Monday, February 11, 2013

Malam Nan Kelam di Kaki Bukit...

Salam,

Senja menyahut, maghrib bakal berlalu..........Semua anak anak murid sudah berkumpul di hadapan rumah Sang Guru. Sudah puas diberi salam tapi tidak ada jawaban. Lampu rumahnya masih terpasang tapi Sang Guru tidak juga kelihatan. Mata jahat mula mengintai di celah celah dinding. Kelihatan ada orang berjalan di dalam rumah tapi agak mustahil kerana Sang Guru cuma tinggal sendirian......Bunyi tapak kakinya juga masih kedanganran di lantai....." siapakah dia"


Setelah sekian lama menunggu akhirnya anak anak muridpun terus berjalan ke gelanggang silat di dalam hutan di hujung kampung. Mereka berjalan menempuh kegelapan malam, mengikuti lorong lorong kecil. Bermacam macam bau terhidu termasuk juga bauan dedaun hutan di waktu malam. Ketikanya sang cengkerik sedang sibuk bernyanyi, terdengar tempikan suara orang dari celahan pokok. Satu penumbuk dan tendangan telah dihayun merempuh kumpulan anak murid itu. Mereka mengelak terus bertaburan, masing masing terus menanti serangan yang berikutnya. Dalam kegelapan itu Sang Guru muncul sambil tersenyum..." kalian tidak berhati hati ' katanya. 

Malam, kumpulan anak murid itu meneruskan pelajaran di gelanggang, belajar di dalam kegelapan malam. Mengelak memukul serta bergulang guling di atas tanah yang terhampar. Tapi adakah Sang Guru yang mengajar atau sebenarnya ada orang lain di sebaliknya.....Tandatanya terus berlegar diingatan....." siapakah dia"





1 comment:

atuk said...

Assalamualaikum PM

kalau mengikut isu semasa
pencak silat sudah bermula langkahnya...
(bahang untuk bertempur sudah terasa)

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...