Wednesday, March 21, 2012

DARAH KERABAT ?

Salam...dah habis pasal datin kita sebut pasal tengku pulak....

Seperti yang saya sebutkan dulu bahawa dibesarkan di dalam industri perhotelan. Saya sebenarnya bukanlah sekolah tinggi. Kalau Rosham Nor dulu jadi pak pacak dalam lakunannya, saya pula jadi kuli batak di hotel. Waktu itu saya mempunyai ramai kawan yang sebaya, yang mana cerdik dan bodohnya adalah sama. Ada seorang mamat yang kurus kering bekerja sebagai pelayan di hotel kami itu. Dia tidak hensem dan lupakan saja soal menawan. Tiba tiba dia menghilang dan entah kemana ghaibnya.

Pada suatu hari saya menerima panggilan dari pihak reception mengatakan bahawa ada seorang kerabat di raja yang tinggal di hotel kami telah kehilangan sebentuk cincin. Seperti biasa kuli seperti saya ini bergegaslah kesana. Pengemas bilik memberi tahu saya bahawa Tengku itu telah kehilangan sebentuk cincin yang berharga dan sudah puas dicari tetapi tidak berjumpa. Saya masuk ke bilik menemuinya tetapi alangkah terperanjatnya saya apabila melihat tengku itu adalah mamat kurus yang telah lama menghilang itu. Seperti biasa istilah "aku" kami gunakan sebab sudah berkawan lama. Sebetulnya yang hilang itu cuma cincin batu hitam bodoh seperti cincin tok bomoh itu sahaja. Kami jumpa cincin itu di sebalik tirai..................

Apa yang menarik kenapa dia boleh jadi tengku ? Senang sahaja... macam tengku wong juga....Dia jadi Cendralela terhormat.... Dia dapat kawin dengan anak kerabat di raja dan memakai gelaran tengku tersendiri. Kemana pergipun orang panggil tengku padahal dia hanyalah sebijik tungku............Tuah ayam nampak di kaki tuah manusia nampak kat mana ya........?




5 comments:

atuk said...

Assalamualaikum PM

Insyaallah
nanti saya boleh panggil Datok PM pula...

perjalanan pulang said...

dah lah tu.....tunggu dapat cucu pulak

anyss said...

Assalamualaikum,
Cincin tok Bomoh? hu huhu so sweet!

Queenie said...

tuah manusia hampak kat jodohnya laa...

maszull said...

assalamualaikum PM....tuah badan la tu...:)

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...