Saturday, August 17, 2013

Malang Di Musim Raya

Salam...,

Cerita malam itu tidak berakhir begitu sahaja. Esoknya hari Sabtu, manalah ada bengkel proton dibuka. Nasib baik anak pm ada bawa balik keretanya juga tetapi beliau nak balik KL hari sabtu jugak. Hari Sabtu adalah hari raya yang ke 3. Hati memang tak gembira...........Pm hubungi wakil pengedar di Gurun, seorang perempuan China menjawab mengatakan bahawa kedainya akan dibuka pada hari Ahad.

Pagi Ahad Raya ke 4 iaitu 11hb Ogos 2013 jam 8.00 pagi pm bertolak ke Gurun. Berhenti juga sekali apabila lampu amaran CVT bernyala dan akhirnya sampai ke kedai tersebut. Pemeriksaan dibuat menggunakan computer dan menurut katanya masalah CVT yang tidak kena. Mereka mengerjakan kereta itu daripada pagi sampai petang. Sungguhpun telah dicuba berkali kali namun keputusan tepat tidak dapat dan penyakitnya tersu berulang. 

"A continuously variable transmission (CVT) is a transmission that can change steplessly through an infinite number of effective gear ratios between maximum and minimum values. This contrasts with other mechanical transmissions that offer a fixed number of gear ratios. The flexibility of a CVT allows the input shaft to maintain a constantangular velocity over a range of output velocities."

Akhirnya tuan kedai suruh kami pergi ke pusat servis proton di Juru untuk tindakan selanjutnya.........

Esoknya 12hb Ogos Raya ke 5 , saya ke Juru, terhenti sebanyak 2 kali di atas jalan raya. Seperti biasa kena beratur dan kemudian dilayan. Kereta masuk dalam bengkel sampai tengahari dan selepas itu dia orang kata OK. Pm balik ke Sik Kedah dan kemudian setiba di Jeniang, lampu amaran CVT menyala, kereta terhenti bodoh di tepi jalan......... Pm matikan injin dan kemudian start semula, kereta terus berjalan dan  kali ini ini pm nekad nak balik KL.................

Petang itu jam 6.00, pm bertolak balik ke KL. Dari Gurun ke Juru berhenti 2 kali kerana CVT. Ketika menaiki bukit bukit di Bukit Merah, pm mula rasa resah.... Di tengah  hutan berdekatan tol Changkat Jering, kereta tersebut tersadai teruk. Tak boleh jalan laju..., pihak plus menasihatkan supaya membawa kereta itu perlahan lahan melepasi tol. Kami hubungi proton hot line....Dari Cangkat Jering kereta di tunda sehingga ke Ipoh jam 2.30 pagi....... Malam itu kena tidur di hotel dengan perbelanjaan sendiri.




Petang itu Raya ke 6 13hb Ogos , pm berlepas balik ke KL. Sungguh gembira tidak ada masalah.

Esoknya 14hb pm ke pejabat di Chow Kit...Apabila menaiki bangunan tingkat 4, tiba tiba lampu CVT menyala semula. Pm rasa betul betul sakit hati. Memang tak dapat beraya kerana kereta proton ini. Orang cakap proton bagus sangat.....Akhirnya kereta tersebut ditunda ke proton service centre di Kepong. Sehinggalah ke hari ini kereta bermalam bersiang di sana....Kata budak budak sana " kami sedang hantar report ke HQ..........."


Pm tak raya tahun ini, jangan sebut pasal open house pun......

No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...