Followers

Monday, October 27, 2014

Belahan Jiwa

Salam,

Dah lama tak ada entry, tak ada mood, tak ada cerita dan susah sangat nak mendapatkan cerita...

Seperti yang pernah dulu pm sebut bersangkutan pesanan orang lama iaitu " akan tiba suatu waktu dimana adik beradik akan menjadi orang lain, dan orang lain akan menjadi adik beradik"

Baiklah marilah kita sebutkan bagaimana orang lain menjadi adik beradik kita....Beberapa tahun yang lalu ketika anak anakpm masih kecil, pam telah menyewa rumah di kawasan Selayang Baru. Boleh dikatakan bahwa jiran jiran pm itu baik baiklah belaka tambahan pula kita duduk jauh dari adik beradik seibu sebapa, maupun sebelah sendiri atau disebelah pihak isteri.

Suatu hari makcik di belakang rumah mengajak pm sekeluarga pergi ke Port Dickson untuk mandi manda bersama keluarganya. Oleh kerana keadaan pm begitu kekurangan, ajakan mereka pm terima. Pada masa itu pm memang tidak mempunyai sebarang kenderaan dan peluang berjalan seperti ini sangatlah dinanti nantikan. Kami semua bertolak ke PD dengan menaiki sebuah van kepunyaan keluarga mereka.



Setelah kembalinya dari mandi manda itu , makcik itu dengan tiba tiba memulakan jarumnya. Dia ingin meminjam pay slip pm sebagai penjamin membeli alat karaoke. Selepas beberapa hari itu terdengarlah suara nyanyian  di rumah mereka dalam keadaan begitu gembira sekali. Entah bagaimana pm terdengar berita bahawa mereka ingin membeli teksi pula selepas itu. Pm kemudiannya mengambil keputusan mengambil balik pay slip pm yang masih berada di tangan mereka.



Beberapa bulan kemudian anaknya pindah ke tempat lain berdekatan kawasan tersebut. Nak jadi cerita pada satu hari datanglah seorang lelaki cina menuntut bayaran bagi alat karaoke tersebut kerana sudah beberapa bulan tertunggak. Makcik sebelah mengatakan bahawa anaknya telah berpindah dan akhhirnya pm yang kena menjawab......

Kesimpulannya, orang buat baik mistilah ada sebab dan kita ini tidak pernah berhati hati dengan sebab kerana fikirkan MACAM adik beradik. Bagaimakah pula adik beradik kita pula ajak ajak sangat kita makan makan ........nak cakp susah , tak cakp pun susah. Sekarang ni makcik mungkin tu dah meninggal dunia, anaknya pula entah dimana. Namun cerita ini masih lagi dalam diingatan....wallahualam.

1 comment:

azieazah said...

Mujur jugak la cuma set karaoke. Kalu keta atau rumah yang ratusan ribu RM reganya... aduhai. Lagi parah.