Tuesday, January 18, 2022

Orang Orang Di Bumi

 

Peringkat peringkat orang

·                     Orang kayangan

Orang yang mempunyai belalai yang panjang, tangan yang banyak. Adakala seperti kera, hidup tak pernah terasa ada hidung. Mereka terasa seperti bidadari, alim seperti wali , penuh kesaktian. Hidup tak rasa susah, boleh buat sesuka hati, banyak benda benda “magic magic” berlaku seperti duit entah dari mana masuk ke dalam akaun bank. Undang undang boleh ditukar sesuka hati.  Mereka terasa seperti raja bahkan ada yang sudah sampai ke “level” tohan


·                     Orang pertengahan

Orang yang terasa macam nak duduk di kayangan, mempunyai hidung yang hampir hampir tinggi kalau didongak dongakkan. Hidup terasa macam putera puteri , makan pun dah tukar selera dan tak makan jenis makanan bangsa sendiri. Kenderaan pun dah besar besar dan jika tidak besar sekalipun kenderaan itu akan diperbesarkan, dihias seperti istana yang disebelah jamban.




·                     Orang bawahan

Duduk memang bawah bawah. Susah dan ditindas. Miskin papa kedana semuanya ada. Selalu lemas dalam banjir dan rumah terbakar. Selalu kena tipu dengan cerita cerita bantuan. Ada yang buang maruah menjadi penjilat, pembodek, tukang anggok. Ada juga jadi baik , jadi alim mengejut. Jadi anak soleh, jadi mat saleh



 

·                     Orang Orang

Dulu dia duduk tengah sawah, tukang halau burung sekarang dah duduk di depan rumah orang kayangan, depan rumah orang pertengahan, depan rumah bawahan. Jadi tukang salak. Makan minum adakala sendiri sendiri, adakala orang bagi. Susah nak jadi alim kerana hidupnya kena jual dan kena beli.



Thursday, December 23, 2021

Jangan Banyak Bohong # banjir

Salam,

Aku ada pantun yang baru tadi timbul dalam ilham.

Dalam kendi merendam jeruk

Hari hujan bawalah cangkul

Kalau berbudi jangan menunjuk

Takut pujian tak larat dipikul.


Kita kini berada dalam zaman "pertunjukan". Kalau tak tunjuk misti tak nampak. Inilah zaman bukan sahaja kita boleh melihat kejahatan seseorang sehingga kejahatan yang busuk itu kelihatan busuknya,  menonjol tanpa ada rasa kemaluan. Kita juga boleh melihat kebaikan seseorang dengan keimanannya sekali dimana manis keimanan itu dapat ditontoni sekali oleh binatang yang kecik kecik yang tidak reti bahasa. Inilah zaman rumit pelik dan memperbanyakkan sangkaan sehingga kehilangan maruah, tidak dapat membezakan benar dan salah dan akhirnya kita sama sama tenggelam  terikut ikut.

Seorang sahabat kutemui baru baru ini dengan bangganya menceritakan bahawa dia telah membuka sebuah kedai yang menguntungkan. Dia kata dia akan membeli rumah baru dimana rumahnya yang sedia ada sekarang akan dijual. Dia kini ada duit yang banyak tambahnya lagi.

Aku pun tak tahu, aku ni bercakap dengan budak budak atau orang tak cukup akal. Setahu aku rumah yang dia duduk adalah rumah bapa mertuanya, kedai yang dia ada itu menggunakan nama isterinya. Dia ini hanyalah orang bernasib baik kerana berkahwin dengan keluarga orang yang ada harta. Sekarang dia nak mengaku ngaku dia punya. Betul kata bos aku dulu " itu semua cerita saja" Amat memalukan jika bangsa kita kuat mengaku ngaku. Dulu ada seorang bergelar dato pun ada perangai begitu..." This my hotel" katanya. Padahal dia hanya pengarah yang dilantik serta bergaji dan bukan pemilik pun...................

Hari ini banjir melanda negara. Banyak NGO datang memberi bantuan...tang ni aku puji....Tapi dia orang ni hidup bukan semua dengan duit sendiri. Semua datang dari tangan orang yang baik baik. Oleh itu jangan hendak memandai mandai mangaku duit sendiri, berbelanja sesuka hati dengan sebab duit masuk tak henti henti.

