Friday, December 23, 2011

Cerita Orang Melayu

Salam... seminggu lalu datang seorang separuh umur nak mintak kerja... Selesai isi borang maka sesi cakap cakappun bermula... Soalan terakhir aku adalah " abang ada kes polis tak ?  Dia jawab tak ada........Sebelum balik dia cakap , Encik mahukan pekerja lagi tak, saya ada kawan. Aku kata, bawalah kawan tu........

Esoknya kekawan aku dari cawangan jenayah bagi tau... lelaki tu ada 3 kes dadah...... ............... Beberapa hari kemudian dia bawa kawannya iaitu seorang lelaki dari Sabah, berumur 36 tahun dan masih bujang dan duduk kat kg baru KL... Aku suruh isi borang je dan esoknya baru aku panggil untuk sesi cakap cakap... Dia ni tak de kes polis clear sangat.... Boleh kerja 12 jam " aku sakat dia. Dia kata boleh...... " Esok datang, pakai baju putih dan bertali leher" kata aku....

Esoknya dia tak datang. Jam 9.30 pagi aku call, dia tak jawab... Aku buka fail dan nampak no hp emak dia. Aku call emak dia... Emak dia cakap, semalam dia dah beli baju putih untuk anak dia, tadi jam 8.30 dia dah kejutkan anak dia dari tidur.....Sahlah dia ini anak emak walaupun dah tua bangka masih mengharap emak kejutkan tidur....... Pukul 12.00 dia talipon budak superviosor aku, dia kata sorry, dia tertidur dan baru bangun...

Cam ini rupanya orang kita, pemalas nak mampus, tak hendak kerja, menyusahkan emak bapak, patutlah tak kawin... Sape sape nak cari laki  jangan cari orang macam ni...Kalau malas kerja, tak payah hidup lagi baik...Lagi satu , orang orang kita yang muka muka suci ni suka himpun kes polis... Tahun sudah ada  sorang budak kedah minta kerja... cakap baik cam tu jugak.......Check kat kekawan kat  BA...... dia ada 2 kes rogol.....Gila betul............sape nak ambik pekerja yang ada kes rogol........Kalau dia tak merogolpun dia bersongkol dengan perogol... dia terlepas sebab si perogol kawin dengan gadis tu...

4 comments:

Hajjah Noraini @Nanie said...

Ohhhh...kena ada connections dgn Polis utk dpt maklumat, nasib baik PM ada kalau tak memang jahanam teremploy orang macam tu.

JunAina said...

orang zaman sekarang ni macam2, jenayah zaman moden pun macam2. hati2lah...

a.samad jaafar said...

ramai budak melayu yg malas.. dikata malas..pandai plk marah..pelik.. sy x dapat bayangkan hidup tanpa kerja..mau gila saya bang..

IxoR@ said...

tak kerja.... menyusahkan org sampai ke sudah....

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...