Wednesday, February 19, 2014

Janji Kekasih

Salam,

Andainya manusia tahu tentang kelebihan baitullah itu, sudah pasti mereka berebut rebut datang walaupun terpaksa merangkak...........

Semalam pm berkesempatan melawat sepupu lelaki pm yang sedang dirawat di Hospital Ampang Puteri. Beliau kini masih berada di unit rawatan rapi setelah menjalani pembendahan. Dengar khabarnya ada 3 saluran jantung tersumbat. Bila ditanya bagaimana boleh terjadi, beliau sendiri tidak tahu nak jawab kerana baginya semua berlaku dengan spontan. Beliau datang ke hospital kerana hendak membuat pemeriksaan sahaja. Tiba tiba sahaja berita itu dia dapat......Kalau dilihat dari tubuh badan dan beliau juga seorang yang aktiv bersukan tentu kita tidak menyangka sama sekali......Dimana pula jawapanya.


Menurut kata salah seorang cikgu pm, kita harus selalu berzikir kerana zikir boleh membersihkan jantung, selain dari itu kita kena selalu bersangka baik.... wallahualam..

Selepas menziarah sepupu pm, kami mencari kedai makan di kawasan Ampang juga. Singgahlah di salah satu restoren mamak anak mami. Sedap juga makan nasi dengan hati ayam, manakala kuah kari bercampur campur melimpah di dalam pinggan. Selepas makan, mamak itu datang mengira makanan kami.Tak mahal pun tetapi jawapan soalan tadi sempat dijawab oleh mamak berkenaan.

Menurut katanya dia sudah 2 kali melalui pembedahan. "Allah mahu kasi" katanya. " Kita orang Islam kena percaya dan kena terima" katanya lagi. Kawan sebelah dalam gurauan berkata " mamak, lu tak jaga makan ka".............." Allah sudah mahu kasi, dalam perutpun sudah janji" mamak memberi jawapan mudah.

Pm tersenyum mendengar jawapannya namun kata katanya terus menjadi kenangan" Allah mahu kasi"...Entah berapa ramai diantara kita yang sanggup terima pemberian Allah. entah berapa ramai yang mahu percaya tentang janji Allah kalau lansung tak pernah tahu..........

Terpulanglah kepada tuan tuan.......

Dalam gitu gitu itu pm pula sedang menunggu beberapa hari untuk meraikan pertunangan anak lelaki. Anak pm risau, orang di rumah juga risau. Risau takut tak ada yang tolong, maklumlah di tempat pm ini disebut orang sebagai tempat jin bertendang. 



Pm kata" Kalau Allah nak raikan semuanya akan terjadi". Bahawa selama ini pun ada orang tolong memasak, bahawa selama ini pun ada orang datang berziarah dan bukanlah JIN jin yang sibuk bertendang terajang. Kalaulah adik beradik kita sibuk atau berasa jauh nak datang menjenguk kita, biarkan sahaja dan jangan dipaksa. Baitullahpun belum tentu orang dapat datang melakukan haji dan umrah. Redholah diatas pemberian Allah....Wallalhualam.....

3 comments:

chengmai said...

setuju sangat dengan mamak kedai tu "ALLAH BAGI" memang semua nya dah tertulis bahagian masing2 maka nya jangan lah nak susah2 hati redha jeapa nasihat tunjuk ajar dari orang lain kita ambik la buat pedoman.
renung2kan lah

perjalanan pulang said...

senang betul ilmu mamak

Kakcik Seroja said...

Segalanya dari Dia ...

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...