Followers

Friday, October 29, 2010

Salah ke tenguk facebook dulu

Salam... petang yang indah sesudahnya solat jumaat................................

Semalam salah seorang budak supervisor aku ajak minum di warung tepi jalan. Dia ni dulu kaki genting dan pernah menang berpuluh puluh ribu dan pernah kalah meredum. Tapi entah macam mana bintangnya cerah dan dengan kurniaan tuhan dapatlah kahwin dengan gadis sebangsanya " Pakistan"

Semenjak dari itu kehidupannya yang carcamarba bertukar arah. Dia sudah mula berjinak jinak belajar ugama dan sudah mula menjejak kaki di masjid. Keluarga isterinya walaupun digolongkan dalam golongan orang ada duit tapi soal ugama sangatlah dititik beratkan. Aku melihat sangatlah ketara perubahan ini dan berharap dia mengekalkan perbuatan yang baik walaupun dibawah pengaruh kuat pihak mertua.

Semalam dia duduk di kedai itu belajar tentang kiblat hati. Aku tenguk dia bukan main suka sangat. Orang macam ni tak boleh salah cakap, tak boleh salah ajar dan kalau nak bagi contoh ke biarlah benda yang baik. Aku dengar dia kata ustaz kat masjid tu ada cakap dalam ceramahnya bahawa budak budak muda sekarang lupa sembahyang subuh tapi tak lupa facebook. Bangun pagi pagi dah mengadap facebook dulu. Payah nak cakap hal ini.. orang dulu dulupun bangun pagi pagi mengadap kambing dan ayam dulu. suka hati ustaztulah apa nak cakap dan apa nak contohkan......

No comments: