Followers

Monday, July 22, 2013

RELAKAN AKU PERGI......

Salam........

Pagi tadi seorang pekerja bertemu saya di jalanan. " Saya tak cuti raya tahun ni encik " katanya. " Cuti pendek pendek ni macam ni macam tak bermakna bagi saya " tambahnya lagi. Benar juga katanya, itulah nasib dia. Orang orang yang bekerja swasta nasibnya agak berlainan dengan orang kerja kerajaan. Cuti begitu terhad, berlaga laga shift, bersaing sesama sendiri, lebih lebih lagi kalau di tempat kerja itu tiada orang yang bukan melayu. Bagi pasukan yang beruniform pula baik kerajaan ataupun swasta, tak boleh nak katalah. Kena kerjalah walaupun hati tidak merelakan.


Waktu  dulu, pm memang tidak tahu hargai hari raya. Perasaan kecewa pm terhadap seseorang menyebabkan pm sering berada di tempat kerja atau di perantauan. Kadang kala sudah tiga hari raya berlalu barulah pm balik ke kampung. Tak usah tanyalah pasal ketupat lemang yang sudah lama terkubur di dalam jamban. Adakalanya bekerja shift malam di malam raya. Pagi esoknya orang sibuk pergi solat hari raya di masjid, pm sibuk tarik selimut dengan ucapan selmat hari raya. Raya best atau tidur kerana sangat mengantuk lagi best. Yang peliknya ada budak India yang cuti pada hari raya, bos pulak kasi tu....



Bila sudah berumah tangga, kena cuti rayalah. Bagai nak mati memohon, photostat tiket bas sebagai bukti. Itupun kira nasib dan terasa sakit hati bila hidup kita ini diatur orang. Orang berhari raya seronok, kita berhari raya dengan fikiran berbelah bagi. Maklum, anak ramai, gaji pulak kecik. Kalau dalam poket tu ada seratus atau dua ratus, tak raya lagilah baik. Baju melayu 3 tahun sudahpun masih kena pakai ....

.

Ada kawan bangsa asing cakap ' lebih baik cutilah" Betullah tu, raya bukanlah selalu setahun dua kali. Di sebelah selatan ni raya puasa memang meriah, masa tu kalau nak jumpa sadudara mara memang senang. Kita tak pergi rumah dia orangpun , dia orang pun tak kisah, dia orang datang jugak ke rumah kita. Datanglah, ziarahlah, makanlah walaupun menunya serupa...

Kepada adik kakak dan abang abang di luar sana, kalau berpeluang cuti raya, ambiklah cuti raya. Kerja kat opis tak pernah abis dan sentiasa ada. Balik cuti raya kerjapun nanti bakal bertimbun jugak. Yang kerja tukang cuci sekalipun, eloklah cuti. Suruhlah budak budak india ke, myamar ke bangla ke buat kerja kita. Tak kan bangunan kotor sangat kalau kita tak ada, tak kan bangunan runtuh dengan sebab kita tidak menjadi penunggu di sana. Yang jadi tukang masak sekalipun tak kan dapur tak berasap sebab kita tak ada..........



Sekarang ini adalah masanya untuk menghantar borang cuti.....bagilah bos sign. Borang cuti anak anak buah pm semua pm dah sign, jadual waktupun sudah disiapkan...Siapa yang tak bercuti kena standby buat overtime sebab di hari raya memang banyak penyakit manusia...........




3 comments:

ANIM said...

kerja habis bila kita mati je, PM..
meriah beraya di selatan , sampai tengah malam selagi mana belum tutup lampu, orang akan datang beraya

Panglima Muda said...

dahsyat

Sukma Haron said...

meriah kalau raya dapt bercuti nasib baik bukan keja yg kena time raya...selatan kat mana tu..?