Tuesday, September 3, 2013

Pantaskah Syurga Untukku

Salam.............

Seorang budak lelaki yang hensem dengan keadaan muka bersih pm temui di Tesco Rawang. Kali pertama di dalam KFC dimana beliau ada membawa kotak kotak kismis untuk dijual sambil mengutip derma. " Ibu saya sakit, ayah saya bernikah lain" itulah kata katanya yang sangat dalam di dalam loghat Kelantan....

Kali ke dua pm jumpa di dalam Santai Restoran di tempat yang sama. Kali ini pm main hulur sahaja dan tidak perlu kata apa apa......... Kali ke tiga pm jumpa di dalam Pak Hailam Restoran. " Emak saya sakit barah rahim " katanya. Kali ini hati pm tersentuh.... sayu sepertinya taman taman sedang disirami air.........Anak anak kita sebenarnya masih beruntung walaupun kita tidak hidup mewah sepertinya orang lain. Anak anak kita masih boleh makan KFC, masih mampu untuk memiliki hand phone tapi di sana anak anak orang lain hidup bergelandangan. Sepertinya budak itu dia bukannya menadah tangan kosong tetapi menjual kismis dan paling paling tidak kita akan melihat orang buta menjual tisu. Semuanya kerana untuk mendapatkan duit sara hidup..................

Anak anak kita ketawa riang. Kita belikan permainan yang mahal mahal bahkan lebih mahal dari seluar dalam yang kita pakai seharian. Kita berbelanja kepada perkara yang tidak perlu dan tidak masuk akal dengan berbagai alasan bahkan juga berlebih lebihan. Hari hari kita shopping sehinggakan budak tempat shopping itu pun muak melihat muka kita. Semalam beli towel, hari ini beli towel lagi, semalam beli beg dan hari ini beli beg lagi. Begitulah ungkapan penonton yang melihat kita.....................

gambar hiasan

Marilah kita bernyanyi sedikit..................

Mengapa begitu berat 
jalankan segala perintah Mu
Begitu banyak rintangan
tuk mengarahkan wajah
bersujud kepadamu Tuhan
wooo ooo

Indahnya dunia ini
membuat orang terlena
Bekerja terus bekerja
Tak kenal waktu dan tak kenal lelah
hoooo

Gema adzan Subuh, aku lelap tertidur
Gema adzan Dhuhur, aku sibuk bekerja
Gema adzan Ashar, aku geluti dunia
Tuhan, pantaskah surga untukku

Gema adzan Subuh, aku lelap tertidur
Gema adzan Dhuhur, aku sibuk bekerja
Gema adzan Ashar, aku geluti dunia
Tuhan, pantaskah surga untukku

Gema adzan Maghrib, aku di perjalanan
Gema adzan Isya',lelah tubuhku Tuhan
Tak pernah lagi ku baca firman MU
Tuhan tolonglah hambamu uuhuu
Tuhan



2 comments:

PCL said...

cara org susah ingatkan ibubapa mereka itu lebih tulus lg berbanding orang senang , anak mintak apa saja dapat..adakah mereka ingat sampai ke tua wallhu 'alam..., mohon tidak bg anak2 kita nauzubillah min zalik.

perjalanan pulang said...

betul tu pakcik

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...