Followers

Thursday, December 27, 2012

Hidup Tonggang Tongggeng

Salam,

Bila sahaja masuk pekerja baru di tempat kita, rasanya seperti baru buka sekolah tadika. Kalau orang muda, tentulah cara muda dan solannnyapun benda muda muda sahaja tetapi kalau orang yang dah tua ini tambah susah sedikit. Pertama sebab dia orang ini lebih pandai dari kita, semuanya keluar dari universiti dan juga sudah beranak pinak. Kalau bercerita pasti berdepung depang dan takkan mahu kalah.


Kalau yang masuk bekerja itu anak dara, pejabat akan pecah hari itu. Semua budak lelaki nak nak jadi cikgu, budak opis yang malaspun tiba tiba jadi rajin gila...Orang muda macam itulah.....dan hidup ini penuh pusingan....esok orang lain pulak ganti perangai kita.



Entah macam mana pada suatu hari ada janda pula jadi pekerja baru, lagi pm nampak senget bangunan dibuatnya. Janda itu pakai baju seketat ketatnya, orang muda orang tua pakat pandang pandang. Kita tidaklah boleh nak marah, kalau dia tidak buat seperti itu  bagaimana pula untuk mendapat jodoh yang baru. Hidup kenalah diteruskan........


Tahun baru ini semuanya baru, adalah juga orang bertukar kerja baru dan tidak pernah ada kerja yang kekal.  Alasan tukar kerja adalah untuk menambah pengalaman dan tiap tiap tahun menambah pengalaman. Gaji pusing pusing kat situ jugak. Lama lama usia semakin tua, sudah umur 40 tahun masih juga tahap kuli batak. Orang lain pula sekurang kurangnya sudah sampai tahap penyelia. Dia masih seperti itu, sudah kahwin juga perangai masih tidak berubah, asyik tukar kerja...... Bini kenalah banyak sabar sebab tidak tahu siapa yang akan tanggung siapa..... Apa nak buat, dah jodoh awak, dulu hensem sampai mati matian berebut sama kawan kawan. Sudah kahwin barulah tahu bahawa dia tu PEMALAS lah sangat.


5 comments:

atuk said...

Assalamualaikum PM

warna warni kehidupan

Panglima Muda said...

cam tulah

Queenie said...

betul ker mak janda mesti pakai ketat2 baru boleh dpt jodoh baru..."

??? la....

merepek jer PM ni...hic!

Queenie said...

betul ker mak janda mesti pakai ketat2 baru boleh dpt jodoh baru..."

??? la....

merepek jer PM ni...hic!

Panglima Muda said...

betul tu....saya tenguk sendiri, tapi kalau ada yang nak cuba, cubalah