Followers

Wednesday, November 12, 2014

BEST KE KAHWIN ?

Salam,

Cuti sekolah kembali bermula. Musim tengkujuh dan musim hujan dimana menjadi musim orang nikah kahwin juga. Dalam suka duka mengumpul duit, kita hiasilah dengan gelak ketawa. Gelak ketawa nan sehari. Petang nanti jam 4.00, kenduri pun habis dan kalau ada orang datang pun cumalah sedikit sedikit. Khemah menunggu hendak dibuka, pinggan hendak dibasuh, periuk belanga apatah lagi, sambil sambil tu pengantin bolehlah berseronok sebentar di dalam bilik..... Esok menanti, awak tu suami, awak tu isteri....



Hanya sebelum kenduri itu banyak mulut berbunyi. Bukan sahaja bincang pasal khemah, urusan masak memasak dan penanggah maupun tukang cuci pinggan tetapi dah sibuk pasal buat"loan". Loan rumah loan kereta siapa nanti nak bubuh nama. Kalau kahwin tak ada kereta susah nak bergerak kemana mana. Tak ada rumah takkan sepanjang hayat hidup menyewa atau berlonggok di rumah mertua. Ada orang kena beli kereta dulu barulah beranak pinak, bimbang bininya sakit pinggang katanya. Ada yang menyambung bumbung rumah sampai ke jalan raya bagi mudahnya kenduri kendara. tidak termasuklah memilih warna warna tajaan kenduri kali ini. Dalam tak gah tu, gah juga maklumlah kenduri ni bukan selalu tetapi sekali seumur hidup katanya. Itupun kalaulah lakinya tak bernikah lain.



Apapun lantak koranglah, yang bernikah tu koranglah juga. Nasihat aku yang bodoh ni, tak usahlah korang berkira dan cerewet sangat. Yang pentingnya otak laki bini mistilah sefahaman. Kalau lakinya fahaman perompak, bini pun kena fahaman perompak Mudahlah kerjanya...

Sebelum bernikah bukan main kursus dan surkusnya,  jadi selepas itu hati hati le. Orang perempuan dah jadi kepunyaan suami, emak bapak tak boleh kata apa apa. Jangan kata menyesal pulak, dah terlambat.....


2 comments:

Anonymous said...

best woo kawin., kalau tau sedap macam ni..lepas upsr terus kawin woii

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI