Followers

Tuesday, July 16, 2013

Tak Tumbuh Tak Melata

Salam.....

Anda berpuasa hari ini ? Mudahan pertarungan ini berterusan sehingga ke penghujungnya.


Pada hari puasa pertama, lagu raya telah berdendang di kedai kedai. Marah benar pm mendengarnya, rasa sakit hatipun ada. Mereka telah mula menanam semangat bershoping raya katak rupanya. Hari pertama itu, pm melihat motor menderum laju waktu berbuka... nak cepatlah tu... lapar sangat gamaknya.

Kita semua fikir rasa seronok sahaja. Ya lah, yang berniaga seronok berniaga walaupun rasa masakan tak sesedap mana. Bungkusan yang dulu besar besar kini jadi kecil dengan nilaian harga berdentum. Tukang jahit pula sambil tidur termimpi mimpi kerana marathon memburu waktu...Baju dijahit mahu segera disiapkan sekurang kurangnya sehari sebelum raya. Malam raya tolong jangan kacau sebab semua orang balik kampung. Kalau tersalah jahit dan sempit, kira nasib koranglah. Tapi nak pesan masa balik kampung nanti tolong check betul betul baju anda. Kekadangnya sampai di kampung baru perasan baju baru tak bawak...alamat pakai kain batik denga T. shirt ajalah..

Sekarang ini adalah waktu yang baik untuk repair merepair kereta. Tuko tuko ajalah mana yang patut. Kereta baru dan kereta lama sama saja. Kekadang kereta yang baru banyak tersadai di tepi jalan, maklumlah kulit tuan puteri. Kena gesel dengan lalangpun dah membuat tuan punya kereta rasa terkejut.



Apapun bersiap sedialah. Pertama duit poket anda memang habis punya.... untuk beli benda yang bukan bukan dan kueh tunjuk Sampul duit raya kena ada banyak banyak, bebudak sekarang dah tak mau 50 sen.. RM 10 kira dia orang boleh senyum..

Berbalik kepada cerita asal tadi, seperti ustaz cakap, puasa ini adalah untuk mengajar kita menahan hawa nafsu namun bazar ramadhan tetap meriah. Orang berpuasa dan tak puasa sama sama lapoooo. Beli kueh berjenis jenis melambak lambak dan akhirnya " Tak Makan"

Orang berpuasa kenalah sembahyang tapi korang sembahyang terawih aja bagi memenuhkan cerita. Berduyun duyunlah ke masjid sampai ada yang kena kerja shift malam buat alasan tidak boleh masuk pukul 7 malam kerana bertarawih. Sembahyang terawihtu banyak beno pahalanya sampai orang berkejar kejar. Kalau pm kata korang macam budak budak jangan marah. 

Kalau membuat ibadah itu kerana Allah Taala maka tak usahlah cerita pahala lagi, awak tu dah tua...Tidak perlu cerita pasal tawaran apapun. Buatlah dengan ikhlas, ganjaran itu urusan Allah, masuk syurga dan neraka itu pun urusan Allah...



Dalam urusan agama tolong jangan mengkaburi mata orang, jangan buat cerita feeling feeling, jangan cari kesempatan. Tuhan nampak pembohongan anda. Dalam agama telah diatur undang undang tentang dosa pahala, baik buruk, halal haramnya, wajib dan sunat serta harusnya. Jangan nak memandai mandai menambah, mengenakan orang, menjadikan alasan bodoh terhadap orang kafir. " saya tak boleh mari kerja sebab ada sembahyang " perkataan biasalah tu...

Mudah mudahan puasa tahun ini mebentuk kita menjadi insan jujur, memuji Allah, mengikut ajaran rasul dan meninggalkan sifat sifat terkeji insyaallah... wallahualam....

2 comments:

azieazah said...

Allahuakbar... insaf baca entri Bang Din kali ini.

Panglima Muda said...

ha ha ha ....