Banjir bukan sekali sahaja berlaku, pernah dulu banjir besar di Pahang. Bersepahan orang mintak derma sehingga solat magrib isya' tinggal dengan  sebab nak kumpul derma. Duit derma itu pergi ke mana ? Sampai ke kepada penduduk terjejas? Khabarnya ada yang masih mencungap cungap di kawasan banjir. Sekarang ini juga orang ramai sedang meriah mengumpul dana dari macam macam saluran, dari berbagai acc bank termasuk masjid surau. Guna betul ke duit itu ?

Dulu masa covid meriah melanda, begitu jugalah. Ada bantuan sampai ke rumah ada bantuan dalam kertas saja. Ada bantuan sampai tapi barang barang dah expired, barang tak boleh pakai dia orang hantar ke rumah. Nama dia orang juga naik meletop letop. Ada geng pulak nak bagi bakul.....sampai ke sudah bakul pun tak nampak.

Jadi udah udahlah tu membohong, membuat akal memperbodohkan orang. Kalau tak baik, janganlah nak tunjuk baik. Rasa nak bantu orang bantulah....rasa nak diam berdiamlah. Jangan buat semak depan kamera, saja saja nak pegang penyapu....Geli orang tenguk.

Lagi satu golongan penjilat ni, bertaubatlah..jangan hanya pandai berarak ke sana sini. Ingat tuhan sikit jangan bohong banyak banyak, jangan bodek lebih lebih. Duit kita dapat ni nak bagi makan anak bini.....carilah berkat. Apa guna berzakat sedekah, kalau cara masuk duit tu cara haram.

Sapa sapa dapat makanan musim banjir ni jangan nak pertikai banyak banyak. Rasa nak makan awak makan, rasa tak nak jangan makan. Memang time ni semua orang sesak dan dharurat, tapi agama tuan tuan, hukum agama tuan tuan tidak akan berubah. Adakah tuan tuan akan mempertahankan , menyiasat sumber datangnya.......Allah sedang uji tuan tuan memperatahankan hukum agama. Sumber yang haram yang masuk akan menjadi darah daging turun menurun menyebab doa tertolak. Wallahualam


gambar hiasan




Tuesday, August 3, 2021

PERJALANAN PULANG: Mati Hidup Semula ( Kali Ke 2)

PERJALANAN PULANG: Mati Hidup Semula ( Kali Ke 2): Salam, Memang sudah lama pm tak menulis dan menjenguk ke blog ini. Semenjak pm bertukar kerja, pm tidak lagi mengadap komputer. Bukan tidak ...

Mati Hidup Semula ( Kali Ke 2)

Salam,
Memang sudah lama pm tak menulis dan menjenguk ke blog ini. Semenjak pm bertukar kerja, pm tidak lagi mengadap komputer. Bukan tidak ada idea tetapi rasa penat bekerja membuat pm melupakan segalanya.

Baru baru ini pm positif covid 19 iaitu pada 16hb Jun 2021. Rasa terperanjat dan heran juga. Pada 18hb Jun pm dipanggil KKM yang bertempat di Hulu Yam untuk pasang gelang. Jumlah 10 hari kurantin itu pm rasa  duduk di rumah sahaja. Pm demam dengan suhu tinggi, sakit, tiada selera makan. Anak ada belikan alat untuk mengesan oksigen dalam badan. Makan panadol dan berbagai petua dan makanan telah digunakan tetapi demam tetap tinggi setiap hari. Tarikh 21, 22 dapat bertahan dan akhirnya pada 23hb Jun 2021, bacaan oksigen terun menurun ke 84. Anak pm dari Melaka telah menghubungi ambulance kerana pm telah mula sesak nafas.


Pm telah dibawa ke Hospital Selayang ke wad kecemasan pada tengahri itu . Doktor menyuruh pm baring meniarap dalam beberapa jam dalam keadan memakai gas. Memang lenguh tulang belakang. Tidak dibenarkan bergerak dari katil dan buang air juga di atas katil. Jam 2.00 pagi pm di pindahkan wad 8 D katil no 15. Bermulalah kehidupan pm di wad tersebut.

