Wednesday, February 12, 2014

Madinah, Aku Datang.......

Salam...........

Ada sahabat sahabat bertanya tentang wang yang patut dibawa dan begitu juga pakaiaan pakaian yang diperlukan ketika mahu mengerjakan umrah. Waktu dahulu pm selalu merujuk kepada blog penulis penulis yang berpengelaman. Pening juga dibuatnya? Yang sebenarnya situasi bagaimana ?

Pm membawa wang sebanyak 1700 Rial iaitu lebih kurang RM 1500/- dengan niat tidak mengikut cara orang membeli barang. Pm fikir banyak benda ada di Malaysia. Di samping itu juga pm ada membawa wang pemberian orang RM 1300/- yang belum ditukar lagi. Wang 1700 rial mula terpakai ketika di madinah. Pm ada membawa pakai sendiri dan disamping itu kain ihram juga ada spare sepasang kerana bimbang terkena najis. Akhirnya pm tahu bahawa untuk lelaki memadailah sepasang kain ikhram, begitulah juga dengan baju, memadailah sepasang dua untuk lelaki dan perempuan kerana pakaian berupa jubah bersepah di Madinah.




Pm berada di Madinah ketika musim sejuk, pakaian memang tidak berbau.....tidak sibuk untuk ke dobby, pakaian boleh tahan tahan lama. Suhu 16 c atau 11 c, sudah cukup memadai kita sering berselimut dengan pakaian tebal. Soal pakaian........senang sangat...




Pm nasihatkan bawalah beg yang kosong terutama kepada orang perempuan. Orang perempuan tetap akan melontar rial atau bertawaf siang malam. Semua orang menyangka bahawa barang barang di Madinah jauh lebih murah dan sampai sahaja di Mekah nanti kita cuma akan menunpukan perhatian kepada Umrah sahaja........Hanya Allah yang tahu..

Seperti biasa, mutawir akan membawa kita berziarah. Kita akan ke ladang kurma atau pasar kurma,  bukit uhud , makam para sahabat , ketempat pembuatan Alquran dan juga masjid masjid berhampiran sepanjang berada di Madinah. atau juga mekah.






Kata mutawir, bahawa di dalam kedai kurma, kita boleh makan kurma sebanyak mana mana kita suka dan ada minuman air mineral disediakan. Ada juga coklat di sana.




Tapi mana ada budi tanpa balasan........kita ingat di Mekah mahal......Rupanya kita disebelih macam unta ...Kurma nabi sahaja 120 rial sekilo ,ajwa 80 rial....Dalam bas ada 40 orang dan setidak tidaknya ada 30 orang membeli kurma lebih dari sekilo atau berbelanja 200 rial seorang... Pm pergi ke bangunan SAWA di kota Mekah....ha ha ha 95 rial je dan ada 65 rial.....Bahasa yang manis bukanlah penawar kedukaan, banyak orang menjual agama di bumi tuhan?

Sila sediakan wang kecil kerana budaya meminta tips dengan kata kata manis sudah lama ujud.... " tuan tuan haji sekalian, dengan rezeki yang diberi oleh Allah kepada kalian, barang siapa ingin bersedekah kepada pak supir (driver) bolehlah bersedekah sewaktu turun dari bas nanti"........ Nama aja sedekah, diam ajalah dan redho walaupun pak supir itu bukan orang melarat bukan orang yang layak menerima sedekah. Kalau di Malaysia, pak supir memang dah ada gaji dan tak perlu meminta minta. Tiap kali naik bas untuk melawat, seruan sedekah akan anda dengar....." haji haji dan hajjah hajjah sekelian" 


Tuan tuan, pm masih menyebut tentang Madinah dan belum lagi sampai ke kota Mekah. Indahnya madinah itu kerana masyarakatnya yang baik baik. Walaupun  mungkin berlainan bangsa tapi masih ada yang bertegur sapa. Perniaga di kaki lima tetap boleh berbahasa melayu walaupun sedikit sedikit dan rata rata orang Malaysia tidak banyak masaalah. Bagaimana denga peminta sedekah ? Terpulang kepada tuan tuan....tapi di Madinah pm telah mula belajar " tidak pandai berbahasa Inggeris" Rasanya lebih selamat mengelengkan kepala terutama pabila berdepan dengan bangsa pakistan dan india.....Kalau dilayan banyak pula kisah sedihnya...........................nanti tuan tuan tak mampu membantu bila mereka minta bergandan ganda dalam linangan air mata.......sedihnya...

No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...