Tuesday, February 18, 2014

Soal Hati

Salam,

Berbahagilah bagi saudaraku yang mendapat umrah yang mabrur.......................

Sepertinya berpuasa, di Kota Mekah kita menjaga mulut kita dan nafsu kita. Namun kekadang kala benda benda yang terbiasa itu terjadi juga. Ada orang kelihatan marah marah meluap luap macam pelik sahaja, ada yang sombong bukan main sekali. Ada pula lagaknya mementingkan sangat diri sendiri, ada yang sangat bergaya. Ada pula shopping gila gila sampai menambah nambah beg. Ada yang siang malam kerjanya tawaf sahaja, bahkan umrahnya melebehi 7 kali. Kenapa agaknya terjadi begitu. ?



Kelakuan yang pelik pelik ini bertambah pelik lagi terjadi selepas pulang dari umrah. Ada yang menyerlahkan sikap tidak puas hatinya setelah pulang dari umrah. Bahkan ketika berada di hadapan Kaabah mereka juga berdoa yang bukan bukan ditambahi pula kehendak keduniaan. Seolah olah Kaabah bakal memberi sesuatu kepada mereka.




Benarlah kata orang bahawa sebelum kita pergi menunaikan haji atau umrah, kita harus banyak belajar. Bukan sahaja belajar hukum dan baca baca doa tapi juga bab bab akidah supaya tidak lari dari tajuk. Kita bukannya hendak pergi bersukan kejar mengejar di sana. Waktu solat telah ditentukan, lambat dan cepat anda ke masjid itu terpulanglah. Abang sulong pm memilih jalan memikul jenazah bagi memudahkan beliau keluar dan masuk masjid. Akal begitu boleh dipakai juga.

Anda tidak perlu memeluk kaabah, bergantung di batu hajar aswad atau berbaring di dalam raudah. Anda juga tidak perlu sujud betul betul di kaki kaabah. Semua orang rindukan kaabah, semua orang mahu melihat kaabah tapi jangan anda menjadikan batu itu sebagai sembahan dan jangan pula kata tuhan tinggal di dalam kaabah. Maka dikala itu jagalah hati, ingatlah pesanan pesanan  guru guru tauhid.

Mudahan mudahan bagaimana baik baiknya kelakuan sewaktu mahu bertolak, begitu jugalah sewaktu berada ditanah suci, dan bertambah elok bilamana sudah pulang ke tanah air....wallahualam

2 comments:

Farah Waheda Wahid said...

pak din , sangat mendalam maksud entri ini...

perjalanan pulang said...

biasalah, jangan tersesat kerana shopping...jubah murah murah kat sane, tudung pun banyak...

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...