Followers

Tuesday, August 27, 2013

Berikanlah Kebahagiaan

Salam,

Anda masih lagi di mingu minggu terakhir berhari raya. Bukan sahaja rumah terbuka tetapi juga masih ada majlis perkahwinan terbuka. Ada juga blogger dengan lebih berani menjemput blogger blogger ke rumah mereka secara terbuka. Bukan sikit sikit blogger dalam Malaysia ini, siapa sahaja boleh singgah. Ya Allah kekayaan itu milik engkau....Mudah mudah mudahan Allah memberi rahmat.

Kenduri atau rumah terbuka ini adalah istana kepada makanan. Anak anak kita akan bergembira bila mendapat makanan. Jangan kira soal sedap atau tidak sedap, budak budak makan sahaja seperti mana orang berdoa, main "amin" sahaja walaupun tidak faham apa yang imam bacakan.




Namun begitu dalam mewah mewah makan janganlah membazir, main ambik tapi tak habispun. Emak bapak tolong jaga perangai anak anak di rumah orang ya... Masa balik nanti budak budak tu akan dapat " ampau" jugak


Beberapa hari lagi kita kan menyambut merdeka pula, maka banyaklah orang pakat pakat cuti dengan merayakan segala macam perayaan. Ada yang beraya, ada kenduri kahwin, ada kenduri bertunang, ada kenduri kesyukuran, ada kenduri awal bulan. Betul betul seronok orang Malaysia ni...


Dalam seronok seronok ini pm nak pesan, jangan main tembak tembak, jangan buat yang bukan bukan, jangan bela ular banyak banyak dalam rumah. Bukankah kita bangsa yang terkenal dengan budi pekerti mulia. Orang arabpun kalau dah datang Malaysia berkali kali akan bersikap lembut seperti kita. Dia kata orang di sini baik baik, sangat bersopan. Hanyalah segelintir yang tidak bersopan dengan sebab selalu sangat menonton TV cerita tembak tembak.... Dulu dulu manalah ada, habis habis ceritapun kisah Hang tuah bertikam dengan Jebat. Bila dah matipun kuburpun tidak menentu dimana...kejap kata kat sana kejap kata kat sini. Akhir kata...selamat makan... jangan sampai tercekik ya.....




3 comments:

Farah Waheda Wahid said...

memang musim makan sekarang ni...

Panglima Muda said...

lupa puasa 6 kot

chengmai said...

Bukan lupa....Posa wajib pun tak cukup macam mana nak buat posa 6