Followers

Thursday, February 21, 2013

Ketam Mengajar Anak

Salam,

Terbaca satu kisah tentang wasiat sang suami kepada isterinya  adalah " pengampunan" darinya. Besar sangat ke pengampunan suami tu, apa dia tak pernah buat salah ke, tak pernah sakitkan hati isteri ke ? Begitulah...dum dam dum dam kisah pertikaian sekarang...Ada orang nak bertanya siapa besar, suami atau isteri, siapa patut taat dengan siapa ? Suami kena taat dengan isteri dan harap kepada pengampunan isteri ?

Zaman moden membawa kita kepada belajar melalui  YOUTUBE. Sang ostad  berceloteh memberi  ceramah berbagai kisah dan tauladan. Ostad kata isteri mahu dimanjakan, apasalahnya suami picit picit kepala isteri, pimpin tangan isteri. Belum lagi panggil "yang" " hubby" "ling" .............Hisssss....macam duduk bawah pokok pulak rasanya.


Kok ya pun kalaulah orang orang tua dulu dah silap, takkan nak mengajar macam tu ...Tak tau malu ke nak buat begitu depan awam dan anak anak. Tak salah pimpin isteri depan KLCC tapi patut patut jugaklah..Kalau boleh pimpin isteri , pegang pegang tangan sambil berjalan ke masjid. Sumpah....emak bapak aku tak pernah buat macam tu. Tapi kami semua anak besar jugak, rumah tangga sampai ke anak cucu, tak macam orang sekarang.......Sebelum nikah dah pegang tangan, panggil ling darling tapi kawin 2 minggu dah bercerai. Ustaz bagi ceramah sebelum nikah, anak pulak buang dalam tong sampah....




No comments: