Followers

Tuesday, March 25, 2014

Mereka Yang Kembali

Salam,

Mudahan Allah memberi keberkatan kepada anda semua....

Dah lama pm tidak menulis.....Semuanya kerana kapalterbang tu ....Hari hari asyik tenguk cerita kapalterbang. Ada pulak kekawan kita asyik copy paste je cerita tu...Mudah sangat kerjanya. Jadi pm sepertinya juga orang lain menanti dan menanti kapalterbang tu balik, mendarat di Malaysia..

.

Tentunya begitu kepayahan pihak berwajib mengistiharkan cerita yang sebenar dan benar benar logik yang boleh diterimapakai oleh keluarga mangsa. Berdepan dengan rakyat negeri Cina juga masalah besar, mereka tidaklah seperti kita. Tanyalah kepada mereka mereka yang pernah bekerja di hotel tentang sikap rakyat negeri itu sebenarnya. Tidak hairanlah pada hari ini bila mana orang atasan kita terasa pening.

Apabila TOK BOMOH datang ke KLIA menunjukkan skillnya, banyak orang suka melihat dan kemudian membuat komen yang menyebabkan TOK BOMOH marah. Kesian si Ibrahim tu......Masa nak mengundi mungkin banyak VIP jumpa dia dengan sebab nak menang. Percaya pulak time tu ya, bila sampai kes kapalterbang,.... banyak mulut pulak orang orang ni...Atau sebenarnya mereka malu tenguk TOK BOMOH duduk atas kapet dan bawa buah kelapa....



Sibuk juga, orang tanya tanya ustaz...Ustaz kata khurafat, syirik.....sedap benar bunyinya. Tok Bomoh misti marah " bukan aku yang khurafat, bukan aku yang syirik.... yang syirik tu KORANG"... begitu kut gamaknya....

Tenguk wayang kulit tu korang tak kata karut walaupun ada tukang karut, semuanya sebab dikatakan budaya dan permainan rakyat...Malahan di negeri kelantan pun tetap ada wayang kulit, orang PAS kata ok je......

تَرَكْتُ فِيْكُمْ اَمْرَيْنِ مَا اِنْ تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا اَبَدَ
كِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِى
Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya
nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku

Jangan marah sesiapalah, dari Indonesia , India, Thailand, Cina dah ramai tukang telek macam si berahim tu. Semua berikhtiar walaupun kerajaan tak nak pakai idea tu. Makcik yang balik umrah pun katanya nampak kapalterbang tu kat lautan hindi sebelum pm besar umumkan bahawa perjalanan kapalterbang itu berakhir di sana......Semua menenguk, menelek , tidak tepat ceritanya dengan sebab tidak seekor pun tahu rahsia kerajaan langit. Asal jin naik mengintai, kena tembak je...lalu turunlah dia kepada tuannya memberi khabar berita YA TAK YA.....banyak agak agak....

Lalu banyaklah orang berdoa di dinding dinding, kain rentang dan juga dalam FB, tak payah berwudu' pun....Banyak juga bersolat hajat di masjid masjid dengan sebab arahan pihak tertentu...Jangan hairan bila mana imam umumkan nak buat solat hajat pasalkapalterbang, ada jemaah yang angkat punggung terus blah.....  Tak prihatin agaknya.....entahlah.....


Biar apapun, semuanya sudah terjadi, orang islam tidak digalakkan menangis mengenang kematian sedangkan yang mati itu hanyalah jasad yang dipinjamkan. Urusan orang yang dikatakan mati telahpun selesai, bagaimana pula urusan kita yang masih hidup ini. Janganlah hanya rajin solat hajat untuk kapalterbang tetapi meninggalkan solat fardu. Jangan berwayang wayang di majlis agama dimajlis majlis perdana, pergi berdua balikpun berdua berpimpim tangan......Janganlah begitu sebaliknya berbuat baiklah dan saling berjaga jaga diantara satu sama lain.....Tidak ada tinggi rendahnya kita dibumi Allah ini kerana kita yang ada ini adalah orang orang Islam....