 



Dari katil 15 ke katil 20........ke tkt  9 b katil 26. selama 3 minggu



Di dalam wad merupakan mimpi ngeri dimana tidaklah sama apa yang disebut orang dan sangat berbeza dengan apa yang dilalui. Memang sebenarnya font liner itu sibuk, mereka mengambil masa dan cuba memenuhi kehendak pesakit dalam keadaan waktu terbatas. Mereka bertugas dalam keadaan yang lama dan ada yang melebihi 10 jam. Mereka penat dipanggil pesakit, ada sahaja "emergency", kematian, memberi ubat membuat pemeiksaan. Merekalah peneman kami penghibur kami di saat teman teman sebelah sesak nafas atau menunggu ajal. Sungguh sukar memperincikan kisah ini, mungkin di lain masa dan ketika

 


 







Memadailah sedikit gambaran untuk kali ini. Pada 12hb Julai pm selamat keluar dari wad, setelahnya 3 hari sebelum oksigen dibuka. Kemudian menjalani kehidupan di rumah sebagai orang tua bertongkat sehingga kini tidak dapat berjalan normal akibat dari kesan covid 19.

Kepada para sahabat di luar sana pm pesan.....jika covid  peringkat 1 dan 2 kurantinlah baik baik. Jangan jadi seperti pm..covid tahap atau jua tahap 5. Anda akan pergi tak kembali.......

Sekian 

Wednesday, August 26, 2020

Sekeping Hati Dibelah Tujuh

Salam,
Entry kali ini membawa kisah yang nyata diatas muka bumi dengan persoalan sering disebut sebut iaitu soal hati.

Pada tahun 1980, seorang kawan yang kerjanya hanyalah sebagai seorang pemandu kereta, dalam nasihatnya menyebutkan bahawa yang paling susah dalam hidup adalah menjaga hati. Hsti siapakah yang nak dijaga ? Bukan hanya soal jaga hati tapi juga soal kepercayaan. Kata orang tua tua, rambut sama hitam, hati lain lain. Hati yang lain lain itu boleh berubah ubah. adakala menjadi warna warni adakala menjadi buas seperti raksaksa.

Tahun 2017, umrah ke dua mengajak pm membersihkan hati di sana. setiap hari berulang alik ke masjid dengan fikiran terbuka. Tidak ada pertelingkahan, prasangka, berbolak balik. Semua yang berada disana adalah saudara sesama islam. sebarang sikit kesilapan, maafkan saja, bahkan dalam doa juga baik baik bunyinya. Hampir semua di doakan, minta keampunan segala, bahkan untuk orang selama ini memusuhi kita menzalimi kita. pendik kata firaun pun akan terampun jika begitu silap besarnya.

Bila balik ke Malaysia, kita sangat berharap supaya kebaikan itu dapat dipraktikan. Bagi kita berfikiran baik baik, semua orang itu baik baik.................sehingga berlansung 3 bulan...dan selepas itu.......

Semua kelihatan berubah uah bila kita mula bekerja. Di kiri kanan kita manusia sedang berlomba. Siapa pandai dia hidup, cepat kaya, cepat berharta. Hasilnya beri pada anak isteri....Mewahlah mereka dengan segala apa yang ada. Siapa yang pandai berpolitik, lagilah cepat kaya. Kata kata akan membena kekayaan, janji janji akan memberi kesenangan. Semua itu menjadi impian yang nyata dalam kehidupan. Orang yang petah beragama juga banyak. Lidahnya bercabang, telunjuk lurus kelingking berkait. Bila kita tanya, jawapannya dunia sekarang memang begitu, sudah lumrah. Lalu sama samalah kita bergumpal bergaul dengan mereka. Kita menjadi sebahagian dari mereka, berhadasad dengki, tidak menjaga lidah dan tidak juga menjaga hati.

Mungkin ada yang terselamat dari masalah itu. Mereka berpencen, duduk di masjid, kehidupan seharian berulang alik ke masjid. Duduk dalam majlis majlis agama, berzanji, bertahlil, berdoa. Jalan tunduk memandang bumi, pakaian putih berbau wangi dengan minyak arab. Hidup makan hasil dari duit kutipan masa lampau dan pemberian anak anak atau hasil sedekah keliling ....maklum orang tua boleh salam kaut..

Ada orang tua tua, hendak kerja senang, hidup diatas kederat orang. Cukup bulan dapat gaji, alhamdulillah katanya. Semua orang tidak terlepas dari sekeping hati, samada yang hidup di alam kayangan atau bunian dalam laut dan dalam hutan. Hati itulah miliknya...yang baik pun dia dan yang buruk pun dia.

