Tuesday, May 17, 2011

Solat

Salam..... Menyambut Vesak ke ?..............

Pagi pagi berdiri mengerjakan solat subuh dan selepas itu hati tertanya tanya kenapa bila solat adakala rasa tak seronok. Macam biasa aja, tak rasa apa apa pun.......... Korang perasan tak,  tok sah menyamarlah macam orang pandai, ini betul betullah punya cerita.

Solat tu kosong je, bukannya tak faham erti, bukan tak tahu rukun tapi kosong macam angin lalu.......Tau tau dah habis dah.....................Perluke solat tu di masjid yang berhawa dingin supaya terasa nyamannya, perlu ke back ground music supaya terhibur, perlu ke pakai wangi wangi supaya terasa kewalian, perlu ke pakai baru supaya terasa macam hari raya, perlu ke teman agar tidak terasa sunyi, perlu ke baca panjang panjang agar terasa kitani tengah bersungguh sungguh solat ?


Sekali sekala mengeluarkan soalan bodoh apa salahnya dan juga apa salahnya juga kita yang bodoh ini mencermin diri.............ngaku ajalah............... Orang pandai akan menjawab dengan ayat alquran dan hadis tapi kebenarannya kepada diri sendiri itu dimana ya ?

2 comments:

p@kcikLie said...

Salam Panglima,

bagi wanita ..solat dalam bilik yg tersembunyi itu lebih bermakna dari terang terangan...dan solat bagi lelaki di rumah2 Allah adalah yag terbaik pahala berlipat ganda.

kekhusyukan adalah utama..jika demikian lakukan lah di mana saja asal tidak menimbulkan rasa riak pada diri.

perjalanan pulang said...

betul tu pakcik, saya ni tertanya tertanyalah pada diri saya

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...