Followers

Sunday, March 17, 2013

Wasiat Pertama

Asalammualaikum .....Semuga Allah memberi rahmat kepada kita..........


Sebenarnya kali pertama pm sakit teruk ialah sekitar tahun 1980an....tak ingat dan agak agaknya tahun 1981.  Selama 3 bulan badan kurus melidi dan cerita itu telah pm tuliskan pada mula mula blog ini dimulakan. Pada waktu itu pm rasa macam nyawa di hujung tanduk dan tunggu masa nak pergi sahaja. Alhamdulillah , Allah memanjangkan umur sehinggalah ke hari ini. Rupanya tiap tiap kesakitan itu mempunyai kelebihan tersendiri bak kata orang sakit sebelum pandai. Sepertinya juga kita belajar naik basikal waktu budak budak dahulu, jika tidak jatuh sememengnya tidak pandai. Waktu itu pm dan kawan sekolah pm bernama Abu naik basikal dari atas bukit turun dengan laju tanpa berkayuh. Apalagi, masuk longkanglah kami berdua. Longkang besar pulak tu.


Tahun ini pm terkenalah lagi.....kali ini waktu dah tua bangka. Jatuh sakit selama dua minggu.... Seperti itu juga sakit sementara nak pandai. Alhamdulillah sudahpun pulih dengan tanpa pergi ke hospital. Tapi sangat mengingatkan pm untuk belajar solat duduk dan baring serta tayamum. Sakit yang kadang kadang memalaskan kita untuk solat padahal solat itu berterusan kepada Allah Taala. Kita insan kerdil ini sangatlah lemah dan hidup dengan penuh alasan. Semuga kalian bersama pm membuka kembali buku buku lama, bertanya tanya kepada orang yang bijak pandai. Pelajaran yang nampak rendah itu sebenarnya ilmu yang paling tinggi dan kita terus mencari mutiara yang hilang.................


Ya Allah, dengan ilmu Engkau akan alam ghaib dan kekuasaan Engkau ke atas makhluk, Hidupkanlah aku ini selama kehidupan itu lebih baik bagiku, dan matikanlah aku bila kematian itu lebih baik bagiku.
Aku memohon kepada Engkau akan perasaan takut kepadaMU dalam perkara ghaib dan kesaksian.   Aku memohon kepadaMu, tetap ada kebaikan didalam kefakiran maupun kekayaan.
Aku memohon kepadaMu, kenikmatan yang berpanjangan.  Aku memohon kepadaMu, kebahagiaan hati yang tidak akan terputus.  Aku memohon kepadaMu redha setelah adanya takdir.
Aku memohon kepadaMu keselesaaan hidup setelah kematian.  Aku mohon kepadaMu kenikmatan dalam melihat kehadiranMu dan rindu akan pertemuan denganMu tanpa kesulitan yang menyulitkan, dan tidak ada halangan yang menyesatkan.
Ya Allah, hiasilah kami dengan perhiasan iman, dan jadikanlah kami pemberi pentunjuk yang menunjukkan kebenaran.
Aamin, ya Rabbal aalamin…

7 comments:

Rohani M.U said...

Semoga cepat sembuh :)

Rohani M.U said...

Semoga cepat sembuh :)

Niza Romli said...

mudah-mudahhan cepat sembuh dan kita sentiasa kena beringat juga mengigatkan sesama sendiri..:)

kakngah said...

Islam itu mudah dan indah. dlm apa jua keadaan tetap ada cara utk teruskan ibadat. semoga pm cpt sembuh nya...

Panglima Muda said...

Terima kasih semua

Kemboja Putih N said...

smoga segalanya bertambah baik

Telor Power said...

Sentiasa berdoa kepada Allah ya