Followers

Thursday, November 14, 2013

Malam Seribu Wajah

Salam.........

Jika pm bercerita yang pelik pelik itu, tak usah percayalah tapi pm bukan juga kelentong besar. Tidak usah percaya bermaksud jangan beriman dengan benda benda karut tu. Karut itu wujud tapi jangan beriman dengannya......



Waktu malam di kampung tidaklah seperti di bandar pada ketika itu. Sungguhpun bekalan letrik telah ada akan tetapi tidaklah semua kawasan jalan raya itu berlampu. Berjalan malam hanyalah berpandukan kepada cahaya bulan atau sekuang kurangnya bawalah lampu suluh. Tapi pm tidak suka bawa lampu suluh, pm suka berjalan mengikut haluan kaki. Nasiblah kalau tersepak batu atau kayu......



Berjalan di dalam gelap memanglah menakutkan. Perasaan takut tetap ada tetapi tidak ketahuan takut kepada apa. Kalaulah orang takut kepada tuhan seperti itu , amanlah dunia ini...Biasanya perasaan dan fikiran yang buat kacau bilau. Pantang ada bunyi dan ada benda bergerak pastilah disangkan hantu....Kalau yang real tu dia mengilai di atas pokok besar atau terbang seperti superman.....Sewaktu itu kencing pun bertabur.........



Pm memang penakut tapi yang buat berani ada hati yang panas. Panas cepat bila diusik usik dan rasa mahu mencincang sahaja. Biasanya kalau berjalan malam pm akan berbekalkan pisau atau setidak tidaknya sepotong kayu kecil. Di zaman ini jangan bawak pisau nanti kena tangkap. Pisau atau kayu itu pm selitkan di belakang di celah tali pinggang. Gunanya hanya nak menguat semangat sahaja. Kalau part jampi dan baca baca korang pergilah menuntut kat sape sape yang pandai...



Kalau terdengar bunyi bergegar kat celah pokok atau ada benda melompat lompat, pm tak pernahpun berlemah lembut bagi salam....Mengikut cakap cakap orang" kita maki ajalah." Maka bergantang gantanglah makian pm dengan  sebutan semua benda tak elok dari luar sampai ke dalam.... he he he he he.... Dengo khabonya  dunia deme tu terbalik. Kalau korang maki tandanya korang pujuk, kalau korang takut tanda korang berani dan begitulah sebaliknya. Tapi kalau korang maki, dia lagi tambah garang.... kira nasib koranglah............

Waktu malam biasanya ada banyak bau bauan. Adakala bau daun pandan, kemungkinan ada orang masak kueh kut.....Ada bau bunga sedap malam, dan kekadang jugak ada bau kapor barus. Kalau bau belacan tu kira ok lah......Kalau korang rasa takut berjalan di kampung waktu malam, eloklah duduk di rumah aja jadi panglima dalam....



Perasaan takut sebenarnya adalah gangguan besar. Adik pm kerjanya menggali kubur. Di kubur itu tentu ceritanya lebih hebat dari cerita tanah kubur didalam tv . Kalau setakat dalam kubur ada air, cerita kubur sempit tu adalah cerita biasa sahaja. Cerita sedihnya pula, anak anak tak hendak kuburkan emak bapak. Anak tak hendak turun ke lubang kubur menyambut jenazah emak bapaknya... Kurang ajar betul....sorry dah masuk bab lain pulak dah......

Sebenarnya pm selalu balik rumah pukul 4.00 pagi. Kesian emak tolong bukakkan pintu.........Akhirnya pm ambil keputusan renggangkan pintu tingkap. Malam itu pm masuk ikut tingkaplah.......Akhirnya buat cara lain tapi tak masuk akal sikit. Cikgu kata, ambik tukul besi dan paku, satu ayat satu kali hentak sehingga ayat ke tiga, dipakukan ke tiang seri rumah melalui bawah rumah. Akhirnya juga berjayalah pm masuk ke rumah apabila salah satu tingkap renggang sendiri....Pandai sungguh orang mengajar itu....... Zaman sekarang kebanyakkan rumah letak diatas tanah....jangan mimpilah nak buka tingkap cara itu.....

gambar arwah emak pm....diabadikan

"Ya Allah! Ampunilah aku dan kedua ibu bapaku, rahmatilah keduanya sebagaimana mereka telah memeliharaku di masa kecilku. Ya Allah! Ampunilah sekalian orang Muslimin dan Muslimat, begitu juga sekalian orang mukminin dan mukminat, berilah kami (waktu berada) di dunia ini kebaikan (kesenangan), ketika di akhirat juga kebaikan (kesenangan) dan peliharalah kami dari azab neraka."
 

2 comments:

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

bagus betul tak tunduk pada gangguan syaitan semua tu.. kalau ena, pengsan dah.. lagi dikacau, lagi la ena takut... org kata, kalau kita rasa marah kalau benda tu kacau, bermakna kita ni kuat iman..

Sukma Haron said...

seram....