Followers

Monday, May 9, 2011

Biawak Angkuh

Salam.........masih ingat kisah biawak dulu............Biawak ni datang dari negara miskin yang hidup macam ayam jugak. Masih  aku ingat dulu waktu pekerja pekerja kontrak ini mula datang. Dia memang tidak berapa fasih bahasa melayu tetapi ada seorang anak dara mereka bahasa inggerisnya berabuk macam mat saleh. Aku suruh dia belajar bahasa malaysia, dia kata kat aku buang masa sahaja, maksudnya " no use " Bencinya aku melihatnya dengan keadaan merempat tapi berlagak nak mampus.

Hari demi hari tinggal di Malaysia dia mula berubah, walaupun tidak boleh berbahasa Malaysia tapi dia kelihatan beradap sopan. Setiap hari dia akan menegur aku sekurang kurangnya " Hello Uncle" Namun bangsa ini datang semakin ramai  dan telah mula mengubah keadaan menjadi berkumpulan. Tiap tiap kumpulan tentu ada ketuanya dan tentu juga ada fahamannnya Tiap tiap perempuan tentu ada lelaki, begitulah sehingga dia mendapat teman lelaki sebangsanya. Disni mereka dibela diberi makan ,tempat tinggal, diberi pekerjaan dan paling pentingnya mereka mendapat layanan yang baik.

Seminggu yang lalu ada diantara mereka bangkit dimeja rundingan mempertikaikan gaji amat kecil kerana mereka terpaksa membayar kepada ejen. Mereka mempertikaikan tidak mahu bertukar jabatan dan timbullah beberapa suara suara sumbang, kerja penat dan teruk................

Biasanya orang lupa akan tempat asal, dinegara mereka harga mee sup cuma 25 sen.......Disini mereka dapat pegang duit banyak banyak dan boleh hantar ke kampung halaman. Disni mereka dapat merasa memegang hand phone dan membazir buat panggilan sana sini, disana duit hanyalah untuk makan. Sudah jadi adat orang berdagang mendapat tekanan, namun tekanan disini masih menghargai kemanusiaan.

Pagi tadi beberapa orang dari mereka mengambil keputusan berhenti kerja dan kembali kepada ejen mereka dengan harapan akan mendpat tempat lain yang lebih banyak gajinya. Mereka lupa bumi Malaysia tetap mengenakan cukai dimana mana, untuk visa dan passport, mereka tidak tahu cabaran diluar sana lebih kejam. Kepada anak dara yang mengikuti boyfriendnya itu akan makan pelempang hari hari. Pelempang bukanlah budaya Malaysia dan kita tidak melayan pendatang asing seperti anjing................


4 comments:

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

pakcik din ni ejen ke? huhu..
oo lupa nak tnya..di manakah lokasi ini? sempat bergambar sakan ;)

Panglima Muda said...

gua bukan ejen maaa........ ini kat tempat kerja, budak myamar kat belakang tu selepas belajar make uplawa lawa, balak dia pulak bawa lari. Dulu comot bukan main, kambing pun lari bila tenguk

papajahat said...

Asalamualikum Panglima muda:
Bukan salah mereka jika mereka lari, itu dah jd ragam manusia tak sedar kesenangan bak kata pepatah bila ada yang mencabar pasti ada sahutan
dan iya berlaku juga kalu kita di tempat mereka
pasti tiada yang memuaskan jd pikir pikir kan la.

mankuchai said...

myanmar tak sedar diri lah tu...he3..