Tuesday, August 7, 2012

Mana Nak Dapat Anak Yang Baik

Salam......

Dulu semasa muda muda remaja iaitu 15 tahun,  kehidupannya bukan main lagi...Bermula dari situ sembahyang dan puasa mulalah tinggal tinggal.......Bila berumah tanggapun begitu jugalah perangainya....Ada orang sempat berubah jadi baik sembahyang tonggang tonggek tapi bagaimana pula dia mahu mengganti balik puasa yang ditinggalkan dengan sengaja itu dan juga sembahyangnya ?

Lebih susah lagi jika dah mati. Macam manalah rupa anak anak nak membayar zakat yang tak pernah dibuat simati, cam mana pula puasa si mati, kena fidyah ke. Kalau kita bayarkan fidyah si mati yang meninggalkan puasa dengan sengaja tu dengan duit harta puasa bagaimana ya ?

Kalaulah kita kaya , kita tinggalkan puasa dengan sengaja, esok bila kita dah mati anak anak kita boleh tolong bayarkan fidyah ye ? Berapa jutapun kita sanggup sebab kita kaya , betul tak ?

Saya terbaca satu artikel berbunyi begini : 

Waris atau keluarga terdekat adalah lebih layak mengqadha’ puasa bagi simati. Fidyah juga wajib dibayar dengan mengambil daripada harta si matijika sekiranya pada masa hidup si mati, dia tidak sempat untuk mengqadha’kan puasanya.


3 comments:

dear anies said...

ada ke waris yg bersiedia utk mengqada' kn puasa tu?

p/s jemput empunya blog ni utk join GA sy! ;-)

perjalanan pulang said...

entahlah...

PCL said...

Mengikut logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segi empat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...