Followers

Tuesday, June 17, 2014

Kampongku Kampongmu

Salam,

Dah senyap pun isu babi tu sebab dah dihalalkan oleh "pak ularmak". Namun begitu aku mengambil kesempatan juga menasihat anak anak aku berkenaan pancaroba yang lebih teruk akan ditemui di masa akan datang. Dimana di waktu itu "Quran" lansung orang tak nak pakai. Yang orang nak pakai adalah cakap cakap orang yang nampak pandai tapi bodoh sesangat.....Eloklah pada hari ini belajar belajar bukak kitab agama balik, hapal mana mana yang patut, basic pun tak apa, buku sekolah rendah pun tak apa, bukak bijik mata besar besar kenal halal haram makruh, sunat, shubahat dan sebagainya. Janganlah dimasa akan datang melihat orang bertelanjang tapi mengatakan orang yang bertelanjang itu ada memakai baju.... Kalau dah telanjang tu kira telanjanglah...nak berhujah apa lagi....Nak bagi alasan boleh sebab "sekadar" hiburan ke?



Dalam sebut sebut begitu, teringat pula seorang dari anak lelaki aku yang nak masuk belajar ke ILP hujung bulan ni. Selepas SPVM dia kerja di bengkel seorang pakcik melayu. Dibayar gaji secara GAJI MELAYU, selepas tu masuk pula kerja kilang yang pemiliknya juga melayu, pun dapat gaji secara melayu......Paling paling tidak budak budak macam anak aku ni bekerja cuma 3-4 bulan lepas tu ceritanya sambung belajar. Maka dengan alasan itu dia dapatlah GAJI MELAYU...



Bersambong pada kisah itu, selepas SPM budak melayu masih sekolah lagi selama 3 tahun. Dah keluar nanti kalau nasib baik dapat kerja sepertimana yang dia belajar. Nasib tak baik dia kerja kuli manakala Bangla jadi bos...



Selama 3 tahun itu syarikat syarikat dan peniaga peniaga tempat mengambil bangla jadi pekerja mereka. Gajinya pula lebih lumayan dari bangsa kita dengan sebab selain dari bangla dapat duit , ejen pekerja asingpun dapat duit atas angin. Kecualilah bangla bangla tu bekerja secara mencuri curi atau bekerja sendiri. Kat chowkit ada banyak kedai bundle yang dimiliki bangla tapi diatas tiket orang melayu juga. Sekali sekala datanglah DBKL sapu kedai mereka........ tau tau dah bukak balik selepas beberapa hari kemudian. Musim operasi tempat tu nampak lengang je.....selang beberapa hari muka yang sama mucul balik. Agaknya bangla bangla pergi bercuti gamaknya........



Cerita pasal anak melayu susah nak dapat kerja, cerita peniaga melayu merungut tentang kedai bangla tumbuh macam cendawan memang dah lama dah.... Dah berapa kali mengundi, cam tu jugak. Pembangkang menang atau pihak pemerentah menang pun nampak sama jugak. Hari ini kita dengan bangla makan sama sama satu pinggan, dah tak ada beza pun. Ada orang cakap bangla rajin , melayu malas tapi aku tenguk si bangla kalau korang tak jaga dia akan lagi tambah pembelit...... Nak buat cam mana tak ada orang melayu nak kerja dan orang melayu pulak nak kerja senang senang. Nak kerja duduk je, sampai tak mahu cari down line...

Sangat sedih bila anak anak kita tidak dapat belajar sebaliknya hanya diberi angan angan oleh kolej kolej yang ada. "Esok awak keluar kolej awak akan dapat kerja itu inilah...." Bila dah keluar, puas memohon sana sini tapi tak laku....tempat tempat anak anda telah dipenuhi oleh bangla sebagai pekerja mahir. Senang, epf tak payah potong, mc tak laku, cuti tahunan tak ada, cuti mingguan tak ada......Tokeh tak perlu pening dengan persoalan pejabat buruh.........

4 comments:

✿ pink velvet ✿ said...

hanya mampu tersenyum baca entry ni, hehe :)

Panglima Muda said...

tadi sekor bangla datang tempat kerja kami mintak kerja balik sebab tak tahan kerja kilang. Hari tu action masa nak berenti, sekarang nangis nangis minta tolong...

Hamidah Mahmud said...

Cakap pasal bangla ni smenjeak dua menjak ni makin ramai bangla dn indon lalu lalang di sebelah rumah sy..bisingnya jgn cakap..boleh pulak dok bertelefon tepi longkang berckp hujung bangunan boleh dengar..rasa mcm nk simbah je air dari atas..kalau tk dibendong yg halal dn haram sama ramai duduk sini.

Panglima Muda said...

untung benar dia orang bebas kat malaysia ni buat suka hati bapak dia aja. Untung besar juga bagi orang malaysia yang dulu tolong tolong dia orang masuk celah celah lubang, sekarang kut tambah kaya dan boleh buat sedekah banyak banyak