Followers

Sunday, December 30, 2012

Meneguk Duri Cinta

Salam................


Cukup sekadar pm terbaca coretan fb dari salah seorang kawan kita pagi tadi membuat pm menjawab dengan nada negetif sahaja. Beginilah copy pastenya " Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang perempuan ni sensitif. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja."

- Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Apa pandangan anda ? Pm jawab " saya tak setuju ". Tentu orang perempuan marah dan sudah ada juga orang mengatakan pm ini ego. Masih pm ingat  waktu kecil kecil dahulu, arwah emak titik dan hentam pm secukup cukupnya, pm hanya berdiam diri tidak mengira sama ada salah atau betul sambil membiarkan tali pinggang terus berlegar di atas badan...... Anak sekarang yang terdidik akan memperjuangkan haknya, melawan balik kata kata ibunya justeru itu kita banyak melihat anak anak melawan emak bapak. Adakah salah pendidikkan orang dahulu yang sememangnya tidak bersekolah itu ?

Hari ini sang suami kena minta maaf pada isteri kena pujuk isteri dan isteri bolehlah tarik muka ke tepi tiang minta dipujuk sebab hatinya terlalu sensitif ? Siapa yang suka cara itu silakanlah ?.................Sememangnya cikgu sekarang memberi pendidikan begitu..........

Cikgu dahulu adalah ketua rumah. Mereka tetap sayangkan isteri mereka, mereka pernah marah dan tegur , isterinya  mendengar juga. Rumah tangga mereka berpanjangan sampai ke cucu cicit. Orang hari ini bukan hanya ada psikoloji, ada kelas rumah tangga, ada kursus rumah tangga, ada kelas mengajar bercinta, ada guru agama hari hari tetapi tidak dapat mempertahankan rumah tangga mereka. Ustazah sendiri merasakan suaminya tidak benar, memilih jalan menjanda................

Banyak suami suami hari ini tidak dihormati justeru kerana para isteri terlalu sensitif di dalam hatinya. Suami diminta mengikut kehendak mereka yang tidak pernah puas dan kenyang. Semakin hari rumahtangga mereka  semakin parah kerana isteri "merajukkan " dirinya minta dipujuk dibelai sehingga sang suami tidak mempunyai keputusan sebagai ketua.



"Tidaklah aku pernah melihat orang yang kurang akal dan agamanya sehingga dapat menggoyangkan laki-laki yang teguh selain salah satu di antara kalian wahai wanita." (Hadith Riwayat Al-Bukhari)





4 comments:

zino said...

saya tak pujuk orang merajuk..

Panglima Muda said...

betul tu....nanti sejuk sendiri

Myra Jay said...

Apalah salah suami isteri pujuk memujuk kan, baru berseri rumahtangga.

Hati isteri memang lembut, suami meminta maaf bukan bermakna ketepikan ego, tapi hati isteri yang inginkan belaian dari suami..... =)

Panglima Muda said...

memang tak salah tapi salah guna kuasa