Followers

Wednesday, November 12, 2014

BEST KE KAHWIN ?

Salam,

Cuti sekolah kembali bermula. Musim tengkujuh dan musim hujan dimana menjadi musim orang nikah kahwin juga. Dalam suka duka mengumpul duit, kita hiasilah dengan gelak ketawa. Gelak ketawa nan sehari. Petang nanti jam 4.00, kenduri pun habis dan kalau ada orang datang pun cumalah sedikit sedikit. Khemah menunggu hendak dibuka, pinggan hendak dibasuh, periuk belanga apatah lagi, sambil sambil tu pengantin bolehlah berseronok sebentar di dalam bilik..... Esok menanti, awak tu suami, awak tu isteri....



Hanya sebelum kenduri itu banyak mulut berbunyi. Bukan sahaja bincang pasal khemah, urusan masak memasak dan penanggah maupun tukang cuci pinggan tetapi dah sibuk pasal buat"loan". Loan rumah loan kereta siapa nanti nak bubuh nama. Kalau kahwin tak ada kereta susah nak bergerak kemana mana. Tak ada rumah takkan sepanjang hayat hidup menyewa atau berlonggok di rumah mertua. Ada orang kena beli kereta dulu barulah beranak pinak, bimbang bininya sakit pinggang katanya. Ada yang menyambung bumbung rumah sampai ke jalan raya bagi mudahnya kenduri kendara. tidak termasuklah memilih warna warna tajaan kenduri kali ini. Dalam tak gah tu, gah juga maklumlah kenduri ni bukan selalu tetapi sekali seumur hidup katanya. Itupun kalaulah lakinya tak bernikah lain.



Apapun lantak koranglah, yang bernikah tu koranglah juga. Nasihat aku yang bodoh ni, tak usahlah korang berkira dan cerewet sangat. Yang pentingnya otak laki bini mistilah sefahaman. Kalau lakinya fahaman perompak, bini pun kena fahaman perompak Mudahlah kerjanya...

Sebelum bernikah bukan main kursus dan surkusnya,  jadi selepas itu hati hati le. Orang perempuan dah jadi kepunyaan suami, emak bapak tak boleh kata apa apa. Jangan kata menyesal pulak, dah terlambat.....


Tuesday, November 4, 2014

Dimanakah Tempat Bersujud

Salam,

Semalam sambil memandu kereta untuk pulang, sempatlah aku mendengar radio klasik menghayati lagu lagu lama. Sambil sambil itu mendengar cerita coretan orang di dalam rancangan ADILA.



Ceritanya adalag cerita orang melayu yang selalu disebut sebut di dalam surat khabar atau juga difilemkan bagi tayangan umum. Ceritanya berkisar tentang suaminya yang terkantoi justeru kerana gambar berdua dua dengan kekasih lama. Justeru kerana tidak puas hati, si isteri itu telah bersemuka dengan suami menyuruh berterus terang. Si suami pun berterus terang dan MENGAKUI kesilapannya kerana CURANG dengan isterinya. Lantas si suami berkali kalilah meminta maaf dan mencium cium tangan isterinya. Si isteri pula sussah sangat hendak memaafkan suami setelah suaminya minta maaf bagi nak rak bahkan boleh jika disuruh BERSUMPAH dengan Al quran pun boleh bagi memuaskan hati isterinya. Dalam cerita ini lambat benar isteri hendak memaafkan suami, dan suami pulak melambak lambak minta maaafnya kerana dia CURANG.

gambar hiasan

Aku mendengar cerita ini dengan perasaan agak pelik, aku rasa si suami ni baik benar orangnya. Pertama dia mengaku dia CURANG, ke dua dia minta maaf , minta ampun bagai nak rak. Kekadang aku rasa lelaki ni bengong sangat, kekadang aku rasa dunia ni esoknya nak kiamat... Aku terbaca satu tulisan dalam fb tentang maksud curang begini bunyinya ...

Maksud curang
Sebenarnya, bagi suami yang sekadar berkawan atau bercinta, mereka belum boleh dikatakan curang. Sebab apa? Sebab ada keharusan berpoligami yang mereka mempunyai 4 kuota itulah... Namun, suami boleh dicop curang APABILA dia mula mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami dan bapa, akibat terleka kemaruk bercinta. Pada masa itu, dia bukan sahaja curang kepada isteri dan anak-anak, dia juga dicop curang kepada tuhannya (kerana mengabaikan amanah Allah SWT).
Nak setuju ke tidak aku tak pasti....penulis ini mungkin orang perempuan..........

Maka suka hati koranglah......

Rasûlullâh pernah ditanya, “Siapakah perempuan yang terbaik?” Beliau shallallâhu ‘alaihi wa sallam bersabda, Yaitu perempuan yang menyenangkan tatkala dilihat, taat tatkala diperintah, dan tidak menyimpang pada dirinya sendiri dan hartanya dengan melakukan sesuatu yang tidak disukai.” (HR Abû Daud dan al-Nasâ’i dengan sanad yang hasan)