Followers

Tuesday, June 3, 2014

KALAU DAH KATA "HARAM" MEMANG HARAMLAH

Salam

"Hai orang-orang yang beriman! Makanlah yang baik-baik dari apa-apa yang telah Kami berikan kepadamu, serta bersyukurlah kepada Allah kalau betul-betul kamu berbakti kepadaNya. Allah hanya mengharamkan kepadamu bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih bukan karena Allah. Maka barangsiapa dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melewati batas, maka tidaklah berdosa baginya, karena sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Belas-kasih." (al-Baqarah: 172-173)



Hai manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikuti jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan itu musuh yang terang-terangan bagi kamu." (al-Baqarah: 168)

"Diharamkan ke atas kamu mengahwini ibu kamu, anak saudara, emak saudara sebelah bapa , emak saudara sebelah ibu , anak saudara dari saudara lelaki dan anak saudara dari saudara perempuan kamu ". ( Surah An-Nisaa' - Ayat 22 )


Katakanlah: "Marilah kubacakan apa yg diharamkan atas kamu oleh Tuhanmu yaitu: janganlah kamu mempersekutukan sesuatu dgn Dia, berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa, & janganlah kamu membunuh anak-anak kamu karena takut kemiskinan, Kami akan memberi rezeki kepadamu & kepada mereka, & janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yg keji, baik yg nampak di antaranya maupun yg tersembunyi, & janganlah kamu membunuh jiwa yg diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dgn sesuatu (sebab) yg benar". Demikian itu yg diperintahkan kepadamu supaya kamu memahami(nya).



كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ

Ini adl sebuah kitab yg diturunkan kepadamu, maka janganlah ada kesempitan di dalam dadamu karenanya, supaya kamu memberi peringatan dgn kitab itu (kepada orang kafir), & menjadi pelajaran bagi orang-orang yg beriman.


Quran tu orang suruh baca, zaman sekarang dah ada terjemahan yang sangat terang. Jangan nak pening pening pasal halal haram. Hari ni Quran tu jadi perhiasan  jadi hantaran untuk orang kawin, jadi lagu melagu, bertambah tambah digital lagi tapi hukum tak nak pakai.....Tak salah ikut ijmak tapi janganlah buat semak kepala orang......Kalau orang atas sana berlaga, kita tak payah berlagalah.... Dalam Quran dah terang kata haram....jangan pandai pandai nak buat cerita pusing pusing jadi halal.......sorry gua tak makan gaji untuk blog ini....

8 comments:

Kak Tie said...

eee..buruknya rupa babi tu

Anonymous said...

syhhh...diam2 jer.
nanti kena buang kerja susah tau nak hidup. Allah nak tunjuk perangai sebenar depa - sedap tu main pusing2 koner2 belok2 pastu semua berderet2 masuk lubang kumbahan.

nak join? ikut ler.
taknak ikut? jom jangan join.

Anonymous said...

Buruk-buruk muka babi tu, dia takkan masuk neraka. Cantik-cantik manusia akan diazab di neraka jika engkar pada perintah Allah.

Tak tahulah aku jika ada orang menipu di dalam isu Cadbury... tanggunglah nanti di akhirat.

Wajarnya JAKIM perlu mewujudkan simbol 'HARAM' untuk barangan yang benar-benar haram - contoh berus bulu babi.... berapa banyak masjid telah menggunakan berus untuk mengecat - entah berus bulu apa tak tahulah, tak ada pun tanda HALAL JAKIM.

Panglima Muda said...

kawan aku cakap pasal minyak kelapa kat pasar malam yang dalam plastik tu. Minyak tu dia orang ambik dari kedai kedai dan hotel lepas tu buat balik. Murah aja kat pasar malam.Tapi memang berlemak le sebab ada yang dari restoren cina. Time buat kueh raya ni orang main sapu je

Anonymous said...

jakim buat kerja pilih2 kot...
patutnya pantaulah semua barangan yg dipasarkan dari Perlis hingga ke Sabah tanpa perlu pengguna buat aduan. Kan ker itu tanggungjawab jakim? memastikan barangan halal utk pengguna Islam. Ni depa serah bulat2 kat pengguna utk buat pilihan - kalau yakin makan kalau was2 tinggal...mcm kerja org bongok n bangang jer hik3

ker depa taktau buat kerja?
ker malas?
dah tu makan gaji buta gamaknya?

Anonymous said...

betol lah halal. saya yakin dengan jakim. jakim dah lantik jabatan kimia utk buat test dna tuh...

jadi tiada yg meragukan. untuk tuduh jakim tak telus dan mcm2 adalah tidak adil kepada jakim

Anonymous said...

Cer kome try rasa sekali...ntah2 babi tu sedap per....haran memang ler haram tapi melambak lagi bender haram org suka buat...contohnyer mengata2 orang.....makan babi hanya perlu mohon maaf dari Allah jer cara nak hilangkan dosa...mengata2 orang kena mohon maaf pada orang yang kita tuduh2 dan mengata2 tu dan taubat juge...buatnyer dia tak maapkan kita...cemaner? ada jaminan masuk syurge ke?

Panglima Muda said...

ishhh, buat masak lemak le ...kalau anda sudah yakin....