Followers

Sunday, January 24, 2016

Jangan Bukan bukan

Salam,

Sekali sekali pm memandang fb pm yang dingin itu....mula mula memang rancak memenuhi gambar sendiri dan selepas itu menjadi menyampah pula. Kekadang nak copy paste benda benda bentuk agama terasa macam menunjuk pulak...Riak pula jadinya......



Setelah fb pertama kena hack, pm tak aktif lagi, tulis blog juga kurang. Mana mana kawan kawan lama cuba juga dihubungi tetapi tidaklah semeriah dulu. Mungkin banyak yang dah tua agaknya. Ada sorang dua member jenis makcik makcik hajjah timbul tapi buat sehari dua je. Salahnya pm asyik sebut cerita misteri dan tidak pula seimbang menceritakan benda benda yang orang suka. Ya lah jadi penulis kita kena ada aura yang orang suka, kalau tidak semuanya jadi tulis sendiri dan baca sendiri.



Ada kawan lama jumpa di depan hotel semalam, dia tanya pm " dah lama tak bercerita "...Betullah tu..sejak zaman mula berubah, hati orang tua dan tak sama dengan hati orang muda....Lagipun masa ni kisah politik yang hebat...macam kisah MB kedah tu.......

Buat masa ini ambiklah apa apa gambar dan tulis sajak, itupun macam tak sedap juga...Kamera pm pulak dah lama tersimpan di dalam rumah, tak pakai pun, lagipun buat masa ini tidaklah kemana kemana berjalan


Isu terbaru pm cuma dapat cucu bulan 12 dulu, dah tua dah....lepas ni tak tahulah apa nak jadi.....Duduk rumah saja ke, atau merayau lagi makan angin...


Selepas ini hendak ke arah tajuk mana ya...nantilah fikir fikirkan.... Nak cerita pasal haji pasal umrah...Cerita tu dah banyak orang tulis. Ada yang memuji dan ada yang mengata......

Semalam pm ambik kesempatan cuba tanya tanya orang yang kita kenal....Soalannya " apakah yang pertama tama perlu tahu dalam agama ? Dia orang jawab sembahyang .......Ya lah, masuk je islam terus sembahyang, pergi kursus nikah kena tahu sembahyang, masak budak budak ikut emak bapak pergi surau atau masjid pergi sembahyang......Betullah agaknya......mungkin Rawi sahabat baru dalam fb pm boleh tolong terjemah...

Mungkin kita tidak perlu fikir pasal soalan tu....kita sembahyang je lah, kita puasa je lah, pergi haji je lah....tapi tak kan nak duduk takuk tu je.......Teringat pm tentang arwah emak saudara pm  yang kekerapannya ke Mekah. Malang sekali tak sempat tanya kenapa ?.....Mungkin dia duit banyak agaknya, atau mungkin juga dia benar benar ingin mensucikan diri........ Allah juga tahu.....Kalau ikut cakap cikgu cikgu pm lagi haru.....tapi sebab dia cikgu..... kan....suka hatilah dia nak cakap apa ...

Apa apa pun disini bukan tempat tunjuk pandai....semua pendapat itu betul, semua cerita mereka benar....Cuma janganlah terpedaya dengan kata bahwa agama ini untuk syok syok, untuk feeling feeling, untuk sedih sayu pilu.untuk memori kenangan lalu.....bukan untuk memilih milih darjat, bukan untuk jawatan atau pangkat....bukan bukan bukan dan bukan...........

Semoga dipermudahkan di dalam urusan tuan tuan dan puan puan, semoga sampai ke tempat yang dituju, semuga mendapat umrah dan haji yang mabrur.....Orang islam akan saling berdoa kebaikan diantara satu sama lain dan bukan bermusuhan. Amin.....

2 comments:

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

PAK MUS said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK