Followers

Wednesday, June 19, 2013

Bunga Bunga Di Taman

Salam


Musalmah manis pergi ke Daik
Sampai ke Daik hari pun petang
Mulutnya manis hati pun baik
Sampailah mati dikenang orang


Itulah lirik lagu musalmah manis, entah bagaimana manisnya hanya Allah yang tahu. Tapi pm suka sangat dengar lagu itu , tambah tambah lagi dinyanyikan oleh Siti Norhaliza. Kalau hari hari cerita pasal hantu pasal mati, orang mendengarpun terasa muak. Apa salahnya ubah sedikit selera. 

Maka terasalah amat susah bagi kita orang swasti ini pergi menempel di pejabat kerajaan kerana berbagai urusan. Melayu dengan melayu ini kekadangnya susah juga hendak bercakap, apatah lagi di masa ini banyak benor karenah biokrasinya. Belumlah lagi berjumpa dengan orang yang berpangkat pangkat. Hendak marah tidak boleh sebab dia orang ini mengikut SOP. 



Cikgu pm dari Melaka memberi nasihat, biarlah gigi lebih lembut daripada lidah. Mak oii.......tak kan makan  sardin hari hari.  Jadi disuruhnya budak opis boy digelar " tuan" . Kalau yang perempuan dipangggil puan sampai makcik cuci tandaspun dipuji juga.  Sungguh sangat berbahasa ditambahi lagi  sebutan suara yang lembut serta mengukir senyum. Tidaklah bermodal sedikitpun walaupun seposen.


Hasilnya sangat baik untuk buat pr........maka yang dipuji itu bukanlah main suka. Ya lah..kalau tidak berada ada, masakan tempua bersarang rendah... Begitulah indah...

No comments: