Followers

Saturday, July 6, 2013

UMRAH DAN ZIARAH

Salam............,

Hatta bermulalah meeting besar adik hendak berpakat untuk pergi Umrah. Seperti biasa topik utama adalah duit. Tanpa duit kenalah berjalan kaki mengikut jalan darat.


Dalam niat baik itu kebiasaannya kita mendengarlah alasan alasan orang yang tak hendak pergi. Ada orang cakap belum sampai seru, ada orang cakap tak nak pergi sebab banyak dosa, banyak sembahyang tertinggal. Ada yang kata hutang kena bayo dulu. Ada yang cakap tak sanggup tinggal anak kerana bimbang anak hisap rokok bercampur budak budak nakal. Ada yang kata suami tak izinkan. Ada yang kata lebih baik pergi haji dulu dan kemudian umrah....Begitulah akal manusia yang terlalu cerdik dan lebih pandai sikit dari unta.

Untuk berhabis duit pergi ke Medan dan Bandong tidak pula menunggu serunya. Kalau ke Thailand lagilah berseru seru rasanya...Tapi kalau hendak ke Mekah banyak pulak perasaan cekadaknya.....lainlah kalau uzur beno dan duit tidak cukup.

Betullah kata orang kubur masing masing, dalam setengah hal tak usah bercakap, nanti orang tersingung dan marah. Siapa nak pergi , silalah tapi jangan babitkan orang yang dah memang tak hendak. Sebenarnya kita ini sibuk dan banyak urusan anak bini, banyak yang menghalang dan halangan yang sikit sikit itu terasa besar sangat rasanya. 



Mudah mudahan Allah memberi keampunan kepada kita semua. Amin.......

2 comments:

Ayah Zain said...

as salam Pak Din,

Ku seru

Panglima Muda said...

betullah tu " ku seru "