Followers

Thursday, January 22, 2015

Sebuah Mesin Jahit Kenangan

Salam,

Syukur Alhamdulillah, dpatlah pm menulis sedikit kisah hari ini....Ia itu kisah mesin jahit singer....


Beberapa minggu mengemas rumah dengan sebab nak mengadakan kenduri tak lama lagi, pm dapati banyak barang barang yang tidak berguna. Dalam keadaan begitu juga ,dirumah pm tidak cukup tempat untuk menyimpan benda benda yang patut disimpan. Perasaan serba salah sangat mengganggu fikiran......

Sebuah mesinjahit lama ditemui di dalam bilik sudah lama tidak digunakan. Orang rumah cadangkan jual sahaja. Pm rasa serba salah sebabnya mesin ni dibeli pada zaman "susah susah" dulu, masa budak budak kecik kecik, masa tidak ada kemampuan nak upah orang buat baju anak anak. Akhirnya pm bagi jawapan " suka hatilah ".........................................

Bermulanya orang rumah bertanyalah pada jiran nun jauh di sana, orang yang kelihatan susah dan ada anak ramai. Tolak RM 100/- je.....Harga ni macam tak patut tapi fikirkan jika nak menolong orang kita kenalah bagi pancing dan jangan bagi ikan......

Si jiran ini pulak "offer" kat kawan dia yang hidup nampak senang sikit. Orang itu pun datang ke rumah untuk tenguk tenguk........Dia kata harga RM 100/- kan ? Sebab kita dah tersebut harga, jadi diam sahajalah..." Orang tu cakap nanti dia tanya laki dia dulu......................

Esok lusa dia talipon dan beritahu bahawa dia tak jadi beli, sebab dia ingat mesin jahit ni jenis portable ( serba guna) yang kebetulan memang ada dalam rumah pm


Dia memang gilalah, kalau benda ni nak tolak kat dia RM 100/-..............................

Jawpannya melegakan hati pm..............................

Semalam dia talipon balik dia kata nak beli pulak, sebab baru baru nak belajar ni eloklah pakai manual dulu. Jadi jawpan yang pm beri " sorry" bukan untuk dijual lagi......

Moralnya kat sini, rumah kita penuh dan tak tahu nak humban kat mana, jadi kita cuba buat ibadah sikit. Jual kat kawan yang susah. Kawan yang susah ni pulak sampaikan kepada geng yang berlagak.....

Bagi pm simpan sahajalah sebagai barang antik dan barang kenangan.....Dulu masa susah, bukan senang nak dapatkan apa apa walaupun mesin jahit jenis ni. Nak upah orang jahit......malamlah sikit


1 comment:

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI