Followers

Tuesday, April 21, 2015

Bukan Rahsia (4)

Salam,

sambungan................

Shalat adalah kunci darisegala kebaikan"...........................



Hari yang ke dua iaitu hari Sabtu, petang itu pm mandi dan entah macam mana ternampak perut pm bengkak sebelah kiri. Masih teringat pm bahawa adanya tukang urut memberitahu biras pm bahawa pm menghadapi penyakit hati ( hati kurang berfungsi baik). Risau dengan keadaan itu pm tunjukkan kepada semua orang yang berada di dalam rumah. Mereka nampak risau, pelik dan segalanya. Maka bermulalah era jampi menjampi......puh kanan puh kiri...puh depan puh belakang .....

Malam itu pm pergi berurut lagi. Kali ini pm tunjukkan kepada tukang urut itu. Malam itu juga perut pm diuli uli seperti menguli roti canai. Seluruh badan ditekan sana sini. Sedap memang sedap dan kekadang rasa nak menyepak pun ada.

Esoknya hari Ahad kami bergerak ke Simpang Empat, hanya bertujuan berjumpa seorang doktor cina tua dengan kerana untuk mengambil ubat emak mertua. Dalam giti gitu, masuk juga ke klinik menunjukkan perut dan belakang badan yang gatal itu. Doktor kata ini kayap....kayap ini tenggelam tidak keluar.....Masalah ni...seingat pm hari tu dapat suntikan dari doktor di kawasan rumah pm. Orang kayap mana boleh suntik suntik. Penyudahnya ambil ubat, dan balik ke rumah berjampi denga seribu jampi dan tepeklah bedak sejuk


Macam biasa, tambah lagi mc berikutnya.....



Malam itu masuk malam ke tiga, berurut lagi. Kali ini beritahu tukang urut pasal kayap tu tapi dia kata ini bukan kayap.....pulak......Bila tanya emak mertua dia kata kayap ada 7 jenis.....Tukang urut kata ini " api api". Payah benar ni......Akhirnya tanya bomoh google......

dijawabnya :

Jenis-jenis kayap.
Selain kayap ular,
Kayap api2
Kayap tompok
Kayap selendar
Kayap harimau
Kayap bersambung (umur pendek)

Rupanya sama jugak. Maka penatlah aku berpantang sepertinya pantang orang demam campak. Hari hari makan sawi, makan ikan bawal...mana yang bisa bisa yang berjenama seperti KFC MC Donald, tambah terlarang. Kambing sotong, kerang, udang......isssssssh.........buahan yang menjalar.....issssssh....layan sahajalah..

Ramuan ramuan ditepek, anak pula suruh buat jus pokok duit duit dicampur dengan air kelapa dan minum
Rasa macam makan buah belimbing je.....


Pm pun maklum ada banyak ubat, pilihlah mana satu.....Di dalam facebook pm postkan bahawa pm sedang sakit. Ramai kawan kawan mendoakan supaya cepat sembuh. Seorang kakak dalam fb pm hubungi terus melalui fb iaitu Kak Juriah. Kawan kawan dalam Qlbu Mukmin Baitullah juga pm hubungi dan menceritakan bab sakit ini. Fendy bertanyakan pm, apa khabar...pm jawab dah sihat dan dah jumpa ibunya segala sakit. Ghairah benar pm cuba memahami kenapa pm sakit dengan sakit yang tersangat menanggungnya di dalam jasad..........nak mati ke, nak punah ke nak pupus ke atau tuhan nak bagi tahu sesuatu.......

Pernah pm terdengar cerita bahawa orang yang sakit dihospital itu memerlukan rahmat Allah. Cakap orang mana pernah habis, kita ini asyik diberi racun, suruh cari merata rata........

Ringkasnya tuan tuan, sakit itu dari Allah....rasa sakit dan sedap itu dari Allah...Sakit itu adalah nikmat...

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?


Rasa sakit itu akan mengajar kita MENGINGATI allah , bukankah dia yang berikan sakit itu.... Bersyukurlah tuan tuan kerana kita masih diberi peringatan, bersyukurlah justeru kerana kita masih hidup dan kemudian bersabarlah........

Kenapa tak cakap dengan pm hari tu...Asyik asyik suruh sabar, orang tak sabar itu adalah orang tak ada iman. Iman boleh tumbuh gitu gitu je ke ?...............

Ya lah siapalah kita ni nak diajar tunjuk orang.......tahan telinga sahajalah daripada apa yang orang cakap. Kepada saudaraku diluar sana, buangkanlah keluh kesah anda, pergilah belajar tentang tuhan yang esa itu dimana mana. Mudah mudahan mendapat pertunjuk.

Wallahualam......

4 comments:

Kakcik Nur said...

Alhamdulillah. PM dah beransur pulih. Allah bagi kita sakit kerana Dia mahu kita sedar bahawa Dia telah menjanjikan bahawa setiap sakit ada ubatnya kecuali tua dan mati. Bila kita sakit, kita akan berusaha mencari ubat yg mungkin selama tak pernah kita terfikirkan pun...

Panglima Muda said...

Amin

Panglima Muda said...

Amin

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI