuh motorsikal ke hulu ke hilir sehinggalah mereka berjaya membeli besi malaysia iaitu sebijik pesona. 



Hidup tanpa anak dan tidak pernah membela kucing kerana takut penyakit asma adalah sangat berbahaya. Hari demi hari sang suami membesarkan akarium ikan di dalam rumah. Semenjak mereka agak senang pm tidaklah dapat lagi berjumpa mereka kecuali dengan keadaan tiba tiba tanpa rancangan.

Baru baru ini pm nampak isterinya di dalam satu majlis perkahwinan, manakala suaminya yang disoroknya itu tidak juga kelihatan. Dengar khabar suaminya sudah bekerja sebagai pemandu lori, manakala isterinya itu masih membuat perniagaan sambilan sambil bekerja tetap di sebuah kelinik swasta. Dalam keadaan gitu gitu bocorlah maklumat dari tempayan tak sayang mulut menceritakan bahawa isteri kawan pm itu sudah menjadi meletop letop sekarang. Semenjak suaminya jadi driver dia mula terasa sunyi dan memilih jalan lain untuk menggembirkan hati. Sang isteri sudah pandah pulang lewat malam dan pergi makan angin ke Thailand tanpa pengetahuan suaminya. Lebih dahsyat lagi pula bila sang isteri sudahpun mempunyai boyfriend dan saling bertukar tukar pula.

Ada orang bertanya kepada pm kenapa isteri kawan pm bertukar menjadi ultraman. Pm cakap adalah kemungkinan isterinya menuntut ilmu gajah dan kuda. Bermaksud, kuda ini tidak pernah puas nafsunya dan gajah itu pula mempunyai mata yangt kecik dan kemudian naik minyak pabila melihat tubuhnya yang besar.

Cerita orang seperti ini sudah banyak pm dengar tetapi tidak sangka pula terjadi kepada kenalan pm. Kalau si lelaki tu miang gila, memang patut juga sebab bininya tidak boleh mengadakan anak tetapi dah terbalik pula bilamana sang isteri pulak menukar nukar tongkat untuk makan angin di balik balik pokok kelapa.


Untuk tidak menjadi fitnah eloklah kita cerita baik baik dimana sang isteri mungkin kesunyian dan kedinginan di waktu malam..............

gambar hiasan 

Pm tak adalah nak menasihat apa apa sebab masa muda ini memanglah seronok, apatah lagi dosa dan pahala itu tidaklah nampak di mata.Banyak sebab dan benda menjadikan manusia itu berubah apatah lagi bila sang isteri itu masuk usia 40 tahun......Jadi bagi mereka yang nak kahwin, tak usahlah masa muda sangat, atas kerna belum puas melihat dunia..... Orang lelaki pergilah merayau rayau dahulu jauh jauh manakala orang pempuan pula jangan ingat berbungkus itu dapat menghalang maksiat. Pada zaman ini benda berbungkus itu sangatlah menarik hati lelaki apatah lagi ditutup sikit sikit macam nampak tak nampak. Jangan juga suka menyelak kain orang sampai terlupa pula kita sendiri berbogel tanpa seurat benang.