Followers

Wednesday, June 18, 2014

Kain Yang Terlondeh

Salam,

Aku nak menyambung kembali sebutan aku semalam pasal bangla ni......Pertamanya kena ingat jangan nak hina bangla dengan sebab dia orang itu manusia juga. Kedua banyak pula beragama islam yang masuk ke Malaysia ini, namun begitu ada juga yang cakap " bos, kalau pakai nama muslim lagi senang, lagi murah" Ini bermaksud ada yang budha tetapi menyamar jadi islam. Kisahnya ada sekor mamat ni aku marah dia makan di bulan ramadhan, last last mengaku dia budha. Ni, ejen punya kerja, maklumlah malaysia yang canggih ni mudah juga ditipu bangla...


Ada syarikat mengambil bangla secara lansung terus dari negaranya , ada pula jalan rengkas iaitu "hangkut" melalui ejen. Dah terang terang dah bahawa bangla ni datang Malaysia dengan tak tahu apa apa, ada juga yang bawak sijil sekolah darjah 10 yang sikit punya tinggi tapi apa pun tarak. Kita pula kat sini kena menyekolahkannya balik melalui kelas tadika. Kena ajar bercakap , kena ajar kerja, kena ajar beradap, bagi rumah, bagi makan, bagi kain baju. Ada pulak anak anak dara , janda bangsa kita yang meleleh air lior sampai menitik nitik ...


Anda tak rasa pelik ke bila tukang pasang alat kereta,tukang buat kereta pun bangla, lepas tu anda komplen pasal kereta berasap di tengah jalan. Anda tak pelik ke bilamana masuk ke hotel, penyambut tetamunya bangla, yang kemas bilik pun bangla, yang tukang hidang pun bangla, tentu sekali tukang masak pun dia jugak...Kenapa bangla tu tak beli sahaja hotel tu. Dah tu pulak hotel dikatakan taraf 5 bintang ?

Sebenarnya ahli perniagaan tak sensitif lansung, tak ada deria rasa. Janji berniaga sedangkan kemaluan ditunjuk ditayang tayang dihadapan umum.

Korang tau tak diaorang ni kena diajar cara mandi, diajar pakai minyak wangi kemudian barulah buat laki....Itupun kalau tahan.......

Satu yang aku suka ialah bila surau tempat aku penuh dengan bangla waktu solat, mereka sembahyang beramai ramai dan berimam. Lepas sembahyang berlongok ramai ramai sebab " time" nak makan. Budaya mereka tetap ada dan memang penat MENYEKOLAHKANNYA...


Anak anak bangla selalu hantar duit 3/4 dari gaji ke kampong halamannya. tinggal kat tangan hanya 100-200 ratus je. Lain hantar kampong, buat rumah besar besar. Cukup masa dia balik bangladesh, selepas dua bulan datang balik kerja kat sini. Senangnya dia keluar masuk. Sekarang bangla dah pandai pilih kerja yang gaji banyak, gaji sikit tak mahu, kerja busuk sikit tak mahu. Seorang bos kerja house keeping yang aku kenal pernah cakap dekat bangla pekerjanya " saya bos, benda busuk pun saya angkat tapi lu tak mahu"...Itu menunjukkan bahawa bangla jua ada hidung tapi kita tak ada hidung kerana nampak mereka wangi sahaja.

Diakhir kata, kalau tak ada mat bangla ini, sape pulak nak buat kerja, anak melayu kita sekolah nak jadi bos sahaja........

No comments: