Followers

Monday, May 21, 2012

Kalau Sungguh Bagai Dikata

Salam.....,

Zaman remaja, ketikanya kita menjadi kumbang dan bunga, ketika kita bercerita tentang hidup, ketika itulah kita tercari cari sesuatu yang paling manis dan setia.......Zaman yang menyebabkan kita akan memilih pasangan kita, seseorang yang sangat sempurna , menyakinkan dan bakal memberi kebahagiaan sepanjang hayat. Namun di zaman itu, kita telah menemui banyak pilihan, banyak persaingan dan banyak juga rintangan.

Akhirnya dengan berkat kesabaran dan juga setelah berhabis habis duit, mahligai impian itu dapatlah dibena dengan sempurna dengan cukup syarat nikahnya. Syukur alhamdulillah perkara pertama itu dapat di selesaikan akan tetapi panas tidak pernah sampai ke petang, kecuali sememangnya musim panas. Di luar sana masih ada lagi lelaki lelaki segak bergaya dengan poket penuh datang menggoda, di luar sana rupanya masih ada lagi gadis gadis jelita, masih ada wanita sunyi tanpa suami, mengharap titik kasih dibumi gersang. Di situlah kita berada saling mempertikai, saling bertanya dan akhirnya memilih jalan sendiri.

Anak anak di rumah mulai melihat kecaruan itu bilamana bapanya sibuk bergirlfriend dan ibunya pula bagaikan anak dara sibuk berboyfriend. Melihat kepada hukum hakam bahawa lelaki mempunyai kebebasan boleh beristeri 4, kaum wanita pula merasa tercabar. timbullah kata kata persaingan " kalau awak boleh, saya pun boleh."  Lelaki tersenyum , manakala wanita pula mengatakan mereka derita, seolah olah hukum alquran itu tidak benar dan lebih kepada porak peranda. Wanita menubuhkan kumpulannya sendiri, mempertikaikan hak mereka, meminta jaminan kepada hidup mereka agar lelaki tidak meneruskan poligami kecuali jika  mereka yang benar benar mampu , itupun semistinya dengan KEBENARAN ISTERI mereka.

Tahun demi tahun berlalu, tangan yang menghayun buaian adalah tangan yang boleh menggongcangkan dunia tetapi di zaman ini buaian dihayun oleh tenaga elektrik dan anak anak diberi minum susu tin dan juga dibuang merata rata. Soal nikah kawin terlalu berat tanggungannya, menjadi masalah besar, menjadi ketakutan kepada ibu bapa. Nikah kahwin sudah menjadi kenduri binatang buas. Yang menjemput juga rakus dan yang dijemput juga rakus. Seronok berumah tangga pula cuma 3 bulan apabila tubuh montok mula berubah...., apabila kelihatan suami hidup dalam keadaan miskin serba tidak mampu walaupun untuk membeli rokok sebatang..........

Soal rumah tangga tidak sehebat waktu lalu., hati mudah berubah, mereka yang mendapati sesuatu kekurangan di dalam rumahnya, akan keluar mencari sesuatu yang lain pula. Perlanggaran hukum semakin berluasa, lelaki digesa taat kepada wanita, menjadikan wanita  ketua perancang di rumahnya dan menjadikan wanita sebagai pemberi kata putus terakhir.....


“ … dan aku melihat neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti ini sama sekali, aku melihat kebanyakan penduduknya adalah kaum wanita. Shahabat pun bertanya, “Mengapa (demikian) wahai Rasulullah?” Beliau saw menjawab, “Kerana kekufuran mereka.”

Kemudian ditanya lagi, “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Beliau menjawab, “Mereka kufur terhadap suami-suami mereka, kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau berbuat baik kepada salah seorang di antara mereka selama waktu yang panjang kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai) nescaya dia akan berkata, ‘Aku tidak pernah melihat sedikitpun kebaikan pada dirimu.’ ” ( Imam al-Bukhari)


Catitan ini hanyalah sebagai pengajaran bagi orang yang cerdik akalnya............................

6 comments:

[PCL] said...

antara suami isteri..kalau kurang/lebih sikit tu tak apa lah.., saling melengkapi..apa guna pernikahan kalau tak mahu berkongsi kehidupan !

KhaiRin : anies said...

apabila masing2 cetek ilmu..yg yg jd mcm tu..

Panglima Muda said...

sekarang ni takutlah dibuatnya

SITUS ISLAM OMA SUPARTANA said...

terus berdakwah lewat dunia maya

maszull said...

assalamualaikum PM...lama dah x singgah sini....semoga semua faham akan apa yg diperkatakan dan marilah kita cuba melakukn sesuatu yg baik selamanya...:)

Panglima Muda said...

alhamdulillah