Sekian

Panglima Muda




Wednesday, June 3, 2020

Cerita Tentang Hantu

Salam,

Ceritanya kemana pun pergi tak terlepas dari kisah hantu yang dimomokkan oleh kekawan. Dah banyak bangunan dijaga, cerita hantu tak pernah lepas dari mulut manusia. Mungkin dia orang syok dengan hantu ni.......ada orang berkata " sekuat kuat mana gengster, dia tetap takut dengan hantu"...walupun mungkin mereka mempunyai senjata moden. Senjata hantu lebih menggerunkan rupanya.


Melihat kepada awan yang begini sudah menimbulkan tanda tanya. Awan membentuk gambaran bermacam macam menyebabkan manusia bersangka sangka kepada tuhan. Biasanya ada sangka sangka yang buruk, malapetaka yang bakal menimpa . Namun dikala awan senja, janganlah korang main main , ketikanya matahari mulai terbenam.......eloklah masuk ke dalam rumah.  Mana mana mereka yang sedang memandu di high way eloklah berhenti di R&R........Bukan apa pun...berhenti sembahyang, makan sikit sikit dan lepas itu sambung balik perjalanan.........semua ini supaya perut tidak naik hantu.....


Ada juga tempat yang begitu mendatangkan kesan kepada pm... Ya lah waktu malam..paip berbunyi kuat, bergetar bergegar. Mungkin pada gambaran sangkaan orang,  hantu sedang mandi. Tambahan lagi lampu dinding main berkelip kelip menjadi mambang lampu. Rasa ketakutan kebimbangan menimbulkan gambaran di dalam otak...pontianak berada diatas bumbung, dengan uniform putihnya, atau duduk di tepi tangga, dengan rambut hitam yang panjang,dengan suara mengilai ......ah..rupanya hanya hayalan........tapi takut juga.


Bertugas waktu malam, apa yang kelihatan melintas dikatakan hantu walupun haya kucing kucing liar atau musang sedang mencari makan. Jika anda menjadi hantu, mungkin anda turut marah dengan sangkaan sangkaan manusia. Anda pun tidak mahu dipersalahkan. Jangan heran disuatu masa, hantu membuat group what's up mereka menubuhkan persatuan hantu hantu dan membantah kejahilan manusia. Mereka berjuang membersihkan nama mereka, mempertahankan aktiviti malaman mereka. Nasihat pm...kembalilah kepada kepercayaan tuhan yang maha esa, yang mencipta  makhluk dengan keagungannya...Biarkan hantu dengan hantunya dan kita jaga kita

Sekian......dari....

PANGLIMA MUDA 

Thursday, May 28, 2020

Selembar Sejarah

Salam...

Sememangnya sudah lama pena ini membisu, tiada kata kata dan tiada cerita, tiada kehendak dan tiada upaya. Hidup yang sibuk, penuh gelora kekadang membuat manusia lupa kepada mengenang dan dikenang. Bersama sama ini mungkin dihidangkan beberapa keping gambar sebagai bual bicara permulaan kata di blog ini.


Kini malam, pm masih memerlukan teman untuk berbicara....bual bual kosong musim pkp..bual bual mesra bersama anak anak tentang cerita cerita lama yang tidak mempunyai harga. Kisah yang yang tidak sama zaman lalu dan zaman kini, kisah yang lebih banyak disebut "konon' nya kerana tanpa hadis dan sandaran........


Tidak perlu, teman bicara itu terlalu cerdik. Memadailah kalau boleh mengangguk, bagi menyedapkan hati orang tua. Sedangkan kehidupan mereka itu lebih lagi akan jauh dan panjang untuk diperjuangkan.



Sekali sekali, pm menghalakan lensa kamera ke arah langit bagi mencari nafas baru dalam penulisan, mencari kecantikan tuhan yang maha kaya



Nyata juga disini mempunyai misteri yang belum terurai, yang boleh dijadikan modal, cerita rekaan, cerita sebenar atau cerita humor bagi bacaan anak anak muda yang baru mengenal alam. alam yang dijadikan tuhan yang maha kaya, maha pengasih dan maha penyayang.


Inilah gambar kesenian, tentang kotak kotak kehidupan, tempat permainan dan bukannya penjara bagi akal yang cerdik. Pm kini berada disini melayani misteri misteri kisah anak anak sedangkan usia ini menjangkau semakin tua dan semakin senja. Semoga Allah memberi kekuatan bagi roh dan jasad sepanjang masa menumpang dimuka bumi.  Salam perkenalan, adan zul dan nazmi...........

Orang Orang Di Bumi

  Peringkat peringkat orang ·                      Orang kayangan Orang yang mempunyai belalai yang panjang, tangan yang banyak. Adakala...